Chceme podnikání, které je založeno na majetkové odpovědnosti podnikatelů. Zisk sám o sobě není prospěšný, pokud cesta, která k němu vedla, nebyla poctivá. Jen odpovědnost podnikatele dává zisku legitimitu. Pravidlo, „co není zakázáno, je dovoleno“, je nebezpečné. Podnikání bez odpovědnosti, stejně jako parazitování na sociálních dávkách, vytváří rozdělenou společnost. Společnost, kde bohatí jsou bráni jako viníci a chudí se cítí pouhou obětí.
KDU-ČSL ale chce soudržnou společnost. Lidé jsou ochotni přijmout oběť, utáhnout si opasky v dobách krize jen tehdy, jestliže s tím začne vláda u sebe.
K oživení české ekonomiky KDU-ČSL navrhuje:
- a) přerozdělení evropských dotací
Do dnešních dnů ČR nevyužila nabídky Evropské komise k přehodnocení evropských dotací a jejich zrychleného čerpání. K 7. lednu 2010 (jsme za polovinou období 2007-2013), máme schválené projekty za necelou třetinu možných a proplacenu ani ne desetinu plánovaných prostředků. Jsou operační programy, kde se vyčerpaly pouze dvě procenta! Přitom 80% z těchto dotací směřuje na tzv. tvrdé projekty, tedy do stavebnictví.
- b) posílení programů ve stavebnictví
V naší zemi stále zůstává velký počet panelových domů a sídlišť ve špatném technickém a energetickém stavu. Programy na zateplení a regeneraci jsou léty osvědčené, posilněme jejich rozpočet! V této oblasti stavebnictví, na rozdíl od stavby např. dálnic, je nejvyšší přidaná hodnota lidské práce. Proto KDU-ČSL navrhuje zvýšit dotace na zateplení v rámci programu PANEL a dále zjednodušit přístup k programu ZELENÁ ÚSPORÁM.
K udržení zaměstnanosti KDU-ČSL navrhuje:
- a) zvýšit prostředky na rekvalifikace a školení zaměstnanců
Z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost je vyčerpáno k 15. lednu 2010 pouhých 3,5% . Jedná se o finanční zdroj, který je neutrální ke státnímu rozpočtu.
- b) posílit prostředky na výkon veřejně prospěšných prací
Obce a města dají takto v průměru příležitost 70.000 nezaměstnaným spoluobčanům. Zvýšení jen o polovinu znamená dalších přes 30.000 pracovních míst.
- c) podpora zaměstnanosti absolventů, maminek s malými dětmi
Většina zaměstnavatelů požaduje u absolventů jeden rok praxe. Proto navrhujeme motivační příspěvek pro zaměstnavatele ve výši zaplaceného sociálního pojištění po dobu jednoho roku u těchto skupin obyvatelstva.
- d) mimořádný finanční příspěvek zaměstnavatelům v krizi při zavedení zkráceného pracovního týdne (v německém prostředí tzv. kurzarbeit)
Stát zaplatí 50% mzdy za každý den volna a zaměstnavatel připlatí 25%. Je prokázáno, že náklady státního rozpočtu jsou nižší než v případě vyplácení sociálních dávek v nezaměstnanosti.
Nedoceněným segmentem českého hospodářství je malé a střední podnikání, zejména v zemědělství. Pro prosperitu malého a středního podnikání musíme snížit dosud vysokou administrativní zátěž, zavést jednoduché stabilní a předvídatelné daňové a podnikatelské prostředí a zejména zemědělcům je třeba dorovnáním plateb z národních zdrojů zajistit stejné či alespoň srovnatelné podmínky, jaké mají zemědělci v původních členských zemích EU.
Je třeba jim umožnit přístup k záručním a úvěrovým zdrojům ke spolufinancování dotačních titulů. To umožní, aby se naše zemědělství konečně stalo konkurenceschopným, aby prorazilo ve větší míře na evropské trhy, aby mohlo za důstojných podmínek dodávat české maso, mléko, víno, ovoce a zeleninu zpracovatelům, do obchodních řetězců a na české stoly.
Ke stabilizaci veřejných rozpočtů KDU-ČSL navrhuje:
1) postupné snížení schodku státního rozpočtu – vyrovnanosti dosáhnout v horizontu šesti let
2) snížit schodek pod 3% HDP do roku 2013
3) zastavit zvyšování podílu mandatorních výdajů na celkových výdajích do tří let
Na straně příjmové je to především otázka úpravy současného nastavení daní. KDU-ČSL měla a stále má ve volebním programu dvě sazby (15 a 18%) daně z příjmu fyzických osob. KDU-ČSL je přesvědčena, že princip solidarity je spravedlivý a stojí na něm celá vyspělá Evropa. Současně však nesouhlasíme s velkým rozptylem těchto sazeb, neboť je proti duchu křesťanských demokratů rozdělovat společnost prostřednictvím daně na hodné chudáky a zlé boháče. Dvě sazby také otvírají prostor pro společné zdanění manželů.
Na straně výdajové dohlédnout na předražené státní zakázky. Především při výstavbě dálnic. Odborníci se shodují na možném snížení nákladů minimálně o 20%. Navrhujeme zavedení nákladových limitů u těchto typů staveb. Při letošních výdajích v této oblasti to znamená úsporu plných 20 miliard korun.
Malí a střední podnikatelé vítají návrh KDU-ČSL, aby při veřejných zakázkách prokazovali povinné zákonné přílohy, které jsou dostupné ve veřejných seznamech, jen formou čestných prohlášení. Tím se nahradí byrokraticky, časově a finančně náročné notářsky ověřené listiny.
KDU-ČSL navrhuje ustavení státního Fondu na mikroúvěry pro malé a začínající podnikatele. Mikropůjčky by byly možné již od 20.000 korun. Jako zdroj je možné využít Evropský sociální fond.
Podle organizace Transparency International se naše země v korupci řadí na 18. místo z 27 států EU. Korupce se v naší zemi stala podstatou politiky. Skuteční vládci se scházejí na Štrbském plese, nebo v Toskánsku.
KDU-ČSL navrhla zcela konkrétní protikorupční nástroje:
- Zavedení protikorupčního agenta, korunního svědka a účinné lítosti
- Zákaz anonymních akcií na majitele
- Prověření členů všech výběrových komisí v působnosti vlády a jednotlivých ministerstev
- Zastavení tunelu - obří ekozakázky až za 114 mld. Kč
- Zpoplatnění a omezení hazardu
- Zavedení účinnosti zákona o státní službě
- Zrušení vícekriteriálních výběrových řízení šitých na míru
- Zavedení referenční ceny do výběrových řízení
Tyto i další návrhy KDU-ČSL předložila, a to dokonce jako první. Skutečnost, že dnes obdobné návrhy předkládá vláda nebo ČSSD, potvrzuje správnost křesťanskodemokratické politiky.
KDU-ČSL k udržení sociálního smíru navrhla vládě v prosinci minulého roku 5 opatření proti krizi, jimiž by bylo možné získat do státního rozpočtu až 27 mld. korun. KDU-ČSL totiž chce při snižování deficitu postupovat tak, že si nejprve stát musí sáhnout na dno svých rezerv a maximálně šetřit při svém provozu. Vláda bohužel kromě pozitivního komentáře premiéra a drobných kroků nic podstatného neudělala.
KDU-ČSL k udržení sociálního smíru navrhla vládě v prosinci minulého roku 5 opatření proti krizi, jimiž by bylo možné získat do státního rozpočtu až 27 mld. korun. KDU-ČSL totiž chce při snižování deficitu postupovat tak, že si nejprve stát musí sáhnout na dno svých rezerv a maximálně šetřit při svém provozu. Vláda bohužel kromě pozitivního komentáře premiéra a drobných kroků nic podstatného neudělala.
- Zabráníme rozkrádání při zadávání veřejných zakázek; ušetříme cca 30 mld.
- Razantně zredukujeme platy a benefity špičkových manažerů ve státních firmách a
- ve firmách s většinovou účastí státu; ušetříme 1,5 mld.
- Zrušíme všechny investiční akce, které se provádějí jen proto, aby spřízněné firmy
- získaly zakázky. Například pokud bychom nezrušili obří ekozakázku, budeme platit 7 mld. ročně.
- Provedeme majetková přiznání vysokých státních úředníků a politiků a odehnali tak od státu všechny, kteří si v minulosti nakradli a nebudou schopni své majetky doložit.
- Konečně zpoplatníme společensky nežádoucí aktivity jako již uvedený hazard.
- Získáme 5,5 mld.
- Zabráníme regionální monopolizaci ve zdravotnictví
Nejde jen o to, že se tímto získá více než 30 mld. korun do veřejných rozpočtů, ale především jde o obnovení důvěry mezi občanem a státem. Teprve až stát a politikové omezí sami sebe, pak budou občané ochotni akceptovat úsporná opatření, která se dotknou i jich.
KDU-ČSL neslibuje zázračná a jednoduchá řešení. Jako malá, proexportně orientovaná ekonomika jsme zásadně závislí na stavu ekonomiky velkých evropských zemí. Naši krizi nelze řešit pouze zvyšováním daní, nebo pouze snižováním mandatorních výdajů. Řešení krize není účetní operace. KDU-ČSL nepropadá fascinaci deficitem, jako by byl jediným faktorem, který rozhoduje o úspěšnosti ekonomiky.
KDU-ČSL podporuje komplexní opatření pro oživení ekonomiky: Naší prioritou je obnovení ekonomického růstu a snížení nezaměstnanosti.
- Proto musíme v daleko větší míře než dosud maximalizovat pomoc našim exportujícím firmám, usnadnit jim přístup ke komerčním úvěrům navýšením a efektivnějším využitím zdrojů České exportní banky a pojišťovací společnosti EGAP
- Zvýšíme podporu malého a středního podnikání, velkým posílením zdrojů Českomoravské záruční a rozvojové banky na realizace nových projektů prostřednictvím programů Start, Progress, Panel a dalších.
- Zvýšíme a zlepšíme využití prostředků poskytovaných ze Státního fondu rozvoje bydlení, zejména na podporu sociálního bydlení.
- Tato opatření by měla vést nejen k oživení ekonomiky, ale také k vytvoření nových pracovních míst. Další pracovní místa jsou v Evropě.
- Chceme-li na ně dosáhnout, musíme posílit investice do vzdělání, vědy a výzkumu, to znamená zvýšit podporu „znalostní ekonomiky“.
- Za každou cenu musíme urychlit a zefektivnit čerpání ve fondech Evropské unie.
Přístup KDU-ČSL k vytváření nových pracovních míst je založen na 3 principech. Jejich naplnění znamená vytvoření 150 000 nových pracovních míst:
- Na dotace z Evropské unie vážeme podmínku vytvoření nových efektivních pracovních míst.
- Každý nezaměstnaný, který chce v plném rozsahu čerpat sociální dávky, se musí rekvalifikovat.
- Chceme, aby byl pracovní trh flexibilnější. Jsme však proti tomu, aby zákoník práce umožňoval rozvázání pracovního poměru bez udání důvodu.
Inspirací nám je systém flexecurity zavedený v Dánsku, které má dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v EU.
Jestliže ani tato opatření nepovedou k dostatečnému růstu, pak je možné přistoupit k úpravě daní. Není možné zvýšit daň z příjmů právnických osob. To by byla cesta do stagnace. Je možné uvažovat o zvýšení spotřební daně v rámci pravidel EU na tabák a alkohol. Protože opatření se dotýká všech, musí být provázeno vyšší progresí daně z příjmů fyzických osob. Míra zdanění přitom nesmí podvazovat podnikání a investovaní v České republice. Žádné z opatření nesmí ohrozit rodiny s dětmi.
Co naše společnost dluží rodinám s dětmi?
Současný přístup státu dosud nepočítá s rodinou jako s rovnoprávným ekonomickým subjektem. Současná daňová sleva na dítě 10 860 Kč je nízká, neodpovídá nákladům, a přesto je chápána jako forma „zvýhodnění rodin“.
Z ekonomického hlediska jsou děti investicí do budoucna.
V České republice se narodilo za 17 let do roku 2008 o 1 milion méně dětí, než odpovídá prosté reprodukci. Tento jeden milion dětí představuje vnitřní dluh na lidském kapitálu až 3,5 bilionu korun.
Máme spočítané, že pokud se nezmění tento trend, pak nastane pokles budoucích příjmů státního rozpočtu o cca 29,3 miliardy Kč na dani z příjmu fyzických osob a 55,8 miliardy Kč na odvodech do systému důchodového zabezpečení ročně
KDU-ČSL v roce 2004 prosadila společné zdanění manželů a bylo to dobré právě pro rodiny. Dnes říkáme, že znovu uděláme vše proto, aby se tento osvědčený nástroj podpory rodiny do daňového systému vrátil.
Za reálné považujeme radikální zvýšení slevy na dítě a to tak, že ke stávající slevě na dani z příjmu (daňové zvýhodnění na vyživované dítě ve výši 10 680 Kč na každé dítě, s možností daňového bonusu) navrhujeme novou slevu na dítě: 5 000 Kč na první dítě, 10 000 Kč na druhé, 20 000 Kč na třetí, 30 000 Kč na čtvrté a každé další dítě. Na úhradu výpadku příjmu státního rozpočtu (cca 10-15mld.), navrhujeme buď snížit slevu na dani na poplatníka maximálně o 3-5 tis. ročně, nebo zapojit část výnosu daně z přidané hodnoty, protože právě rodiny s dětmi jsou významnými stabilními plátci této daně.
KDU-ČSL navrhuje spravedlivou důchodovou reformu:
Každý občan v době své pracovní aktivity musí učinit takovou investici, která bude tvořit zdroj prostředků pro jeho zajištění na stáří.
Má dvě možnosti:
- buď vychová dostatek dětí a tato investice mu zajistí ve stáří průměrný důchod vyplácený z průběžného systému
- nebo bude muset povinně spořit v kapitálovém fondu, ze kterého bude čerpat ve stáří svůj důchod.
KDU-ČSL tedy bude prosazovat vytvoření dvou povinných pilířů důchodového systému – průběžného a kapitálového.
Do průběžného pilíře budou přispívat povinně všichni ekonomicky aktivní jedinci, důchody z tohoto pilíře budou mít pouze jedinci, kteří vychovali alespoň jedno dítě. Výše jejich povinného příspěvku se bude snižovat o 3% z pojistného na každé dítě po dobu jeho ekonomické závislosti, celková sleva může dosáhnout maximálně 12% z pojistného.
Do fondového pilíře budou povinně platit příspěvky všichni bezdětní a také osoby s již ekonomicky nezávislými dětmi. Osoby s 1 nebo 2 závislými dětmi budou mít toto pojistné snížené. Důchody plynoucí z fondového pilíře budou zcela závislé na individuálně naspořené částce.
Počítáme rovněž s možností daňových asignací – tedy přímého převodu části pojistného od poplatníka na účet jeho vlastních rodičů, ve výši cca 2% hrubé mzdy.
Cestu z krize musí vytýčit lidé sledující obecný prospěch, lidé schopní oběti, nositelé dobrých vztahů, kteří přirozeně respektují pravidla. Na takové voliče se KDU-ČSL obrací.