„Za méně než sto dní čekají Českou republiku volby do krajských zastupitelstev. Hlavní téma těchto voleb lze shrnout do jedné věty: Rozhodne se v nich, zda do roka a do dne od těchto voleb, budou kraje ve funkční podobě, jak je známe dnes, ještě existovat či i zde se setkáme s politikou tupých škrtů a nespravedlivých reforem Nečasovi a Kalouskovi vlády,“ jasně řekl hejtman Jihomoravského kraje a první místopředseda ČSSD Michal Hašek.
Nedílnou součástí volby občanů České republiky v krajských volbách pak bude také rozhodnutí o tom, zda od krajů očekávají i nadále poskytování veřejných služeb, jako je kvalitní a dostupné zdravotnictví, sociální služby či zajištění bezpečnosti nebo naopak preferují snahu centrální vlády veřejné služby omezovat a privatizovat.
„Vláda Petra Nečase omezuje kvalitu a dostupnost zdravotnictví, snižuje prostředky na sociální služby, brutálními škrty omezuje akceschopnost Policie ČR a Hasičského záchranného sboru ČR. Doposud se krajům dařilo tyto veřejné služby dotovat ze svých rozpočtů a zachovat tak služby na stávající úrovni. To se vše s vítězstvím ODS a TOP 09 v krajských volbách změní a kraje budou věrnými následovníky centrální vlády,“ varoval před volbami Michal Hašek.
Hejtmani ČSSD také na konkrétních číslech prokázali, že jak ODS, tak i TOP 09, veřejnost velmi nepravdivě a tendenčně informují o současném stavu hospodaření a zadlužení krajů České republiky. Zatímco vládní strany napadají sociální demokraty z enormního zadlužování krajů, čísla a grafy z oficiálních statistik ukazují pravý opak. Zatímco v letech 2008 – 2011, tedy za vlády sociální demokracie, narostlo zadlužení krajů zhruba o 11,5 miliardy korun, za poslední čtyři roky vlády převážně ODS narostlo zadlužení krajů o dvojnásobnou částku, konkrétně o 23,7 miliardy korun.
„Je nesporné, že k nejvyššímu zadlužení krajů došlo v posledních letech vlády ODS a dalších pravicových stran. Zároveň platí, že hejtmani ODS zadlužovali kraje v době hospodářského růstu, hejtmani za sociální demokracii v době hospodářského poklesu zadlužení snižovali. Navíc, a to považuji za velmi důležité, naprostá většina úvěrů schválených za vlády sociální demokracie, slouží jedině a pouze na kofinancování projektů z prostředků Evropské unie. Tyto prostředky se tedy krajům po proplacení projektů z Bruselu krajům obratem vrátí,“ vysvětlil Hašek.
Michala Haška pak doplnil hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec: „Ke snižování zadlužení krajů jsme se dopracovali doslova vládě Petra Nečase navzdory. V souvislosti s vládními škrty totiž například jenom Plzeňský kraj přišel od roku 2009 o více než miliardu korun, v součtu všech krajů jsou to pak násobky této částky. A to ani nehovořím o plošném snižování daňových výnosů krajů v řádech dalších miliard z důvodů přetrvávající hospodářské recese. Je tak evidentní, že současné kraje hospodaří lépe, než jejich předchůdci.“
Milan Chovanec pak také kritizoval centrální vládu za její přístup k financování dopravy a výstavby a rekonstrukce dopravních staveb. Jako v řadě dalších případů i v této oblasti panuje významný nepoměr mezi finančními prostředky určeny pro využití vládních organizací a ministerstva dopravy a kraji České republiky. Kraje, přestože v tuto chvíli obhospodařují téměř 85% všech silnic na území České republiky, mají méně prostředků na jejich rekonstrukci, než vládní instituce.
„Kdyby si kraje nebyly schopny pomoci sami efektivním čerpáním evropských prostředků, nebyly by na opravy silnic nižších tříd peníze. Vláda se k tomuto problémů staví naprosto nepřijatelným způsobem. Podobně alarmující situace panuje v oblasti zajištění regionální dopravy. Protože vláda Petra Nečase odmítá respektovat Memorandum, které o zabezpečení regionální železniční přepravy podepsaly kraje s vládou Jana Fischera, je tento základní nástroj regionální dopravní obslužnosti ohrožen a lidé se od roku 2013 nebudou mít jak dostat do práce,“ prohlásil Chovanec.
Hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek zdůraznil naprosto alarmující stav českého zdravotnictví, a to jak na celostátní úrovni, tak především na té krajské a regionáln. Krajské nemocnice, které dominantním způsobem zabezpečují zdravotní péči na regionální úrovni, jsou ze strany státu a ministerstva zdravotnictví neprávem poškozovány. Na zcela shodné lékařské úkony jsou krajským nemocnicím poskytovány řádově nižší úhrady, než státním fakultním nemocnicím a kraje jsou tak nuceny zachování kvality a dostupnosti péče dotovat ze svých rozpočtů. Zároveň vláda prostřednictvím ministerstva zdravotnictví a jeho dotačních programů omezuje dostupnost finančních prostředků pro krajské nemocnice, opět ve prospěch státních nemocnic a odborných pracovišť.
„Považujeme současný přístup vlády Petra Nečase ke zdravotnictví za naprosto nepřijatelný. Neustále je zvyšována spoluúčast pacientů a stát přenáší své závazky na občany. Roste počet pojišťovnami nehrazených zákroků a léků, jsou zaváděny nesmyslné nadstandardy. Cílem této politiky není nic jiného, než postupná privatizace a následná likvidace regionálního a krajského zdravotnictví a vítězství ODS a TOP 09 v krajských volbách bude pak jejím posledním krokem. V roce 2010, před volbami do poslanecké sněmovny, jsme varovali před programem ODS a TOP 09 ke zdravotnictví a naše obavy se prakticky do puntíku potvrdily. Dnes opět varujeme s tím, že vítězství vládních stran v krajských volbách povede k zásadnímu omezení kvality a dostupnosti zdravotní péče,“ apeloval na občany České republiky hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek.
Jihočeský hejtman Jiří Zimola pak varoval před neschopností centrální vlády podpořit zaměstnanost a ekonomiku České republiky. „Vláda na centrální úrovni v tomto ohledu zcela selhává a způsob správy naší země a vládní neschopnost zajistit dostatek finančních prostředků pro kraje ochromuje fungování státu,“ řekl Zimola.
Kraje proto musí v mnoha případech suplovat povinnosti vlády a hledají nové cesty podpory růstu ekonomiky, životní úrovně lidí a vzniku nových pracovních míst. Intenzivně proto rozvíjejí spolupráci se soukromými investory, kteří podporují rozvoj místní ekonomiky a zároveň se soustředí i na hledání příležitostí přeshraniční spolupráce s cílem přilákat i zahraniční investory. Také se zaměřují na hledání nových trhů a vytváření exportních příležitostí českých zaměstnavatelů.
„Jedním z nástrojů podpory růstu krajských ekonomik a krajské zaměstnanosti, je maximálně efektivní využívání finančních prostředků z evropských fondů, což se krajům na rozdíl od národních programů daří. Další efektivní nástroje a zdroje finančních prostředků jsou ze strany vlády blokovány či využívány nevhodně. Typickým příkladem jsou PPP projekty, které vláda buď nevytváří, nebo je využije, jako v případě jihočeské silnice D3, na naprosto nevhodném a z hlediska dopravy nepodstatném místě,“ uzavřel Zimola.