I přesto, že média o tom informovala objektivně a věcně, tak i přesto si dovolím mé vyjádření.
O zřízení DSÚK rozhodlo krajské zastupitelstvo v červnu 2017 poté, co bylo na spadnutí ukončení smlouvy na dopravní obslužnost s jedním dopravcem, který zabezpečoval více jak 50% dopravy v ÚK. Dohodli jsme se s tímto dopravcem, že bude dopravu provozovat ještě do června 2019 a do té doby se na provoz připraví krajský dopravce. Ten však provoz začal postupně ukončovat již od léta 2018.
Hrozilo, že cestující zůstanou na zastávkách, nedostanou se do práce, školy, doktorovi....... Management našeho dopravce odvedl obrovský kus práce, když ve spolupráci s krajem v dané době během 14 dnů zajistil dostatek autobusů, aby tohoto dopravce nahradil ve dvou oblastech.
To samé se opakovalo ke konci roku 2018 a vygradovalo to nakonec úplným přerušením dopravy ve všech zbývajících oblastech začátkem ledna 2019.
DSÚK tak neměla na přípravu plánované dva roky, ale musela začít fungovat s ročním předstihem.
Aby mohla jakákoliv dopravní společnost zajišťovat dopravu, musí mít autobusy. Ty jsme chtěli nejprve pořídit formou operativního leasingu, ale mezi výrobci o to nebyl zájem, takže i přes předběžné nabídky se nakonec do soutěže nikdo nepřihlásil. Následně tedy došlo k přepracování podmínek soutěže na otevřené řízení rozdělené do čtyř kategorií autobusů dle jejich kapacity.
Ani v tomto případě však nebyl zájem velký, ve dvou částech nebyly podány žádné nabídky, ve dvou pak po jedné nabídce. Z důvodu nesplnění požadavků však museli být oba uchazeči vyloučeni.
Jelikož byla DSÚK závislá stále jen na pronajatých autobusech, rozhodla v souladu se zákonem v částech, kde nedostala žádnou nabídku, o vyhlášení jednacího řízení bez uveřejnění. Následně uzavřela rámcové dohody a kupní smlouvy.
Tento způsob byl logický vzhledem k tomu, že k zabezpečení dopravy pro naše občany je nutné mít i autobusy.
Proti těmto smlouvám se ÚOHS postavil nakonec s jedinou věcí, kterou označil za diskriminační. Tou je požadovaná velikost nádrže na naftu. Překvapivě tak vyhověl námitce společnosti SOR Libchavy spol. s r.o., která do svých autobusů ovšem dodává i nádrže větší, než jsme požadovali a která kupodivu tvrdila, že není schopna dodat požadované autobusy společností DSÚK. Nádrže v hodnotě několika tisíc korun…
Tady vidíte, na jak absurdních základech je celá „kauza“ postavená. Jelikož jsme se s takovým rozhodnutím nemohli smířit, DSÚK podala ke Krajskému soudu v Brně žalobu na rozhodnutí předsedy ÚOHS. O této žalobě zatím nebylo soudem rozhodnuto.
Každý, kdo se zajímá o situaci na dopravním trhu v ČR, musí vidět, jak ÚOHS zasahuje do dopravních soutěží vypisovaných i jinými kraji, a to na základě podnětů stále stejných společností. Fakticky žádný kraj tak není schopen soutěž na dopravce dokončit (viz aktuální soutěže v Libereckém a Pardubickém kraji a nebo tahanice v jiných krajích).
Proto jsem opravdu rád, že Ústecký kraj prozřetelně přistoupil v roce 2017 k založení vlastního dopravce. Díky tomu můžeme zabezpečit kvalitní a pravidelnou veřejnou dopravu. Přesto se však DSÚK nevyhnula nekončící šikaně ze strany ÚOHS při nákupu autobusů. I výše pokuty je neúměrně vysoká oproti všem zvyklostem a svědčí o snaze poškodit DSÚK nebo Ústecký kraj.
A na závěr musím poděkovat zaměstnancům DSÚK a Odboru dopravy krajského úřadu. Já jsem s těmito lidmi po celou dobu, vše intenzivně řešíme a za jejich rozhodnutími plně stojím.
Děkuji za obrovské úsilí managementu krajského dopravce, kterému se podařilo během velmi krátké doby vybudovat společnost s téměř 400 zaměstnanci na zelené louce a fakticky se doprava nezastavila.
Velké poděkování patří hlavně řidičům, kteří do toho s námi šli a hlavně díky nim vše funguje bez problémů.