„Schválením návrhu přispějeme k rovnému zacházení se všemi řidiči, kteří páchají dopravní přestupky za hranicemi své země ve všech členských státech. Zodpovědní řidiči tak budou více chráněni před těmi, kteří se při páchání dopravních přestupků v zahraničí často cítí beztrestně,“ vysvětlila poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).
Směrnice se vztahuje na nejčastější a nejzávaznější dopravní přestupky: překročení povolené rychlosti, nepoužívání bezpečnostních pásů, nezastavení na červenou, řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, jízda bez ochranné přilby, jízdu v nesprávném jízdním pruhu a nedovolené použití mobilního telefonu nebo jiného komunikačního zařízení za jízdy.
„Když tedy například český řidič spáchá dopravní přestupek v zahraničí, tamní orgány si vyžádají informace o řidiči vozidla ze sdílené elektronické databáze. Řidiči potom zašlou oznámení s podrobnostmi o přestupku v českém jazyce,“ ujasnila europoslankyně.
Aktuální úprava směrnice reaguje na rozhodnutí Evropského soudního dvora, podle něhož bylo dosavadní znění směrnice postaveno na špatném právním základě. Proto Evropský parlament musel velmi rychle reagovat, aby nedošlo k právnímu vakuu. Obsah směrnice je téměř nezměněn, její působnost se navíc rozšířila o Velkou Británii, Irsko a Dánsko.