Již v pondělí 15. února bude spotřebitelům z celé EU zpřístupněn nový portál Evropské komise, prostřednictvím kterého budou moci od počítače řešit spory s obchodníky, které mohou nastat při nakupování po internetu, a to i ze zahraničí.
„Cílem nové platformy je posílit důvěru spotřebitelů v on-line nakupování. Spotřebitel už nebude muset rezignovat na svá práva v obavě, že dohoda s obchodníkem ze zahraničí je předem ztracená a vést zdlouhavé a nákladné soudní řízení nemá cenu," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová, která se v Evropském parlamentu podílela na nařízení, které portál spotřebitelům přineslo.
"V případě sporu bude možné z pohodlí domova a formulářem v 23 oficiálních jazycích EU, samozřejmě i v češtině, kontaktovat prodávajícího se stížností. Prostředníkem mezi spotřebitelem a obchodníkem bude nezávislý subjekt, aby výsledná dohoda byla přijatelná pro obě strany. Věřím, že se spotřebitelé budou v platformě snadno orientovat a i pro obchodníky přinese zajímavou možnost, jak rozšířit své služby zákazníkům,“ vysvětlila poslankyně.
Celý proces řešení sporů bude probíhat ve čtyřech krocích. V momentě, kdy spotřebitel podá na obchodníka stížnost, se po dohodě s obchodníkem ujme stížnosti určený subjekt pro řešení sporů, aby pomohl zprostředkovat dohodu mezi oběma stranami. Členské státy tyto subjekty musely nahlásit do začátku ledna. Celé řízení probíhá výhradně on-line, výsledek postupu mimosoudního řešení musí být k dispozici do 90 dnů.
Internetoví obchodníci budou mít povinnost poskytovat odkaz na on-line platformu řešení sporů na svých internetových stránkách, aby o této možnosti věděli i zákazníci.
Jak bude platforma fungovat se můžete dozvědět pod následujícím odkazem:http://ec.europa.eu/consumers/solving_consumer_disputes/docs/adr-odr_for_web.pdf
On-line platforma bude přístupná pod následujícím odkazem:http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm