Tedy odpolitizovat státní správu a zajistit její výkon kvalifikovanými lidmi. Bohužel, úpravy, kterými prošel návrh zákona ve sněmovně, rozhodně problém politizace státní správy neřeší. Naopak ve svém důsledku jej mohou ještě prohloubit a navíc politizace bude mít i oporu v samotné zákonné normě.
Největší nedostatky v takto navrženém zákonu spatřuji v několika rovinách.
Systematizace a financování rezortů má být nově v kompetenci ministerstva financí. Vedle postu předsedy vlády tak dojde ve skutečnosti k vytvoření druhého paralelního mocenského centra v rámci exekutivy. Tento krok může ve svém důsledku znamenat rozštěpení výkonné moci a její znepřehlednění. Na toto rozhodně náš systém není uzpůsoben. Zmíněné znepřehlednění situace může nahrávat nejrůznějším zájmovým a klientelistickým skupinám, což například v otázce boje proti korupci nelze považovat za přínosné.
Jako prohloubení politizace vnímáme i zrušení generálního ředitelství státní služby a přesun kompetencí na ministerstvo vnitra. A zatřetí, za politizaci považujeme i ponechání postů politických náměstků. Navíc jejich postavení v celém systému je poněkud relativní a tedy diskutabilní. Jeden příklad za všechny: politický náměstek bude moci podle tohoto návrhu zákona ovlivňovat dění dovnitř úřadu, ovšem bez jakékoliv odpovědnosti!
Závěrem lze tedy konstatovat, že služební zákon vzhledem k výše uvedeným skutečnostem, není brán současnou politickou reprezentací vážně a že jde spíše jen o normu přijímanou z formální povinnosti, ale ve znění, které nic neřeší. Bohužel, odklonili jsme se od ověřeného způsobu, jakým mají vyřešenu tuto záležitost významné evropské země. ČR tak zůstává ostrovem, kde veřejná správa bude ovlivňována i nadále stranickými sekretariáty.
Podporuji proto zamýšlený krok prezidenta ČR Miloše Zemana nechat posoudit zákon Ústavním soudem ČR.
Jan Veleba, senátor a předseda SPO