Co přinese digitální strategie spotřebitelům? Podle Komise je nezbytné odstranit stávající překážky, které brání spotřebitelům v přeshraničním nakupování. Za hlavní problémy považuje Komise rozdíly mezi spotřebitelským právem a smluvními podmínkami, nedostupné doručování zásilek a diskriminaci přístupu ke zboží či službám na základě národnosti. V následujících dvou letech proto mimo jiné plánuje:
- přijmout společná evropská pravidla pro zjednodušení přeshraničního elektronického obchodu, tedy harmonizovaná pravidla EU v oblasti smluv a ochrany spotřebitele při nákupu on-line pro fyzické zboží i digitální obsah;
· - důslednější prosazování pravidel na ochranu spotřebitele prostřednictvím účinnější přeshraniční spolupráce dozorových orgánů v digitálním prostředí;
· - zlepšit cenovou transparentnost a dostupnost doručovacích služeb;
· - odstranit neodůvodněné zeměpisné blokování, tzv. geo-blocking, tedy zamezení přístupu ke službám či zboží na základě národnosti či místa pobytu spotřebitele.
Strategie dále zamýšlí mj. zlepšit přístup k internetu či zvýšit transparentnost online vyhledávačů.
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, který se v Evropském parlamentu bude věnovat řadě konkrétních návrhů strategie, k jejímu obsahu uvedla:
„Nakupování na internetu je stále populárnější, a proto vítám zamýšlená opatření, která spotřebitelům usnadní možnost výběru služeb a zboží, zjednoduší a zlevní jejich doručení. Spotřebitelé musí mít stejná práva, včetně ochrany a možností reklamací, jako v kamenných obchodech. Dlouhodobě volám po potírání jakýchkoliv forem diskriminace na základě národnosti, a to nejen v případě tzv. geo-blockingu, ale obecně v přístupu ke zboží i službám."
„Digitalizace s sebou nicméně přináší i mnoho otazníků, a pokud chceme opravdu dosáhnout avizovaných výhod, digitalizace musí v první řadě usnadnit občanům život, ne je vyloučit nebo diskriminovat tím, že pro ně bude příliš složitá,“ doplnila europoslankyně.