Přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti spojili své síly a rozhodli se zdarma společně pomáhat s oživením byznysu malých a středních podniků zejména z Prahy v rámci nově vzniklé platformy s názvem DoToho!. Ta zahajuje nezištnou podporu nejen firmám ovlivněným pandemií koronaviru již tento týden. Hlásit se do ní mohou podniky s obratem od 3 do 300 milionů korun.
Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za nímž stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl s jedním z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů Pavlem Bouškou (VAFO) a Pražského inovačního institutu v čele s Bobem Kartousem. Zdarma je program díky podpoře hlavního města Prahy, projektu Prague Smart Accelerator hrazeného z fondů EU a vybraných firem jako Google, Pražská energetika, T-Mobile či Pražská plynárenská. Nad programem, který se stane součástí pražské inovační strategie, převzal záštitu pražský primátor Zdeněk Hřib. Reaguje tak jednak na potřebu podpořit podnikatele na území hlavního města v období covidové krize, ale také na nutnost tuto krizi využít pro posilování kvalitativních změn ve fungování podniků.
„Mnoho podnikatelů v Praze se téměř ze dne na den stalo jednou z nejpostiženějších skupin, na kterých se pandemie covidu fatálně podepsala. Když jdu pěšky centrem města, nabízí se mi smutný pohled na zavřená místa bez zákazníků. Podstatný vliv měl výpadek příjmů ale i na sektor stavebnictví. Věřím, že nezištná odborná pomoc podnikatelům v rámci iniciativy DoToho! jim pomůže se vypořádat se se situací a opět nastartovat jejich podnikání,” uvádí Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.
„Podnikatelé nejsou spokojeni s tím, jakou pomoc jim vláda během pandemie nabízí. Proto se rozhodli zapojit se aktivně a pomoc těm, kteří chtějí krize využít jako příležitosti a chtějí na své firmě naopak teď zapracovat. Projekt je založen na poradenských službách profesionálů a vychází ze základních postupů, které se běžně používají při rozvoji startupů. My ale navíc zapojujeme experty z více oborů, rozsah předávaných informací rozšiřujeme a přizpůsobujeme i jejich formu tak, aby byla co nejlépe využitelná pro běžné typy podnikání a současnou situaci,“ říká Pavel Přikryl z Opera.
„Pandemie koronaviru bohužel pohřbila řadu podnikatelských aktivit a podnikatelé samotní se cítí dost nejistě a bez státní podpory. Praha na ně nezapomíná a vytváří krátkodobé i dlouhodobé formy podpory. Tímto projektem chceme pomoci firmám v oživení svého byznysu, podpoře růstu a udržení se na trhu i přes toto kritické období,“ doplňuje pražský radní pro oblast podpory podnikání Vít Šimral.
Firmy, které se programu DoToho! přihlásí, získají na dva měsíce zdarma k dispozici mentory, kteří jim pomohou hledat konkrétní byznysové cíle nebo nové podnikatelské směry. Poté, co od nich získají doporučení ke svému rozvoji, budou mít firmy přístup k desítkám zapojených expertů, které budou moci oslovit s již konkrétními žádostmi o vybrané konzultace.
„Vytváříme širokou platformu, která propojí velké množství expertů s konkrétními podniky a pomůže jim inovovat jejich obchodní modely. Chceme pomoci s tím, aby firmy ze současné situace vyšly silnější,“ vysvětluje Bob Kartous z Pražského inovačního institutu.
Na seznamu mentorů je už teď například majitel firem Albi a Antonínovo pekařství Antonín Kokeš, Michal Nýdrle (Kindred Group), Karel Obluk, Ivana Goosen (Kunsthalle), David Pirner (Grant Thornton), Tomáš Hladký (T-Mobile), Juraj Atlas (Liftago), Petr Šmíd (Google), Martin Holečko (Future port Prague, Etnetera Group), Vít Horký (Brand Embassy), Martin Pacovský (Pražská plynárenská), Pavlína Louženská (#Holkyzmarketingu, Google), Libor Mertl (ComAp).
„U každého podnikání platí, že je třeba neustále sbírat novou inspiraci, zkušenosti a znalosti. V současné situaci to platí dvojnásob. Celý život se učím, od zkušenějších, od kolegů, konkurence i od specialistů. Díky tomu mohu své firmy posouvat dál a zároveň předávat zkušenosti i dalším,“ popisuje Antonín Kokeš.
Kromě konzultací budou v nabídce platformy také odborné semináře a přednášky s tématy jako nastavení obchodních procesů, řízení lidí, zahraniční expanze, digitální marketing, brand management či online prodej. „Na základě jednotlivých příspěvku mentorů a expertů bude postupně tvořena online knihovna, plná inspirace a praktických zkušeností od úspěšných podnikatelů,“ uzavírá Eliška Pírková, manažerka projektu.
Program je určen zejména majitelům nebo manažerům firem s obratem od 3 do 300 milionů korun nebo alespoň třemi zaměstnanci. Ambasadory projektu jsou kromě Pavla Boušky i spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký, zakladatel Česko.Digital Jakub Nešetřil, zakladatelka vzdělávací organizace Czechitas Dita Formánková (Přikrylová), ekonom Tomáš Sedláček nebo viceprezident Svazu průmyslu a obchodu Radek Špicar. Projekt podporují kromě Googlu, Pražské energetiky, T-Mobile a Pražské plynárenské ještě Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Hospodářská komora hl. m. Prahy, Svaz průmyslu a dopravy ČR a další partneři.
Do programu, který je přístupný na webu https://dotoho.pro/,se již nyní mohou hlásit jak účastníci, tak i další mentoři či experti. Program bude trvat minimálně do konce července 2021.