* Z celkových 78 miliard (rok 2013) investovaných do vědy a výzkumu z
veřejných a soukromých zdrojů tvoří společný zájem pouhou 1 mld. Kč.
Pouhá jedna miliarda tvoří objem spolupráce podnikatelů a výzkumníků.
* Soukromý sektor investuje do veřejného výzkumu pouhá 3 % zdrojů,
která vydává na výzkum a vývoj. Z veřejných zdrojů pak inkasuje 18 %
podpory z národních a evropských peněz.
* Výzkumné instituce se věnují převážně publikační činnosti. Z
celkových výsledků, které produkují výzkumné ústavy, tvoří pouhých 11 %
aplikované výstupy, velmi málo je zejména patentů.
* Toto je naše Achillova pata. V systému podpory vědy a výzkumu je
nikoli mnoho, ale v zásadě dostatečně peněz (i když pouze díky
evropských fondům). Máme kvalitní vědeckou infrastrukturu, co se týká
lidských i materiálních zdrojů. Jsme jednou z nejprůmyslovějších zemí EU
(33 % HDP, 32 % pracovních sil).
* Ale pokud nedokážeme obě tyto naše komparativní přednosti využít,
pokud se nám nepodaří naplno rozběhnout spolupráci byznysu a vědy,
stanou se naše přednosti našimi slabinami. Nebudeme pak moci dlouhodobě
udržet ani konkurenceschopnost průmyslových výrobků, ani vysokou kvalitu
vědy a výzkumu. To zde říkám jako velmi vážné varování.
Co s tím?
Vznik úřadu pro vědu (dnes podpora roztříštěna do 11 kapitol) – lepší koordinace a využití finančních prostředků (EU, ČR, kraje, soukromé), zabránit duplicitám a neefektivním výdajům, motivovat k větší spolupráci firem a vědců, zvýšit poměr aplikovaných výsledků.
Naše nástroje změny:
* RIS3 strategie
* Vznik Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, kde jsou zastoupeny i podniky
* Programy udržitelnosti pro velké výzkumné infrastruktury
* Sektorové debaty, inovační platformy, směřování prostředků na výzkum a
vývoj tam, kde mohou nejspíše přinést prakticky využitelné výsledky
(nyní z hlediska soukromých výdajů na VaV vede digitální ekonomika a
automotive, perspektivní jsou bio/nanotechnologie)
* Fond rizikového kapitálu – Ministerstvo průmyslu a obchodu
A co studenti?
* Toto byl popis stavu a popis řešení z pohledu vicepremiéra pro vědu, výzkum a inovace.
* Možná čekáte i nějaké rady, jak se máte zařídit vy. Zde se však mohu
omezit pouze na velice obecná doporučení, nepovažuji se za žádného
státního plánovače.
* Záleží na tom, co hledáte. Pokud hledáte jistotu a nejste ochotni
riskovat, asi budete hledat spojení mezi některou technickou univerzitou
a zavedenou firmou z oboru automotive či digitální ekonomiky.
* Pokud hledáte něco nového a jste ochotni riskovat, pak se zde otevírá
úžasné pole průmyslovo-vědecké spolupráce v oboru nanotechnologií,
biověd, lékařských věd, nových materiálů, jakým je například grafen,
nové zdroje energie – do toho posledního jistě půjde v budoucnu velká
část veřejné podpory.
* Ať se však rozhodnete pro cokoli, tak pokud vám skutečně záleží na
inovacích, nejdůležitější ze všeho je zbavit se zajetých schémat
myšlení. Protože myšlenky úspěšné včera nemohou být prospěšné zítra.
* O co pak bych stál já, je zboření "čínských zdí" mezi byznysem a vědou. K úspěchu můžeme dojít pouze společně.
* Země, které jsou nositelem inovací, naopak umějí stavět různorodé
týmy. Umějí propojit všechny tři strany inovačního trojúhelníku –
vzdělání, výzkum a start-up firmy.
* Schopnost tyto týmy tvořit se přitom zakládá už v dobách studia. Ti,
kteří dokáží komunikovat napříč, kteří si vytvoří kolegiální vazby jak s
univerzitami, tak v průmyslu, budou také daleko pružnější a schopnější
později budovat ony pestré týmy. Týmy, v nichž nejen budou vědci a
technici z různých oborů, ale také investoři, manažeři, ekonomové a
dokonce i právníci a studenti humanitních oborů – neboť třeba i
patentová ochrana a propagace nových technologií a výrobků je nesmírně
důležitá.
* Podporovat tento dialog a lepší komunikaci mezi vědci a byznysmeny
vidím jako jednu ze svých priorit. To je také důvod, proč jsem přišel
mezi vás.
Vybraná data z analýzy stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR za rok 2014:
* Sféra výzkumu, vývoj a inovací je extrémně uzavřená – málo se
spolupracuje mezinárodně i mezisektorově. Špatná je spolupráce
soukromého a veřejného sektoru. S tím může souviset dlouhodobě nízký
počet aplikovaných výsledků (11 %) a malý počet zejména mezinárodních
patentů.
* Potřebujeme zlepšit aplikovaný výzkum zejména v oblastech, které mají
vzhledem k průmyslovým kapacitám šanci na využití dosažených výsledků.
Aplikovaný výzkum je v tomto kontextu slabším článkem systému.
* Největším zdrojem financí je soukromá sféra, zároveň spotřebuje téměř
všechny finanční prostředky, které do výzkumu, vývoje a inovací vkládá.
Do veřejného sektoru jde ze soukromé sféry 3 % výdajů soukromého
sektoru Z veřejných rozpočtů ČR jde do soukromé sféry 18 %. Zbytek
především do vysokých škol a Akademie věd ČR. Výzkumná sféra nevyužívá
dostatečně evropské zdroje. 12,5 mld. Kč je včetně strukturálních fondů.
* 78 mld. Kč je složeno z výdajů soukromého sektoru a veřejného sektoru
– pouze asi 1 mld. Kč je společný zájem. Průnik by měl být větší
(nikoliv absolutní!), chybí řízení a strukturovaný dialog.
* Přitom ČR je jednou z nejprůmyslovějších zemí Evropy – 33 % HDP a 32 %
pracovních sil souvisí s průmyslem – je třeba, aby alespoň část
výsledků výzkumu, vývoje a inovací měla šanci na uplatnění ve výrobě /
službách v ČR.
* ČR je z hlediska inovací na srovnatelné úrovni se Španělskem nebo
Itálií, výrazně zaostává nejen za Švédskem, Dánskem, Holandskem, Belgií,
ale i za Rakouskem, které je nám velmi blízké.
* Málo společných publikací s průmyslem.
* Málo evropských patentů.
* Málo rizikového kapitálu.
* Málo malých a středních inovativních firem.
* Nízké investice firem do vědy a výzkumu.
* Uzavřenost systému vůči zahraničí – malý počet vědeckých publikací se zahraničím.
* Veřejné výdaje na výzkum, vývoj a inovace jsou srovnatelné.
* Ve spolupráci s podniky jsme identifikovali sektory s největšími
soukromými výdaji do výzkumu, vývoje a inovací. Vede digitální ekonomika
a automotive.
* Vznik Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, kde jsou zastoupeny podniky.