Považuji to za další nesmyslnou buzeraci škol ze strany
ministerstva, ale předně za absurdní a zbytečné stresování a trápení
dětí na základních školách. Již samotná myšlenka, že jakási státní
zkouška v pátém ročníku může rozhodovat o další budoucnosti dítěte, mne
děsí nejenom jako politika, ale předně jako rodiče.
Testy, které mely
podle původního záměru pouze srovnat standardy, se tak nyní mají stát
diskriminačním sítem a stresujícím bičem již od prvních tříd. Nikdo
přece nemůže myslet vážně, že výsledek srovnávacích testů přikáže
rodičům kam a na jakou školu se má dítě přihlásit. Základní a původní
záměr bylo srovnat obsah učiva tak, aby neměli žáci problém
při případném přechodu na jinou ZŠ, ale aby byly o selekci, o tom nebylo
NIKDY řečeno ani slovo.
Opravdu chceme, aby se dětství našich dětí točilo jedině a pouze
okolo jedné zkoušky? Aby se školy zaměřovaly nikoli na rozvíjení myšlení
a schopností našich dětí, ale na biflování předmětů „malé“ maturity,
podle jejichž výsledků budou hodnoceni nejenom žáci, ale právě i školy
a učitelé. Jaký bude výsledek? Školy a kantoři v logické obavě
o výsledky testování a následných hodnocení podřídí vzdělávání
strojovému učení dle otázek z testů.
Je to jen další krok
ve vytváření elitářské společnosti a rozevírání nůžek. Vládě nestačí,
že dělí naší společnost na chudé a bohaté, přičemž ti méně šťastní
a méně bohatí to mají u vlády opravdu špatné a nesou naprostou většinu
nákladů na její tzv. reformy. Nyní chce ministr školství dělit
společnost na chytré a hloupé, přičemž těm podle ministerstva hloupým,
chce rovnou zavřít cestu ke vzdělání. Děti se mají na základních školách
vzdělávat a učit. Ministr Dobeš je chce místo toho selektovat.
To je nepochopení smyslu základních škol, které nenavštěvují studenti,
ale děti ve věku od šesti do 14 let, což zdůrazňuji proto, že ministr
tuto banalitu zřejmě nevnímá.
Je bohužel evidentní, že se na ministru
školství až příliš projevila jeho dlouhodobá spolupráce
ultranacionalistou Bátorou a mám čím dál větší obavy, jaká další selekce
dětí bude následovat.
Odmítám tento „svěží“ nápad a další kroky ministra školství, jejichž jediným cílem je omezit dostupnost vzdělání. Namísto toho, aby se ministerstvo školství snažilo změnit systém financování regionálního školství tak, aby nebyla omezena jeho dostupnost a zvyšovala se jeho kvalita, rozhodl se pan ministr raději rovnou některým dětem cestu k maturitě a vzdělání uzavřít. To je ale přístup, který patří kamsi do středověku, nikoli do současnosti.