Domnívám se, že by možná k mé řeči tady měla sedět spíše jiná paní ministryně, paní ministryně práce a sociálních věcí. Chtěla bych podpořit svého předřečníka a jsem ráda, že takový návrh na usnesení padl a rada ho podpoří.
Budu se věnovat pouze dvěma kapitolám na výdajové straně, a to velmi krátce. V celku pominu oblast důchodů a činnosti tzv. důchodové komise pro spravedlivé důchody, protože ta skutečně se reálnou reformou celé oblasti důchodů vůbec nezabývá. To, co nás čeká vzhledem k vývoji demografické křivky po roce 2030 znamená, že tato oblast účtu, de facto účtu důchodového se propadne až o minus 200 mld. Kč, když nebudeme nic dělat. Tento vlak odjíždí, doba růstů pomalu končí, lidé si platí vysoké odvody na dani z přidané hodnoty, která byla navýšena právě z důvodu realizace důchodové reformy, která byla zrušena, nicméně nebyla snížena úroveň vysoká hladina daně z přidané hodnoty. Lidé platí, stát má vysoké příjmy z DPH, nicméně žádnou reformu zodpovědnou nečiní. Ta reforma by nemusela být pouze fondová, stačilo by se podívat na vysoké odvody v oblasti sociálních odvodů zaměstnanců, event. ostatních a snížit tyto povinné odvody a platit právě z té vysoké hladiny DPH vzniklý deficit na oblasti důchodového účtu. Tento vlak samozřejmě už je pryč, zaměstnavatelé platí vysokou cenu práce, která dusí státní hospodářství, a co bude v příštích obdobích, je v nedohlednu. Každá reforma v této oblasti musí počítat s poločasem dopadu až 20 let.
Co uděláme dnes, tak se nám ukáže až za 20 let jako dobrý nebo možná snad nedej bože špatný krok. Zafixování věku do odchodu do důchodu neřeší samozřejmě vůbec nic, to se zase odfixuje. Druhá věc je stárnutí populace. Slyšeli jsme, jak chybí peníze na poskytování sociálních služeb, zejména služeb péče, které mají být dofinancovány dvěma, dvěma až půl miliardami korun, z toho miliarda ze státního rozpočtu, a zbytek snad z evropských peněz, tak to je řešení naprosto nesystémové, co bude příští rok, nikdo neví. Již jsem při převádění tzv. skutečně nenárokové dotace na poskytování sociálních služeb v Poslanecké sněmovně upozorňovala, že v této chvíli se máme zdržet tohoto převedení a právě začít na opravdu řádné debatě a řádné reformě tohoto systému poskytování péče. Tento můj pozměňovací návrh přijat nebyl. Peníze byly převedeny na kraje pouze formou metodiky, tato dotace je nenároková, proto to opakuji, že nenároková, samozřejmě ji všem přeji. Ale musíme si uvědomit, že kdyby došlo ke krizi, tak ve státním rozpočtu může v této položce být číslovka 0. To souvisí právě se zněním zákona o sociálních službách, ta situace je velmi závažná. Přesto byly tyto peníze převedeny na kraje, když jsem žádala o doložení notifikace tohoto kroku Evropskou komisí, tak jsem dostala odpověď, že stačí konzultace s konzultačním místem, což je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tak se tedy nedomnívám. Domnívám se, že reforma péče a zákona o sociálních službách je zásadní, musí být skutečně komplexní, nikoliv taková, jak se nám nyní nabízí, která má být příští týden nějak projednána. To je pouze kosmetická věc. Musí jít opravdu k meritu věci a podívat se na všechny složky tohoto zákona. Nebudu to teď rozebírat, jsme úplně v jiné kapitole a na jiném plénu.
Upozorňuji na dvě velmi zásadní a nebezpečné položky ve výdajové straně a upozorňují na to opakovaně i konvergenční programy.