Poskytování digitálního obsahu a internetový prodej po celé EU se má zjednodušit díky jednotnému souboru smluvních pravidel. V praxi Komise navrhuje například obrátit důkazní břemeno v případě reklamace - podle zamýšlených pravidel by měl spotřebitel po celou dobu dvouleté záruky právo požadovat nápravu, aniž by vadu v okamžiku dodání musel doložit. V současné době po šesti měsících může být zákazník požádán, aby prokázal existenci této vady již v okamžiku dodání. Závazná pravidla s platností v celé EU má získat také nakupování digitálního obsahu. Spotřebitelé budou mít nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé částky v případě stáhnutí poškozeného digitálního obsahu, např. počítačové hry. V řadě členských států dosud žádná taková pravidla pro digitální obsah neexistují.
„Pravidla pro nakupování na internetu mají aktuálně z hlediska spotřebitele několik nedostatků, na které má předložená legislativa reagovat, ať už je to absence spotřebitelských práv pro nakupování digitálního obsahu nebo některé rozdíly pravidel v jednotlivých členských státech, zejména v případě poškozeného zboží. Evropský parlament bude při projednávání zajímat, aby sjednocená smluvní pravidla garantovala co nejvyšší možnou míru ochrany spotřebitele a nevedla k rozdílům mezi právními normami pro online nákupy a nákupy v kamenných obchodech,“ uvedla k návrhům Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu.
Dvě předložené směrnice jsou první navrhovanou legislativou v rámci strategie pro jednotný digitální trh. Celkem Komise do konce příštího roku avizuje předložit šestnáct iniciativ.
Více informací viz http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6264_cs.htm
Normal 0 false false false EN-GB X-NONE X-NONE