Vrcholem jeho argumentačního kouzlení bylo několik rozhovorů a článků z posledních dní. V nich se veřejnost snaží přesvědčit o tom, že měl, má a bude mít situaci kolem mýta pod kontrolou. Člověka ale definují činy, nikoliv slova. A konkrétní kroky pana ministra ukazují, že situaci kolem mýta pod kontrolou neměl, nemá a na to, zda bude mít, by si v této chvíli vsadil málokdo. Jak to tedy s mýtem za ministrování pana Ťoka skutečně bylo?
Vyřešení mýta bylo od počátku této vlády na ministerstvu dopravy jednou z priorit. Po úvodním eskamotérství ministra Antonína Prachaře nastoupil v prosinci 2014 do funkce Dan Ťok. V té chvíli bylo veřejně známo, že smlouva s Kapschem skrývá řadu nášlapných min. Místo, aby již známé problémy okamžitě řešil, strávil více než polovinu svého funkčního období jejich objevováním. V této politice překvapeného objevování již objevovaného pokračuje až do dnešních dnů. Čas, který měl, trestuhodně promrhal. Po roce a půl jeho účinkování ve funkci ministra jsme dnes v zásadě tam, kde jsme byli, když nastoupil do funkce.
Není pravda, jak tvrdí, že není možné získat potřebnou dokumentaci k mýtu. Potřebná dokumentace k tomu, aby ministerstvo mohlo konat, je k dispozici již několik let. Ministr měl okamžitě pověřit tým na Ředitelství silnic a dálnic, aby se s ní seznámil a nastudoval ji. Nestalo se tak, a proto jsme stále v rukou firmy Kapsch, která si může dělat, co uzná za vhodné.
Ihned po nástupu zrušil výběrové řízení na projektového manažera mýtného tendru a prohlásil, že projektový manažer není potřeba, protože ministerstvo dopravy zvládne vypsání tendru samo. Nezvládlo! V říjnu 2015, poté, co zřejmě pochopil, že ministerstvo mýto samo nezvládne, uzavírá bez soutěže smlouvu s firmou Delloite na poradenské služby k mýtu za 52 milionů korun. Smlouvu ale v lednu 2016 ruší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a zároveň ministerstvo dopravy pokutuje částkou 250 tisíc korun.
V lednu 2016 odpovídá ministr Ťok v Otázkách Václava Moravce na otázku, zda je možné po roce 2016 prodloužit smlouvu s firmou Kapsch: „Neexistuje právní situace nebo právní konstrukce, kdybychom to mohli udělat." V červenci 2016 ale právě prodloužení smlouvy s firmou Kapsch prosazuje a obhajuje! V těch samých OVM říká „…chystáme i plán B. Kdyby se to nestihlo, tak prostě vydáme znova dálniční známky pro kamiony". Dnes říká, že žádný plán B nemá a že papírové kupony nejsou v žádném případě řešení! Dnes říká, že prodloužení smlouvy s firmou Kapsch je právně v pořádku. Jeden z největších dopravních odborníků na mýto v této zemi Petr Moss ale uvádí, že případné právní žaloby na prodloužení smlouvy mají šanci na úspěch! Navíc důsledky rozhodnutí prodloužit smlouvu z velké pravděpodobnosti ponese až Ťokův nástupce. Může být někdo s takovou historií přešlapů ještě důvěryhodný?
Vysvobození státu z mýtné pasti bylo jedním z hlavních úkolů pana Ťoka. Tento svůj úkol nesplnil. Výčet jeho konkrétních kroků působí jako jakási kouřová clona, která měla zakrýt skutečnost, že od počátku směřovaly jeho myšlenky k prodlužení smlouvy. Politika nechat problém „vyhnít" přivedla vládu do časové tísně, která na ni vytvořila potřebný tlak, aby nakonec prodloužení smlouvy schválila. Nevím, jaké motivy stály za touto „strategií". Faktem je, že v otázce mýta stále taháme za kratší provaz. A to je pro občany ČR špatná zpráva.