ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.01.2010 15:23:10

Tisková zpráva k přijaté novele tzv. protikuřáckého zákona

Tisková zpráva k přijaté novele tzv. protikuřáckého zákona

Sněmovna dnes přijala novelu tzv. „protikuřáckého zákona“. „Přestože úplný zákaz kouření v restauracích nenašel ve sněmovně potřebnou většinu, udělali jsme obrovský krok kupředu v posílení ochrany zdraví našich spoluobčanů. Novela přináší zřetelné po

Tisková zpráva k přijaté novele tzv. „protikuřáckého zákona“ 

 10.6.2009

Sněmovna dnes přijala novelu tzv. „protikuřáckého zákona“. „Přestože úplný zákaz kouření v restauracích nenašel ve sněmovně potřebnou většinu, udělali jsme obrovský krok kupředu v posílení ochrany zdraví našich spoluobčanů. Novela přináší zřetelné posílení ochrany nekuřáků ve veřejně přístupných prostorách, důslednou ochranu dětí a konečně jednoznačný výklad a jasnou vymahatelnost,“ řekl bezprostředně po jejím schválení hlavní navrhovatel zákona, místopředseda zdravotního výboru Boris Šťastný (ODS). Podle poslance Šťastného je škoda, že byla přijata nejmírnější varianta ochrany nekuřáků v restauracích, i když i přijatá varianta je jistým krokem kupředu. „Pro tento pozměňovací návrh jsem nehlasoval, jednoznačně jsem podporoval, podporuji a vždy budu podporovat úplný zákaz kouření ve všech hostinských provozech bez výjimky, tak, jak je i běžné ve většině vyspělých zemí. Bylo by však krajně nezodpovědné kvůli této věci shodit pod stůl celý zákon obsahující řadu významných změn. Tento zákon není a nesmí být jen o zákazu kouření v restauracích,“ dodal Šťastný.

 

Hlavní změny, které novela zákona přináší: 

 

  • Provozovatel restauračního zařízení bude nově povinen rozhodnout, zda je v celém jím provozovaném zařízení kouření povoleno nebo zakázáno, nebo vyhradí prostory pro kuřáky a pro nekuřáky a o zvoleném režimu bude informovat hosta ještě před vstupem do provozovny značkou s piktogramem u vstupu. Tím bude host jasně informován, zda může nebo nemůže být v hostinském zařízení ohrožen tabákovým dýmem. Taková povinnost bude platit pouze pro vnitřní prostory, nikoli například pro zahrádky. Kontrolní orgány pak budou kontrolovat řádné označení provozovny a u provozoven označených zákazem kouření skutečnost, zda je tento zákaz dodržován. Podle dosavadního znění zákona nebylo vůbec jasné, kde se v restauraci smí a kde nesmí kouřit.
  • Zpřesnění některých stávajících pojmů a doplnění nových pojmů pro účely tohoto zákona, a to z důvodu jednoznačného výkladu příslušných ustanovení zákona a celkové správné aplikace této právní normy v praxi.
  • Kvalitní definice veřejných míst, kde je zakázáno kouřit, a to z důvodu ochrany veřejnosti před škodlivými vlivy kouření: veřejnosti volně přístupné uzavřené prostory, veřejnosti volně přístupné prostory budov státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků včetně zařízení zřízených státem a těmito subjekty, veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory finančních institucí; dopravní prostředky veřejné silniční a drážní dopravy a městské hromadné dopravy; veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory budov související s veřejnou dopravou; kryté nástupiště, přístřešky a čekárny veřejné dopravy. Vše s výjimkou stavebně oddělených prostor ke kouření vyhrazených a při pobytu osob trvale větraných do prostor mimo budovu.
  • Lépe je nově definován zákaz kouření i ve vnitřních prostorách budov státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků a vnitřních prostorách zařízení zřízených státem nebo územními samosprávnými celky. Dikce původního znění zákona byla upravena tak, aby byla zachována povinnost osob pověřených jejich řízením zajistit ochranu před pasivním kouřením i ve veřejně nepřístupných místech vnitřních prostor budov státních orgánů, orgánů územně samosprávných celků, zařízení zřízených státem nebo územním samosprávným celkem. Jde například o domy seniorů, domy s pečovatelskou službou, věznice apod., kde osoby pověřené jejich řízením budou povinny režimovými opatřeními plnit účel předmětného zákona.
  • Obce nově získají možnost zakázat kouřit na dětských hřištích, sportovištích, v budovách a na akcích určených nebo vyhrazených dětem a mládeži. Navíc zpřísnění zákazu prodeje tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů na všech akcích určených osobám mladším 18 let.
  • Doplnění stávajícího zákona o definici tabákové potřeby, což především jsou výrobky určené ke kouření tabáku, jako jsou například dýmky, čilamy, dutinky, cigaretový papír apod. Současný zákon upravuje omezení prodeje tabákových potřeb, ale platné právní předpisy takový pojem neznají.
  • Nově definována je elektronická cigareta, a to jako výrobek, který napodobuje funkci tabákového výrobků a jehož účelem je především vdechování nikotinových výparů bez nutnosti spalovat tabák. V případě elektronické cigarety se jedná o zcela nový výrobek, který není současnou právní úpravou žádným způsobem postižen. Hlavním cílem právní úpravy pojmu elektronická cigareta a následného omezení dostupnosti tohoto výrobku pro osoby mladší 18 let je prevence snadného vzniku závislosti na nikotinu při jejím užívání a prevence otravy nikotinem dětmi a mladistvými.
  • Současná právní úprava zakazuje prodej tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů pomocí prodejních automatů, u nichž nelze vyloučit prodej osobám mladším 18-ti let, a zároveň jsou zakázány veškeré další formy prodeje, u nichž není možné ověřit věk kupujícího. Nyní je nově navrhována bližší specifikace těchto dalších zakázaných forem prodeje doplněním o institut zásilkového prodeje, nelze-li ověřit prokazatelně věk kupujícího. 
  • Zpřesnění regulace výroby, dovozu a prodeje výrobků napodobujících tvar a vzhled tabákových výrobků a alkoholu (hračky apod.). 
  • Zpřesnění značení prostor vyhrazených pro kouření mezinárodně srozumitelnými piktogramy. 
  • Přesnější rozdělení kompetencí kontrolních a sankčních orgánů. 
  • Zásadní zpřísnění sankcí za porušení zákonných povinností, nejpřísnější sankce hrozí za prodej alkoholu nebo tabáku dítěti, a to, a to ve výši od 50 tis. do 500 tis. Kč, včetně možnosti až dvouletého zákazu činnosti.
  • V současné době dochází k absenci záchytných stanic v některých krajích, a to obvykle z finančních důvodů. Navrhovaným zněním kraj v samostatné působnosti záchytné stanice (dle svého zhodnocení a dostupnosti finančních prostředků) zřídí a financuje její provoz sám nebo tuto péči zajistí smluvně u jiného zřizovatele. Zároveň jsou rozšířené právní formy záchytných stanic, čímž je kraji také dána možnost spolufinancování záchytných stanic, které budou zřízené fyzickou či právnickou osobou. Současně se ruší povinnost zřizovat záchytné stanice tak, aby byla splněná podmínka dojezdové vzdálenosti 45 minut. Současně se ruší omezení týkající se věcného, personálního a technického vybavení záchytné stanice.
  • Zákon, bude-li přijat senátem a podepsán prezidentem republiky nabude účinnosti dnem 1. července 2010.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama