Děkuj, pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, věřím, že budu proti kolegyni velmi úsporný a nezdržím vás více, než tři, maximálně pět minut. Jako zpravodaj kapitoly rozpočtu na rok 2019 kapitoly 314 Ministerstva vnitra jsem si tento materiál velmi pečlivě prostudoval a musím konstatovat, že jsem v něm prostou komparací s položkami z roku 2018 zjistil, že v rozpočtu chybí cca 1 mld. Kč na provoz a investice. Ostatní položky jsou jakžtakž v pořádku. Není to problém.
Samozřejmě můžeme říct, že děkujeme, že došlo k naplnění zákona ve vztahu k tomu, že byly dodány finanční prostředky v objemu 6 % na tzv. rizikové, zákon říká zvláštní příplatky příslušníkům bezpečnostních sborů, což v té kapitole došlo k navýšení o více než 1,5 mld. Kč, takže to určitě velmi dobře kvitujeme včetně toho, že došlo, byť k malému, ale aspoň 2% navýšení, nebo dojde k navýšení základních tarifů příslušníků bezpečnostních sborů.
Jak jsem zmínil, chybí v kapitole rozpočtu cca miliarda korun právě na provoz investice, a já to vidím jako problém, který by mohl ohrožovat některé specifické činnosti policie a ostatních bezpečnostních sborů, konkrétně Hasičského záchranného sboru.A řeknu vám jednu věc u hasičů a jednu věc u Policie České republiky, kdy bych chtěl, abychom našli prostředky a navýšili tento rozpočet. Hasiči staví po celé republice nebo modernizují své výjezdové stanice. A většina těch stanic nebo většina těch investic se plánovala v roce 2014 a 2015, kdy byla ještě hospodářská krize a tak i výpočty pro objemy peněz, které bude potřeba dodat do výstavby těchto hasičských zbrojnic, odpovídaly tomu roku 2014, respektive 2015. Teď jsme ve stadiu, kdy soutěžíme, a nejsme schopni vysoutěžit dodavatele, protože ceny se podstatně zvýšily. Ale tady je pro nás podstatné to, že v tom roce 2016, popřípadě 2017 došlo k tomu, že tyto projekty jsou spolufinancovány z peněz evropských, Evropské unie, a to v objemu 85 %. Zkusím to říct základním příměrem, jak by to mohlo vypadat. Představte si výstavbu nové hasičské zbrojnice, která by stála 100 milionů korun, 85 milionů korun by na ni dodala Evropská unie a 15 milionů by na ni dodal rozpočet Ministerstva vnitra. Jenž došlo k tomu navýšení a je potřeba říct, že tu zbrojnici už nepostavíme za 100, ale třeba 115 nebo 120. A teď my musíme najít ty prostředky, těch 15 nebo 20 milionů, abychom tu hasičskou zbrojnici, kterou nutně potřebujeme a která je rozestavěná, dostavěli v tom roce 2019, popřípadě pak budou i některé zbrojnice v roce 2020, ale na to peníze už najdeme někde jinde, anebo přijdeme o těch 85 % té dotace, kterou máme z Evropské unie, to znamená o těch 85 milionů bychom přišli, kdybychom to nerealizovali. Takže samozřejmě prostou logikou a selským rozumem asi pochopíme, že se nám vyplatí doplatit 10, 12, 15 milionů, samozřejmě, že každá stanice je o něčem jiném, než přijít o těch 85 %, které už máme schválené z Evropské unie.
Takže já si dovolím navrhnout, aby v kapitole 314 Ministerstva vnitra se specifický údaj, ukazatel Výdaje hasičského záchranného sboru navýšil o 70 milionů korun, a to v položce 612, to je právě pořízení dlouhodobého hmotného majetku, a to právě konkrétně na výstavbu či dostavbu nových hasičských zbrojnic.
A druhou oblastí, kterou bych chtěl vyřešit, je věc, kterou se zabývám a zabýval jsem se jí s některými vašimi kolegy, kteří zde už tedy nejsou, od roku 2015, a to je balistická ochrana policistů. Máme několik policistů, kteří prokazatelně, byť si to nepřiznáme, zemřeli díky tomu, že nebyli balisticky chráněni, a pokud by měli balistickou ochranu, tak prostě mohli přežít. Já považuji balistickou ochranu v současné bezpečnostní situaci v Čechách, ale i vývojem v Evropě jako základní pracovní pomůcku. Tak jako nechodí zedník po stavbě bez ochranné přilby, popřípadě pracovních bot, protože by to bylo porušení pracovní kázně, tak neměl policista chodit bez balistické ochrany třídy III A, která by ho ochránila před krátkými střelnými zbraněmi, popřípadě bodným zraněním. Dokonce ta situace je ve světě už taková, že - a vidím tady kolegu ze záchranné služby - kde v Holandsku už fasují balistickou ochranu i lidé, kteří pracují na zdravotnické záchranné službě. Ale tam ta situace bezpečnostní je ještě podstatně horší než u nás a já bych byl rád, abychom pokračovali v tom trendu, který jsme započali v tom roce 2015 a který vedl k tomu, že jsme dotlačili Policejní prezidium k vydání Rozkazu policejního prezidenta číslo 172/2017, kterým se zpracovává koncepce balistické ochrany policistů do roku 2020, respektive 2022.
Takže já si dovolím navrhnout, aby v kapitole 314 Ministerstvo vnitra, specifický ukazatel Výdaje Policie ČR se zvýšil o 30 milionů korun v položce 513, nákup materiálu, a to zase plánovaně na nákup balistické ochrany policistů. Chtěl bych říci, že tato položka je oproti roku 2018, to znamená ta plánovaná na rok 2019, ponížena, abych neřekl podseknuta, ponížena o 137 milionů korun, 137 milionů korun na nákup materiálu. Já dokážu pochopit, že Policie nebude jezdit úplně novými auty a tak dále, ale balistická ochrana je ta priorita, kterou bychom měli mít všichni, protože životy a zdraví je to nejdůležitější, co potřebujeme ochránit.
A vzhledem k tomu, že jsem řekl, že budu mluvit pouze pět minut, a kolega mně ukazuje, že už je to víc než šest minut, tak to zrychlím. Kompletně všechno najdete ve sněmovním dokumentu 1787 a děkuji vám za vaši podporu. Sedmdesát milionů na hasiče, třicet milionů na balistickou ochranu policistů a chtěl bych to přesunout z kapitoly Ministerstva životního prostředí, specifický ukazatel Ochrana klimatu a ovzduší.
Děkuji za pozornost a za podporu.