Zákon 424/1991 Sb. řeší rozdíl mezi politickou stranou a hnutím.
Hnutí usiluje o poukazování na konkrétní nedostatky, zpracovává návrhy změn,
předkládá doporučení a shromažďuje podklady pro oponenturu nevhodné, nepotřebné
nebo pro lidi nepřínosné legislativy.
Hnutí tedy horizontálně ve společnosti diskutuje a z podstaty neusiluje o
nahrazení politických stran, neusiluje primárně o převzetí politické moci a
funkcí.
Pravdou je, že dnes tento zásadní rozdíl v podání hnutí ANO zaniká. Vstoupili
jsme sice do hnutí, avšak dnes jsou členové v direktivně řízené politické
straně.
1) Odcházím, protože se z novin seznamuji s tím, za co jsem jako člen hnutí
ANO odpovědný vůči lidem v obcích a městech, ikdyž žádná diskuse neprobíhá a
rozhoduje se bez řadových členů. Ani na úrovni starosty obce, který je v přímém
kontaktu s občany, nejsou přijímaná rozhodnutí konzultována.
Nedávno zveřejněné statistiky dokládají, že téměř 10% občanů žije pod úrovní
chudoby.
V oblasti Olomouckého kraje je dalších 40% ohroženo nízkými příjmy a
malými finančními rezervami pro řešení nenadálých výdajů.
2) Odcházím, protože hnutí ANO zaměřilo svoje úsilí pouze na starost o státní
pokladnu a posty na ministerstvech.
Vyslovuji zásadní nesouhlas s tím, aby se státní pokladna naplňovala na úkor měst, nejslabších občanských
vrstev, živnostníků a malých firem. Jsou-li města chudá a státní pokladna plná,
máme-li vyrovnaný rozpočet a firmy bez peněz, je to špatná hospodářská
politika. Směrem k zamezení úniku peněz do zahraničí z naší republiky v
oblasti hospodářských gigantů nebyly učiněny žádné kroky.
Ve sledování životní úrovně se u nás stále průměruje. V průměru se považuje
naše životni úroveň za vyhovující. Střední třída sice uvadá, na malých obcích
lidé bojují o živobytí, ale bohatí stále drží průměr na solidní úrovni.
3) Odcházím, protože mě vedení hnutí ANO nepřesvědčilo, že má zájem se podívat
do konkrétních oblastí, řešit problémy lidí na vesnicích a v malých městech. V
politickém sektoru krajů nemá žádnou strategii. Živnostníkům, obecním
úřadům i rodinám práce jenom přibývá. Tady nás však žije nejvíce.
Zemědělec nebude druhý den dobrým strojařem. Strojař nebude schopným lékařem a
lékaře nedá žádná stavební firma do svého čela. Je logické, že pro každou práci
nejprve potřebujete informace, studium a praxi. Pro politickou práci také
životní zkušenost a znalost celého systému státní správy a samosprávy.
4) Odcházím, protože při sestavování kandidátky 2016 do Krajského
zastupitelstva Olomouckého kraje jsou všechny tyto základní podmínky
opomíjeny a přehlíženy. Mladí lidé a noví politici by měli nejprve získávat
zkušenosti v komisích a výborech, seznamovat se s potřebami společnosti, starostmi
běžných občanů a hledat klíče k řešení. Hranicko a Lipnicko je jako
správní oblast ORP čtvrtá největší v kraji se 45 spravovanými obcemi a
nemá zastoupení na kraji, v systému řízení nemáme dnes s Přerovem nic
společného. Máme společného senátora a i to je špatně. Stále někdo jiný
rozhoduje, jestli máme právo být zastoupeni či nikoli. S tím nemohu
souhlasit.
Za skutečný populismus povazuji vyjádření vedeni hnuti ANO, že přijetí funkce
starosty města, je výtah k moci, a že každý, kdo vyjádří nějakou další vizi
nebo požadavek, již vykazuje jakousi nenažranost.
5) Odcházím proto, abych mohl otevřeně lidem říkat: Starosta města nemá žádnou faktickou moc, ale pouze pracovní funkce. První funkce je manažerská. Starosta vykonává úkoly, které mu přiděluje rada města a zastupitelstvo města. Na základě těchto pokynů je každý nařízený právní nebo majetkový úkon zajištěn doložkou platnosti vyplývající z jednání uvedených orgánů. Starosta je však statutárním zástupcem města a jako jediný za město veškeré úkony parafuje a tedy stvrzuje. Druhá funkce je reprezentační. Během roku jsou stovky svátků, výročí, sportovních a kulturních akcí. Přijíždějí hosté, máme partnerská města a je nutné se účastnit akcí, které pořádají i jiná města nebo obce v naší oblasti. Starosta připravuje a podepisuje pamětní listy pro nové občánky, studenty všech škol i seniory. Vítá do života, oddává a naslouchá občanům, pro které zajišťuje realizaci požadavků.
Třetím atributem je kreativní přístup. Starosta se denně dotýká všech oblastí života ve městě. Bezpečnost, doprava, čistota města, školství, odpady, investice, realizace rozvoje atd.
Pokud jste aktivní, je to dřina. Starosta nemá pracovní dobu. Počítá se s tím, že do funkce je většinou v zastupitelstvu zvolen ten, kdo výše popsanou zátěž zvládne. Starosta je z titulu své funkce k dispozici 24 hodin sedm dní v týdnu.
Jestli tedy někdo má pocit, že správa města je výtah k moci, mohu odpovědně říci, že není. Starostové mimochodem pracují za třetinový plat poslance v Praze.
Otázka zní, kde začíná skutečná moc a politická činnost se stává přínosnou pro jedince. V počátku však řekněme, že centrální správa je nutná, bude tedy vždy existovat a bylo by naivní bojovat proti systému, který jsme si společně vybrali, protože zatím lepší neznáme. Není to ani na úrovni kraje. Hejtman podléhá jako starosta taktéž radě a zastupitelstvu kraje a má stejné povinnosti. Pilířem jeho činnosti je provoz a investice do komunikací druhé a třetí třídy, střední školství, zdravotní zařízení ve správě kraje, správa krajských podniků, rozvojové programy, sociální oblast aj.
Odpověď je jasná, skutečná politická moc a nadstandardně zaplacená práce je v Praze. Z tohoto důvodu by tam lidé měli volit a důvěru dávat osobnostem, které pro ně dlouhodobě a přínosně pracují, mají zkušenosti a výsledky. Ne řečníky, kteří cosi vyčetli na internetu, slibují změny bez zkušeností a potřebných znalostí.
6) Odcházím z hnutí ANO také proto, že většina kandidátů do kraje směřuje především co nejrychleji do Prahy. Já chci budovat vazbu z kraje do obcí. Krajský úřad je nezbytný partner našeho města, našich obcí, které spravujeme. Za všechny naše lidi chceme k jednacímu stolu v krajském zastupitelstvu, abychom zrušili dnes neplatný systém okresů a byli jsme rovnocennými partnery při stanovování priorit rozvoje v celém kraji. Přesně v tom se neshodujeme. Nechci do Prahy, nechci být hejtmanem. Chci, aby byla zajištěna pevná pracovní vazba mezi krajem a naší oblastí.
Přesto jsem byl osočen, že svým jednáním při prosazování oprávněného požadavku oblasti poškozuji dobré jméno hnutí ANO, že mi jde pouze o osobní prospěch a kariéru, že jsem zhrzen a nic jsem z plánů ANO nepochopil.
7) Odcházím, protože lidé z kandidátky v Hranicích vědí, že bych město neopustil.
Všichni, kteří se na diskusi podíleli, se ztotožnili s dopisem pro vedení hnutí ANO, že chceme jednoho zástupce oblasti do zastupitelstva kraje. Nemusela to být ani moje osoba, ale člen kandidátky ANO z roku 2014. Nechceme, aby nás zastupovali lidé, které pracovně neznáme, nechceme zástupce z Přerova, protože to není naše oblast. Vše jsme signalizovali, komunikovali a máme vše písemně doloženo. Nulová odezva na naše výzvy a současné očerňování jsou také ukázkou "demokratické diskuse" o potřebách jednotlivých oblastí.
Stačí odpovědět na jednoduchou otázku, proč odcházet odněkud kde to funguje. Komunikace nefunguje. Takže bohužel je třeba zvolit jinou cestu.
Závěrem dovolte položit otázku: jaký byl nebo byly hlavní cíle hnuti ANO? Já jsem to pochopil jako činnost ke zlepšení veřejných financí na všech stupních, zlepšení transparentnosti a zavedení hospodářsky profesionálního vedeni všech stupňů samosprávy i statni správy. To činíme. Město Hranice je konsolidované, s velmi kladnou odezvou za práci MO ANO Hranice i všech kandidátů. Přes všechny tyto výsledky je zřejmé, že je moje osoba po 8 letech práce ve výborech města a po 3 letech práce pro hnutí ANO nepřijatelná. Naopak podporu si navzájem přidělily nové tváře hnutí. Budu rád, když mi tedy vedení ANO nebo tito mladí kandidáti objasní své cíle, pokud nějaké vůbec na úrovni měst mají. Zatím jsem je nikde pracovat neviděl a tak se oprávněně domnívám, že spoléhají na hlasy pro pana Andreje Babiše za jeho práci a autoritu. Nikoli na práci svojí.