Plénum Evropského parlamentu ve Štrasburku včera jmenovalo členy dočasného vyšetřovacího výboru, který prošetří údajná porušení unijních právních předpisů v souvislosti s měřením emisí v automobilovém průmyslu. Europoslance budou zajímat i možná selhání členských států EU a Evropské komise v prosazování stanovených pravidel.
Jako členka výboru byla jmenována i poslankyně Olga Sehnalová. "K zřízení dočasného vyšetřovacího výboru Evropský parlament přistupuje pouze výjimečně, což podtrhuje závažnost emisního skandálu v automobilovém průmyslu," zdůraznila.
"Parlament si je vědom možných dopadů na veřejné zdraví, postavení spotřebitelů či ekonomické důsledky kauzy, ale také na celý proces důvěryhodnosti přijímání a uplatňování společných evropských pravidel. Využije proto své pravomoci prošetřit možné porušování práva," uvedla poslankyně, která do výboru byla jmenována jako členka parlamentních výborů pro dopravu a ochranu spotřebitele.
Mandát výboru, o jehož ustanovení bylo rozhodnuto na konci loňského roku, spočívá ve shromáždění a analýze informací a prošetření údajného:
- selhání Komise při plnění povinnosti přezkumu zkušebních cyklů používaných pro měření emisí,
- selhání Komise a orgánů členských států přijmout náležitá a účinná opatření pro dohled nad prosazováním a k prosazení výslovného zákazu odpojovacích zařízení,
- selhání Komise zavést včas zkoušky odrážející skutečné jízdní podmínky,
- selhání členských států přijmout předpisy, které stanoví účinné, přiměřené a odrazující sankce vůči výrobcům za porušení pravidel
a také zda Komise a členské státy měly důkazy týkající se používání odpojovacích mechanismů před 18. zářím 2015, kdy skandál vypuknul.
Vyšetřovací výbor bude mít 45 členů a budou v něm zastoupeny všechny politické skupiny. Do 6 měsíců výbor předloží průběžnou zprávu o své činnosti, nejpozději za rok výslednou zprávu svého šetření a vydá v této věci doporučení, která uzná za nezbytná. Vyšetřováním nejsou nijak dotčeny pravomoci vnitrostátních soudů a soudů Unie.