ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.06.2010 11:43:00

Organizace zdravotnictví musí vstoupit do 21. století

Organizace zdravotnictví musí vstoupit do 21. století

Odborníci připravují plán rozvoje elektronického zdravotnictví, tzv. eHealth

V úterý 25. května 2010 se na pozvání Českého národního fóra pro eHealth, občanského sdružení, sešli v Konferenčním centru na Pankráci v Praze 4 odborníci, kteří pracují v oblasti eHealth, aby společně dokončili práce na přípravě Národního plánu rozvoje eHealth.

Co vlastně znamená tato krátká zpráva? Pojďme ji trochu rozebrat.

Co je skryto pod často používanou zkratkou eHealth? Nehezká, nečeská, ale používaná zkratka shrnuje jednoduše řečeno využívání informačních a komunikačních technologií v péči o zdraví a ve zdravotnictví. Jde o velice širokou oblast, a v dalším textu se pokusím alespoň pootevřít některé konkrétní služby, které eHealth nabízí.

Co je České národní fórum pro eHealth? Občanské sdružení vzniklo v roce 2007 a vytvořit platformu pro všechny, kdo se chtějí podílet na rozvoji eHealth v České republice. Fórum je registrováno jako občanské sdružení. Je nepolitickou, nezávislou a neziskovou organizací, otevřenou platformou pro všechny, kdo se chtějí připojit. Fórum pořádalo kulatý stůl ve spolupráci se svým partnerem ICT unií.

A co je Národní plán rozvoje eHealth? To je dokument, který chceme předložit nově zvoleným politikům a pomoci jim tak podpořit rozvoj využívání informačních a komunikačních technologií ve zdravotnictví. Připravujeme návrh řešení, na kterém se shodnou všichni odborníci, kteří se práce účastní. Máme ambici vytvořit politicky přijatelné východisko pro vznik ucelené národní koncepce rozvoje této oblasti zdravotnictví.

Využívání informačních a komunikačních technologií je zásadním předpokladem pro udržitelnost a rozvoj českého zdravotnictví. Prvním cílem zůstává lepší zdraví občanů České republiky. Zdravotní péče bude poskytována kvalitněji, bezpečněji a efektivněji. Občan bude mít přístup k informacím a bude tak zapojen do rozhodování o zdravotní péči i o využívání finančních prostředků zdravotního pojištění.

Moderní technologie zlepší přístup k informacím, práci s informacemi, ale podpoří i moderní způsoby organizace zdravotní péče. Každý může mít přístup ke všem informacím, vztahujícím se k péči o zdraví, k předcházení nemocem, ale i k informacím o nemocech, možnostech diagnostiky a léčby. Všechny informace, které existují o jednotlivých pacientech, musí být dostupné kdekoli a kdykoli jsou potřeba pro další rozhodování. Komunikační technologie podporují zásadní změny v dlouhodobé péči, umožní chronicky nemocným a nesoběstačným lidem léčit se a žít doma, namísto života v ústavech.

Pokud chceme ve zdravotnictví prosadit využívání nových technologií, které běžně známe z každodenního života v bankovnictví, obchodech, úřadech a podobně, musíme postavit systém důvěryhodný, bezpečný, jednoduchý a srozumitelný, otevřený, připravený přizpůsobit se změnám a respektující platné zákony.

Odborníci se shodli na tom, že základním kamenem informačního systému pro občany je Portál. Tam najdou potřebné informace, lépe řečeno cestu k nim, jak laici, tak zdravotníci. Regulační role státu spočívá v tom, že informace přístupné na Portálu budou do jisté míry garantované, ověřené.

Klíčovou roli hraje elektronická zdravotní dokumentace. Nejde o nic záhadného. Jednoduše budeme zdravotní dokumentaci, kterou dnes vedeme většinou perem či psacím strojem na papíře, vést v počítači - podobně jako si namísto dopisů posíláme emaily a SMSky.

Podstatné je, že dokumentace v elektronické podobě je nejen čitelnější a přehlednější, ale především se mnohem lépe skladuje, lépe se v ní vyhledává, lze ji snadno sdílet a předávat. Informace v elektronické podobě se prostě snadněji a lépe využívají, a o to nám jde.

Pokud hovoříme o elektronické zdravotní dokumentaci, nejde jen o běžný “záznam o zdraví a nemoci”, “dekurs” nebo propouštěcí zprávu. Do zdravotní dokumentace patří také žádanky a výsledky z laboratoří, snímky rtg, CT, NMR, sono, záznamy ekg, videozáznamy z endoskopie a mnoho dalších. Patří sem ale také elektronický recept, poukaz na zdravotní prostředky, nebo elektronická neschopenka (recept na peníze). Je nad rámec tohoto článku popisovat výhody elektronického receptu či neschopenky.

U kulatého stolu se hovořilo také o nástrojích telemedicíny. Technika umožní komunikovat s pacientem v jeho domácím prostředí a sledovat celou řadu jeho životních funkcí. Dlouhodobě nemocní mohou být doma, a současně ve spojení se svými blízkými, s ošetřovateli a lékaři. Jiné technologie umožní, aby například snímky CT pořízené v jednom městě či zemi byly vyhodnoceny odborníky, kteří pracují někde úplně jinde. Sdílení dat umožní konzultace a druhé názory.

Aby mohly být technologie a služby eHealth využívány, je třeba vybudovat a udržovat infrastrukturu. Potřebujeme registry občanů, pojištěnců, pacientů, a registry zdravotníků, abychom mohli identifikovat kdo a komu péči poskytuje. Potřebujeme udržovat a rozvíjet datové standardy, a pracovat na standardech sémantických.

Není pochyb o tom, že eHealth přináší kvalitnější a bezpečnější zdravotní služby, brání plýtvání a zbytečným chybám, vytváří transparentní prostředí a především podporuje lepší zdraví. Udělali jsme hodně práce, jsme stále v EU mezi nejlepšími, ale nemůžeme zůstat stát. Osobně jsem přesvědčen, že právě v lepší práci s informacemi je největší prostor pro reformu českého zdravotnictví.

Milan Cabrnoch

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama