"Představme si podnikatele-řidiče, který rozváží pizzu," říká koordinátor EKR ve výboru pro zaměstnanost a sociální věci Milan Cabrnoch (ODS, EKR). "Pokud by socialisté uspěli, bude si tento řidič muset přesně měřit čas nakládání a vykládání a bude s sebou v pickupu vozit lehátko na odpočinek. Navíc za ním zřejmě bude muset jezdit revizor, který bude hlídat, zda řidič odpočívá podle evropských předpisů," dodává s jistou nadsázkou europoslanec. Právě jeho výbor bude mít v projednávání normy ještě před hlasováním v plénu rozhodující slovo.
Dramatické bylo projednávání směrnice ve výboru pro dopravu a cestovní ruch, který měl poskytnout své stanovisko. Hlasy ve výboru byly ovšem rozděleny mezi pravici a levici tak těsně, že výbor nakonec žádné stanovisko neodsouhlasil. "Tento výsledek je určitě lepší, než kdyby socialisté prosadili své zájmy," říká člen výboru europoslanec Oldřich Vlasák (ODS, EKR). "Snažili jsme se zabránit dalšímu zatěžování živnostníků a zahrnutí vozidel do 3,5 tuny do pro ně absurdně přísného režimu."
Směrnice regulující pracovní dobu řidičů má poměrně komplikovanou historii. Platí od roku 2005 s tím, že od roku 2009 se měla vztahovat i na živnostníky. Ti ale byli z její působnosti vyňati díky úsilí českého předsednictví a zejména tehdejšího ministra dopravy Petra Bendla. Jako jistý ústupek dostaly členské státy možnost rozhodnout o osudu těch řidičů, kteří pracují pro firmu v režimu OSVČ. Parlamentní zpráva slovenské lidovecké poslankyně Edit Bauer s tímto opatřením souhlasila, ale hlasováním neprošla a vrátila se zpět do parlamentních výborů. Výbor pro zaměstnanost a sociální věci ji bude opět projednávat 16. března a hlasovat má 28. března.
"Jedna věc mne ale velice těší. Zdá se, že se nám podaří naše středopravicové kolegy z lidové strany předsvědčit, aby hlasovali společně s námi. Doufám, že se nám nakonec podaří zájmy živnostníků obhájit," uzavírá europoslanec Milan Cabrnoch.