Evropané si v zahraničí připadají beztrestní. A většinou i jsou. Členské státy EU zatím nemají kapacity, jak pokuty za dopravní přestupky vymáhat. Popravdě řečeno, ani se o to příliš nesnaží.
Především pokuty za rychlou jízdu zachycenou „automatickým“ radarem tak zpravidla ve všech případech končí nezaplacené. Jakmile přejede Belgičan hranici s Nizozemskem, automaticky zrychlí. Tady mu nic nehrozí… Francouz v Belgii se chová zrovna tak. Pokud ho policisté nechytí při činu, může se belgickým radarům hlasitě vysmát…
Evropský parlament je odhodlán takový nespravedlivý systém změnit. Respektuje sice právo členských států na vlastní a samostatný postup, trvá nicméně na tom, že celoevropská výměna informací o závažných dopravních přestupcích může významně pomoci při snižování počtu závažných dopravních nehod na evropských silnicích.
Europoslanci proto dnes prosadili – a to i přes dlouhodobý odpor některých zemí EU – návrh, podle kterého by měla informace o spáchání dopravního přestupku vždy a povinně doputovat ze státu spáchání do „domovského“ státu pachatele. Kolik by přestupek pachatele stál, by záviselo na zákonech země, v níž k němu došlo.
Česká europoslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, přijetí směrnice ve svém vystoupení na včerejší debatě hlasitě podpořila: „Je evidentní, že pocit beztrestnosti dělá z evropských řidičů „piráty silnic“. Jen co vyjedou za hranice, začnou se chovat jako šílenci a ohrožují vesměs spořádané domácí řidiče. Myslím, že až jim dorazí do schránky první pořádná pokuta, bude to na našich silnicích obrat k lepšímu. Tím jsem si jistá“.
Sehnalová odpověděla také na otázku, co se vlastně stane, pokud neukázněný řidič pokutu nezaplatí. "Vyšší peněžní pokuty by měly být v případě neuhrazení vymáhány v souladu s pravidly v "domovském" státě pachatele. Doporučuji tedy pokuty rozhodně nebrat na lehkou váhu. Nevyplatí se to."