Účinnost zákona by musela být vždy odložena o nějaký přiměřený čas, který by byl určený k tomu, aby se případně shromáždil stanovený minimální počet podpisů (např. 3% z počtu oprávněných voličů v minulých volbách do Poslanecké sněmovny) nutných pro vypsání referenda o příslušném zákoně. Přitom k závaznému odmítnutí běžného zákona by mělo být třeba NE od nadpolovičního počtu zúčastněných voličů (nejméně však např. 30% všech), zatímco závazné odmítnutí zákona ústavního by mělo být snažší (např. jedna třetina zúčastněných voličů plus jeden hlas, nejméně však 20% všech).
V každém případě by se na základě takového zákona nemohlo konat referendum o vystoupení z EU, z NATO apod. Buď by musel být přijat speciální zákon (jako v případě referenda o vstupu do EU), nebo by musel nejprve o vystoupení rozhodnout Parlament a referendem podle takového zákona by bylo možné jeho rozhodnutí zvrátit.
Ostatně soudíme, že přímá volba presidenta musí být zrušena.
Za Konzervativní stranu
Jan Kubalčík
předseda