27.08.2010 14:43:00
Emise u objízdných tras ničí každonenně zdraví obyvatel
Zdravotní ústav vyhodnocuje vzorky emisí z objízdných komunikací D8.
Ve Velemíně a v Lovosicích probíhal počátkem srpna odběr vzorků a nyní se dokončuje kvantitativní a kvalitativní analýza ultrajemných prachových částic. Měřily se i další emise škodlivých a rizikových látek. Na obou uvedených lokalitách bylo odebráno celkem 780 vzorků.
Podle odborníků ze zdravotního ústavu je nejnebezpečnější vdechování ultrajemných částic o velikosti pouhých desítek nanometrů, na nichž jsou adsorbovány velmi škodlivé látky pocházející z dopravy. Na nanočásticích ulpívají jak škodlivé organické látky, tak těžké kovy, které rovněž mohou působit negativně na lidské zdraví. Dosud provedené analýzy například ukazují, že obsah dioxinů z prachových částic odebraných v Lovosicích dosahuje rizikových hodnot.
Výsledky všech analýz budou použity jako podklad pro hodnocení kvality ovzduší a možných zdravotních rizik ve vybraných lokalitách, které jsou zatíženy nadměrným silničním provozem v důsledku nedokončené stavby dálnice D8 v úseku Lovosice - Řehlovice.
„Lidé v okolí objízdných tras trpí nadměrným silničním provozem, který se zákonitě musí projevit na životním prostředí a jejich zdravotním stavu. Dosud nikdo nezadal podobnou studii, která by změřila množství prachových částic a dalších rizikových látek, kterým jsou obyvatelé postižených obcí každý den vystavováni," uvedla Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje. Výsledky studie by měly sloužit jako argument pro rychlé dokončení dálnice a proti některým ekologickým organizacím, které záměrnými obstrukcemi a podáváním žalob blokují dostavbu D8.
Studii o ekonomických a demografických dopadech protahování dostavby D8 zpracovala pro Ředitelství silnic a dálnic ČVUT. Podle tohoto znaleckého posudku žije v území o šířce do půl kilometru podél současně využívaných silnic I. třídy, které by měl nahradit rozestavěný úsek dálnice D8, téměř 40 000 obyvatel, postihující hluk a exhalace z velké dopravní zátěže. To je čtyřicetkrát více, než by byl počet dotčených obyvatel při dokončení dálnice D8. Celospolečenské ztráty z nedokončení úseku D8 dle studie pak činí ročně 677 milionů korun.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout