„Stávající směrnice pochází z roku 1990, kdy byla struktura odvětví cestovního ruchu mnohem jednodušší. Lidé se dnes aktivně podílejí na výběru své dovolené podle vlastních požadavků a místo toho, aby si vybrali hotový balíček z katalogu, si spíše sami zkombinují jednotlivé cestovní služby, a to zejména prostřednictvím internetu,“ vysvětluje europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Podle odhadů Evropské komise si takto svoji dovolenou vybírá 120 milionů spotřebitelů v Evropě.
„Každý spotřebitel musí mít zajištěno právo na vrácení peněz, na zajištění návratu do vlasti a právo na odškodnění v případě, že poskytovatel služby, ať již je to dopravce, cestovní kancelář, nebo jakýkoli další prodejce, během jeho dovolené zkrachuje. O těchto možnostech by navíc měli být lidé informováni už v momentě, kdy si služby kupují,“ říká poslankyně Sehnalová.
Modernizovaná směrnice má zajistit lepší ochranu rekreantům, ať už pocházejí z kteréhokoli státu Evropské unie. Novinkou je právo na odstoupení od smlouvy před zahájením dovolené za standardní storno poplatky, které nesmí být nepřiměřené ani nadměrně vysoké. Podle nových pravidel by navíc rekreantům měla být zajištěna pomoc se zpáteční cestou, pokud cestovní kancelář zkrachuje v průběhu jejich pobytu v zahraničí. Pokud dojde ke zvýšení ceny zájezdu, nesmí být překročena hranice 8 % jeho celkové ceny. Jestliže se tak stane, má cestující právo na odstoupení od smlouvy. V případě, že se rekreanti nemohou vrátit včas domů z nevyhnutelných a nepředvídatelných důvodů, musí jim být zajištěno ubytování stejné úrovně, jakou si původně objednali.
Europoslanci zprávu odhlasovali v prvním čtení. Nyní ji musí projednat Rada. Definitivní schválení směrnice se očekává po květnových volbách do Evropského parlamentu. Nová pravidla začnou platit 24 měsíců od jejich schválení v Radě.