ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,83. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.03.2017 0:04:00

Možná, že v Americe bych tuto řeč pronést nemohl

Možná, že v Americe bych tuto řeč pronést nemohl

Projev na 5. schůzi Senátu dne 8. března 2017 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):

Je docela příjemné mluvit 8. března po ránu, dopoledne, když předkládá tento návrh ministryně, která je docela pohledná a která budí, alespoň ve mně, příjemné pocity, a nic tím nemyslím. (Oživení v sále, smích.) Možná, že v Americe bych tuto řeč pronést nemohl.

Ale teď vážně. Chtěl jsem se podrobně připravit na dnešní vystoupení, mám k tomu hromadu materiálů z praxe, a dostával jsem, a vy možná také, žádosti a doporučení k tomuto zákonu, které se diametrálně od sebe lišily.

První skupina byla ta, kterou tady vyjádřil kolega Cieńciała, že matematika je určitým základem rozvoje osobnosti, určitým základem školské soustavy od nepaměti.

A druhý názor byl ten, že matematika je velmi obtížná záležitost a že u středních odborných škol zkrátka a dobře dělá problémy.

Sám jsem si původně myslel, že podpořím druhý názor, to znamená, že maturita by neměla být povinná. Na dnešním důkladném raním jednání v našem klubu jsme to prodiskutovali a podpořím názor předřečníka kolegy Homolky, který má kvalifikaci pedagoga. Já ji osobně, i když jsem ji nikdy nepoužil, ji mám také po dálkovém sociologie a pedagogiky v Brně, ale nikdy jsem toho nevyužil. A myslím si jednu věc. Tady jde o střet dvou filozofií nebo názorů, názor velké volnosti, názor hodně krajně liberální, že žáci, rodiče atd. by měli nejvíce oni sami cítit, jestli matematiku potřebují a vyberou si ji a budou ji chtít. Anebo je druhý názor, který říká, že je třeba matematiku mít, protože matematika má velký význam.

Takto se to vyvinulo proto, že nejsem odborník, ale jsem přesvědčen o tom, že pokud jde o reformy ve školství, různí ministři školství, kteří se jak na běžícím pásu střídali, způsobili to, že naše školství, naše školská soustava podle mého názoru utrpěla, utrpěla její kvalita. A tím – a to je moje poznání po dnešní ranní důkladné diskusi – že toto apriori budeme respektovat a budeme uhýbat, takto zkrátka a dobře nevyřešíme.

Myslím si, že je třeba návrh podpořit ve znění, v jakém přišel z Poslanecké sněmovny. A bylo by dobře, i když nevím, jestli to tak bude, aby paní ministryně mohla pokračovat nějaké volební období a školskou soustavu zreformovat tak, jak by si to zasluhovalo. Uvidíme, jak to bude.

A nyní vážně. Podporuji za náš klub návrh, který přišel z Poslanecké sněmovny. To ostatní nerozebírám. A přikláněl bych se k názoru předřečníka kolegy Homolky, že když to začneme rozebírat, dopadne to tak, že prostě nepřijmeme nic. Myslím si, že první krok je třeba udělat.

Závěrem: Polichotil jsem paní ministryni. Chtěl bych poblahopřát i dalším kolegyním senátorkám a všem ženám, které v tomto sále jsou, protože si zasloužíte vážnost a úctu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama