Evropská Agentura pro satelitní systém Galileo sídlí po velkém, a řekla bych i příkladném společném snažení všech, kdo rozhodnutí Komise mohli ovlivnit, v České republice. Byl to velký diplomatický úspěch, který dle mého soudu dodnes není zcela doceněn.
Na druhé straně doprava byla v minulých letech ze strany České republiky poněkud problematickou oblastí, ať už jde o čerpání fondů, nebo přípravy a vlastní realizace dopravních staveb. Je nepochybně také pravda, že i obecné pozice České republiky k řadě aspektů evropské dopravní politiky nebyly v minulosti zcela v souladu.
Jako členka výboru pro dopravu a cestovní ruch jsem v Evropském parlamentu působila v uplynulých pěti letech a budu mít příležitost se v této agendě angažovat i tomto volebním období. Proto snad mohu potvrdit, že dopravní agenda EU je mnohem širší než u nás zmiňované rozdělování peněz na dopravní projekty.
Jde o legislativu, která zahrnuje oblast letecké dopravy, od řízení letového provozu v rámci tzv. Jednotného evropského nebe, po bezpečnostní opatření na letištích, odbavovací služby, hluk, práva cestujících či pracovní dobu posádek, oblast emisí z letecké dopravy, atd. U lodní dopravy oblast vnitrozemské i námořní dopravy, parametry vodních cest i lodí, paliv, přístavních služeb, bezpečnosti a mnohé další.
V dopravě železniční bude zásadním tématem tzv. čtvrtý železniční balíček, otázka liberalizace regionální osobní železniční dopravy, správy infrastruktury, problematika železničních holdingů a transparentnosti jejich financování, ale také bezpečnostní a technické parametry na železnici, zjednodušování přeshraničních aspektů železniční dopravy, otázka infrastruktury pro kombinovanou přepravu, atd.. A když se dotkneme dopravy silniční, tak nepochybně otázka efektivního využívání infrastruktury, kabotáže, pracovních podmínek řidičů kamionů, ale také rozměrů a hmotnosti nákladních vozidel, jejich technická způsobilost, paliva v souvislosti s cíli snižování emisí, zpoplatňování komunikací, bezpečnost, atd..
Seznam není jistě vyčerpávající. U komisaře se nepochybně nepředpokládá detailní znalost celé oblasti, ale cení se jasná politická stanoviska k těmto tématům. Pokud se stane paní Jourová skutečně komisařkou pro dopravu a vesmírné technologie, půjde o úspěch, protože se rozhodně nebude jednat o okrajové portfolio v rámci Komise. Připojuji se tedy k těm, kteří to budou považovat za úspěch pro Českou republiku.