Hlavním důvodem zpracování je řádné provedení předpisů Evropské unie v oblasti ochrany spotřebitele do národního právního řádu. Mezi prováděné předpisy patří především směrnice o lepším vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele, směrnice o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb, směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží a směrnice o právech spotřebitelů.
V zákoně o ochraně spotřebitelů dochází například k zavedení nových povinností podnikatelů v on-line prostředí, k ochraně spotřebitele před umělým navyšováním cen před slevovými akcemi, rozšíření působnosti dozorových orgánů o oblasti, kde dozor nebyl dosud vykonáván, např. oblast zneužívající ujednání ve spotřebitelských smlouvách nebo informační povinnosti upravené občanským zákoníkem. V občanském zákoníku jsou například nově upravená práva spotřebitelů z vadného plnění. Dochází též k úpravě práv spotřebitelů při uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory. Konkrétně se zpřesňují informační povinnosti, formální požadavky na smlouvy i výkon práva na odstoupení. Vzhledem k tomu, že jsou dotčené evropské předpisy založeny na principu plné harmonizace, předkládaný návrh zákona se od jejich ustanovení neodchyluje.
Česká republika nicméně využila možnost přijetí přísnější úpravy ve dvou případech, a to při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a během organizované prodejní akce, kdy se lhůta pro odstoupení od smlouvy oproti dosavadním 14 dnům stanovuje na 30 dnů. Při uzavírání spotřebitelské smlouvy po telefonu se zavádí požadavek jejího potvrzení v textové podobě.
Vláda návrh projednala a schválila 13. dubna 2022 ve znění, které je vám nyní předkládáno.
Děkuji za pozornost.