Někteří také poukazují na to, že tento stávající volební zákon svého času nynější předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský sám pomáhal vybudovat. Tehdy ovšem Pavel Rychetský nebyl předseda Ústavního soudu, ale byl vládou pověřen jako předseda Legislativní rady vlády tento zákon napsat. Od té doby snad získal poněkud jiný pohled na zásady právního státu. Není to nic zvláštního.
Po obdobích diktatury trvá velmi dlouho, než se zákonodárství uzdraví a soudy se zbaví totalitních postojů. Zažil jsem to v Rakousku, kde se teprve v druhé polovině sedmdesátých let úřady a soudy zbavily třicet let starých předsudků, myšlenek a úvah, které pocházely ještě z doby třetí říše. U nás vidím podobný vývoj taky. V některých rozhodnutích našich soudů přece jen zaznamenávám jistý vývoj, kterým se pomalu zbavujeme škraloupů komunistického systému a některých nejistých kroků během transformace.
Buďme za to vděční, neboť jsem stále ještě toho názoru, že jeden z největších problémů České republiky je jen částečná existence právního státu. Pokud se staneme opravdu právním státem, pak máme naději, že se nám podaří se z našich neduhů pomalu vybabrat.