Já bych, než se dostanu k tomu závěrečnému slovu a vyjádření k pozměňovacím návrhům, které jsem si připravil, tak nemohu nezareagovat na proběhlou rozpravu, která se, přiznám, byla pro mě velmi překvapivá.
Já tedy prostřednictvím pana předsedajícího musím zareagovat především na pana docenta Hegera, protože neuplynulo příliš mnoho času od projednávání ve výborech a já si tedy ještě pamatuji jeho stanoviska k tomu zákonu, kdy ho chválil, že je to krok dobrým směrem a kdy v podstatě sdílel s předkladateli návrhu všechny argumenty, proč to zavést.
Najednou jsme se dnes dozvěděli, že se ozývá kritika v médiích, ten zákon byl, tuším, označen jako velký bratr, a řekl nám vlastně, že to, co říkal ještě před několika týdny ve výboru, tak už neplatí a že k tomu zákonu má zásadní výhrady. Ale rozumím tomu, i možná si říkejme ty věci na rovinu, je to nějaké politické rozhodnutí jednotlivých politických klubů a vidím, že i tady platí to staré: Lépe je mýliti se se stranou než mít pravdu proti straně.
Já bych si ještě dovolil zareagovat na jeden návrh, který v jeho řeči zazněl, že by se nejprve měl udělat pilotní projekt na sdílení dat pojišťoven a nemocnic. Tak já tady chci připomenout, že pilotní projekt sdílení dat pojišťoven a nemocnic již proběhl v době ministrování pana docenta Hegera na základě grantů Ministerstva zdravotnictví a pan Heger za něj udělil panu docentu Duškovi cenu ministra.
A tím se dostanu, prosím pěkně, k vyjádření se možná i k pozměňovacím návrhům, které tady zazněly. Já bych chtěl jenom říct, že mezi pozměňovací návrhy, které podporuji, náleží návrh výboru pro zdravotnictví A1 až A3 upřesňující úpravu provádění pitev, pak návrh pana poslance Brázdila C1 zakotvující povinnost zasílat stejnopis rozhodnutí o udělení poskytování zdravotních služeb rovněž příslušné profesní komoře a též pozměňovací návrhy uplatněné panem poslancem Antonínem D1 Až D3, jimiž se upřesňuje zákonné vymezení nově zřízeného NZISu. Bohužel nemohu podpořit návrh paní poslankyně Pastuchové, která navrhuje jako mezinárodní zdravotní registry zařadit další dva, a to Národní registr přednemocničních náhlých zástav objemu a Národní registr nemocničních náhlých zástav objemu. Důvodem, bohužel, mé nepodpory je, že navrhované registry jsou s ohledem na jejich obsah i účel podle mého názoru nesystémové, neboť jsou zaměřeny pouze na vybranou oblast zdravotnických služeb a je v nich kazuisticky řešen konkrétní problém.
Dále nepodporuji návrh pana poslance Brázdila C2, jehož cílem je upřesnit ustanovení upravující tzv. nedobrovolnou hospitalizaci, navrženou úpravu nepovažuji za koncepční a dostatečně uváženou zejména pokud jde o jejich vztah k mezinárodním úmluvám o lidských právech, jimiž jsme vázáni, a zároveň chci uvést, že tuto problematiku hodlá Ministerstvo zdravotnictví řešit v letos připravované novele zákona o zdravotních službách. Rovněž nepodporuji návrhy pana poslance Brázdila C3 a C4, které směřují k úpravě § 84, ve kterém je stanoveno, že prohlídky těl zemřelých v případě, kdy k úmrtí došlo při poskytování přednemocniční neodkladné péče, provádí poskytovatel zdravotní záchranné služby.
Zároveň bych rád zdůraznil, že Ministerstvo zdravotnictví hodlá i nadále ve vztahu k národnímu zdravotnímu informačnímu systému postupovat maximálně otevřeně. Na NZIS je zřizována dozorující etická rada, která bude kontrolovat všechny kroky při vývoji informačních systémů, jejich zabezpečení a také analýzy dat. Účast v této radě již přislíbili zástupci zdravotních výborů obou komor Parlamentu České republiky, odborní zástupci Úřadu na ochranu osobních údajů i eGavernmentu. Kontrola NZIS tak bude zcela transparentní a nebude pouze záležitostí Ministerstva zdravotnictví.
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za pozornost a pevně věřím, že vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách, při hlasování podpoříte, neboť se jedná o jeden ze základních kamenů změn v českém zdravotnictví.