Těžba kobaltu
se pojí s dětskou prací
K tomu, aby elektromobily jezdily jsou potřeba baterie, které obsahují kobalt a lithium. Kobalt je zásadní pro výrobu lithium-iontových baterií. Přidání kobaltu do baterií má vliv na jejich kapacitu, snížení hmotnosti a délku nabíjení. Prodlužuje i životnost baterií. Kde se ovšem kobalt bere? Šedesát procent světových zásob kobaltu se nachází v Kongu. Až dvacet procent těžby se vykonává primitivním způsobem pouze ručně. V doslova hororových podmínkách, v úzkých tunelech, pracují děti, které riskují zavalení i závažná plicní onemocnění. Kobalt se pak dostává do výrobků globálních firem po celém světě. Působení v rozvojových zemích je pro západní technologické giganty nezbytnou součástí podnikání. S jejich tamním působením se ale pojí i řada problémů a jedním z nich je právě dětská práce.
Podporou elektromobility si zaděláváme na problémy
Co pro běžná auta znamená motor, to je pro elektromobily baterie. Baterie se ale nerecyklují, z čehož plyne, že podporou elektromobility si za pár let zaděláváme na velké ekologické problémy a dopady na životní prostředí. Pod rouškou ekoterorismu se likviduje nejen životní prostředí, ale i zdraví všech, kdo potřebné suroviny těží. Vše zpravidla dopadá na nejchudší země, kde lidé nemají ani potřebné ochranné pomůcky.
Nedostatečná recyklace baterií
Elektromobily se tváří jako
šetrné k životnímu prostředí, ale do budoucna bude nutné
řešit problém s recyklací. To co je pro běžný automobil motor
je pro elektromobil baterie. Baterie ovšem nemají životnost na
věky věků a naskýtá se problém s jejich recyklací. Dostupné
metody recyklace jsou přibližně pětkrát nákladnější než
těžba nových surovin. Pokud se tento problém nevyřeší, zaplaví
svět za pár let miliony vyřazených akumulátorů. Žádné emise,
nulové znečištění vzduchu a šetrnost k životnímu prostředí.
To může být často uváděno mezi hlavními výhodami
elektromobilů. Když si však vezmeme nežádoucí prvky a dopadu na
životní prostředí tak vozidla na elektrickou energii mohou
zatěžovat životní prostředí mnohem více než spalovací
motory.
Vlastnit auto bude luxus
Další otázka se naskýtá, kdo si bude vlastmě moci dovolit pořídit elektromobil? Přechod na elektromobily způsobí, že automobily značně podraží. Pro lidi s nízkými příjmy se mohou tak stát v budoucnu nedostupné. Budou se tedy chudší lidé muset na kratší vzdálenosti přepravovat na kole, koloběžce, elektrokole nebo chodit pěšky a na delší vzdálenosti budou muset jezdit autobusem na plyn, elektriku, vlakem, protože si elektromobil nebudou moci dovolit a vlastnit auto bude luxus?