Cestujícím, kteří si nakupují balíček cestovních služeb – zahrnující například letenky, hotel nebo zapůjčení automobilu - přes internet prostřednictvím jedné nebo přes propojené webové stránky, se dostane stejné ochrany jako těm, kteří si tyto služby zajišťují prostřednictvím cestovních kanceláří. Rozhodli o tom tento týden poslanci Evropského parlamentu.
Směrnice o tzv. souborných cestovních službách cestujícím mj. přinese více možností odstoupit od smlouvy a v předstihu získat jasné informace o tom, kdo nese odpovědnost v případě komplikací. Cestující tak budou mít, díky požadavku europoslanců, například právo na zrušení smlouvy o cestovních službách a navrácení peněz, pokud jejich cena vzroste o více než osm procent nebo pokud destinaci zasáhnou "nevyhnutelné" události jako přírodní katastrofa či teroristický útok. Cestujícímu bude poskytnuto dodatečné ubytování až na tři noci, pokud nelze uskutečnit zpáteční cestu v důsledku přírodní katastrofy nebo občanských nepokojů.
Nová pravidla souborných cestovních služeb se budou vztahovat na dva typy smluv: balíčky služeb (které připraví poskytovatel služby), ale také na nové způsoby rezervací, nazvané spojené cestovní služby, kde je cestujícím, například po rezervování letu, prostřednictvím webového odkazu nabídnuta rezervace doplňujících cestovních služeb.
Parlament zajistil, že smlouvy, kdy se spotřebitel „prokliká“ od nákupu jedné k rezervaci další služby, se budou považovat za soubornou smlouvu (a obchodníci si automaticky předají jméno cestujícího, jeho platební údaje a email). V praxi to znamená, že pokud si cestující sestaví vlastní balíček (a objedná všechny služby do 24 hodin), bude je mít všechny pojištěny. Jedná se o situace, kdy si například cestující například koupí letenku, a zároveň si k ní doobjedná ubytování či pronájem vozu.
"V případě, že se obchodník ocitne v platební neschopnosti, budou cestujícímu plně hrazeny náklady a bude zajištěn jeho návrat zpět do vlasti. Spotřebitelé by se tak napříště konečně mohli vyhnout nepříjemnostem s návratem z dovolené v případě krachu letecké společnosti," uvedla Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, který směrnici vyjednal. Europoslankyně na nutnost odškodnit cestující v případě úpadku letecké společnosti prostřednictvím revize právě schválené směrnice upozorňovala Evropskou komisi už od roku 2009, kdy se kvůli krachu letecké společnosti SkyEurope dostalo do nesnází více než čtvrt milionu cestujících.
Podle Evropské komise se budou nová pravidla vztahovat na 120 milionů evropských spotřebitelů, kteří si cestovní služby objednávají prostřednictvím internetu. Platit začnou nejpozději za dva a půl roku.