Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
3,83
muži 82%
ženy 17%
18+ 6%
26+ 10%
38+ 11%
50+ 70%

Průměrná známka je 3,83. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

03.12.2012 15:28:29 - lidaslavikova

Jde o výsledek blahosklonné letité nečinnosti našich vlád a našich politiků

Pane senátore, chtěla bych se na vás obrátit jako na prezidenta agrární komory. Mohu se zeptat, proč jsou u nás potraviny dražší než v cizině? Proč jsou některé i naše značky u nás dražší než v zahraničí, kam se vyváží? A naopak proč je u nás tak málo dostupné kvalitní zboží? A co s tím spotřebitel může dělat, když nemá na prostředky na to, jezdit nakupovat do zahraničí? Děkuji za váš názor-radu. Slavíková

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

01.04.2013 11:17:50 - Jan Veleba
Důvodů je několik. Zaprvé se o to významným způsobem postarala současná vláda, když zvedla DPH u potravin na 15%. Pro srovnání sousední Německo má DPH u potravin 7% a Polsko dokonce 5%. Není tedy náhodou, že právě tam směřují nákupy našich občanů. Druhým důvodem je ztráta potravinové soběstačnosti a stále větší závislost na dovozech. Například vepřové maso – zdraží-li Německo, musíme okamžitě zdražit i my, neboť už 50% vepřového dovážíme, nejvíce z Německa (cirka 120 tisíc tun). Třetím hlavním důvodem jsou obchodní řetězce, respektive jejich obchodní politika. Mám na mysli to, že jsou v zahraničních rukou a už ovládají 80% maloobchodního trhu potravin, tedy využívají své převahy a diktují si podmínky. Jejich cíl je jediný – zisk. To znamená lacino nakoupit a s co největší marží prodat. Lacino nakoupit znamená nižší kvalitu. Jinak marže řetězců vytrvale rostou a v průměru jsou už přes 30%, u některých potravin i 100%. Položím vám také otázku – četla jste někdy na letáku jakéhokoliv obchodního řetězce informaci o kvalitativních údajích nabízených potravin? Já nikdy, jsou tam jen a jen údaje o nejnižších cenách s cílem nalákat do jejich obchodů co nejvíc zákazníků.

No a co s tím spotřebitel může dělat? Pečlivě číst údaje na obalech a nekupovat balast. Najít si svého řezníka, svého pekaře, své obchody mimo hypermarkety. Vím ale, že tuto možnost má jenom málo občanů.

Situace na trhu potravin v naší zemi je výsledek blahosklonné letité nečinnosti našich vlád a našich politiků. Ostatně jako stav dalších oborů a nakonec celé společnosti.