JUDr. Vladimíra Bondarenková, D.E.A., MBA

Zastupitelka MČ Praha 13
  • SPD
  • Praha 13
  • zastupitelka měst. části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4,29. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.09.2022 20:45:33

Seriál: Udržitelné vládnoucí elity 3. díl

Seriál: Udržitelné vládnoucí elity 3. díl

Co chtějí občané od elit, elity od občanů a k čemu to vede.

Základní služby státu vůči občanům

Základní služby státu vůči občanům (lze uvažovat i obyvatele daného státu bez ohledu, zda občanství mají či nikoli, ale pro zjednodušení je vhodnější používat pojem občanů) považuji ty služby, kvůli kterým jsou lidé na daném území ochotni se podřizovat státní autoritě, podřizovat se vládnoucím elitám. Protože tyto služby představují to, co je pozitivní, prospěšné. Naproti tomu některé další aktivity státu jsou vnímány převážně negativně – výběr daní, placení různých poplatků, vymáhání práva vůči dotyčné osobě apod. V této souvislosti je velmi zajímavá teorie Společenské smlouvy, která se vyvinula od díla Hobbese, přes Lockeho až po finální rozuzlení v díle Jeana-Jacquese Rousseaua. Moje pojetí základních služeb států se jimi volně inspiruje, ale dogmaticky se jich nedrží. Nicméně je zřejmé, že takový vzájemný nevyřčený konsenzus (napsaná smlouva) je ve všech lidských společenstvech přítomen a pokud není respektován, dochází k neklidu zejména ze strany ovládaných vůči ovládajících, tedy ze stranu davů/mas/ovládaných tříd (jak tyto skupiny lidí postupně popisovali teoretici politické sociologie).

Základní služby státu vůči občanům tedy jsou:

a)      zajištění bezpečnosti – vnější (obrana), vnitřní (policie, hasiči)

b)      zajištění zdravotní péče

c)      zajištění školní výchovy

d)      zajištění spravedlnosti (soudy)

e)      zajištění dobrých vztahů s ostatními státy (diplomacie) a tedy předcházení válkám

f)       zajištění možnosti vládnoucí elity obměnit, pokud se nestarají o výše uvedené (demokratické volby, petice, referenda)

g)      zajištění energetických zdrojů, přírodních zdrojů (voda) stavebního materiálu – tato kategorie se může jevit překvapivou. Obvykle nebývá vnímáno, že stát musí v těchto záležitostech ingerovat, ale letos jasně vidíme, že to součástí služeb státu musí být, minimálně v záložní roli, pokud soukromý sektor selže. Daleko lepší variantou však je vůbec se těchto strategických rozvodů a ideálně i zdrojů strategických surovin a přírodních zdrojů nezbavovat. Podobně jako není dobrý nápad přenechávat zdroje nerostných surovin na vlastním území státu pouze soukromým subjektům, bez kontroly a většinového vlastnictví. Takový stát je nutně oslabený při příchodu větší krize, který se daných surovin týká, ale i při vypuknutí krize jiného typu, včetně válečných konfliktů. Aktuálně to přesně vidíme. Bylo by tedy vhodné stanovit politiku znovuzískání do státních rukou (ani ne do rukou samosprávy, lépe přímo zpět do rukou státu, tj. pod přímou kontrolu vlády a určeného ministerstva, ideálně se na to hodí ministerstvo průmyslu a obchodu) rozvodů energií, rozvodů vody, nakládání se zdroji vody. A podobně u zdrojů těchto surovin, pokud se nachází na území České republiky.

Základní požadavky vládnoucích elit vůči občanům

Co si stát/vládnoucí elity za poskytování základních služeb státu berou od občanů:

1.      peníze a materiální a personální zdroje – tj. prostředky na vlastní fungování (platy, odměny, užívání reprezentativních sídel, dopravních prostředků, obsluha přiděleným personálem, ochranka atd.) a

2.      moc:

a)      možnost rozhodovat o použití společných (státních a samosprávných) finančních prostředků,

b)      moc řídit chování ostatních lidí a firem na státním území nebo s dosahem jejich činnosti na státní území (zákony, vynucování jejich dodržování) a

c)      moc vymezovat se vůči jiným státům a nestátním subjektům (diplomacie, vojenství – je vcelku zbytečné nazývat to obrannou politikou, jedná se jak o obrannou, tak o útočnou politiku za použití státní armády a případně jiných ozbrojených složek).

Chování vládnoucích elit vůči občanům a jeho důsledky

Zákon akce a reakce samozřejmě platí i v politice. Hodné vlády získají málo osobního prospěchu, ale občané je dlouho tolerují (což ne vždy platí o médiích). Korupční vlády mají krátkou životnost, pokud nezmění politický systém v méně demokratický. Chování vládnoucích elit a jejich oblíbenost a trvanlivost se nicméně neřídí striktně principem přímé úměry, i mediální obraz je důležitý, vizuální rovina rovněž, dokonce i tón hlasu politika může mít svůj velký význam. Tedy i ten, kdo objektivně činí dobro, nemusí být uznán za dobrého a krásnému politikovi mohou dlouho procházet alotria, která by druhého už dávno stála ministerské křeslo.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama