Vážené dámy a pánové, vážení hosté.
Je mi ctí, že zde dnes mohu říci pár slov. Jan Ámos Komenský je opravdu velkou postavou českých, evropských, ale i světových dějin. Jeho odkaz je stále aktuální. Úcta ke vzdělání, pravdě a kritickému myšlení významným způsobem ovlivňuje svobodu, prosperitu a mír národů. Dobrá škola neučí pouze znalosti, učí nás především hodnotám. Komenský je právem zván učitelem národů. A mě těší, že mohu vystoupit před členy The Comenius Academic Club.
Vzdělanost je pojítkem, které překonává oceán mezi našimi kontinenty. Evropa a Spojené státy sdílejí stejnou tradici učenosti, stejné dědictví myšlenek. Toto dědictví je tím, co skutečně tvoří Západ. Bez nadsázky lze říci, že Západ nemá geografické hranice. Jeho hranice jsou dány myšlenkami, jeho území je prostorem společných hodnot. A úspěch západní civilizace nikdy nestál na nerostných zdrojích, ale v první řadě na využití potenciálu lidského myšlení.
Ano, tisíciletý vzestup Západu je spojen s inovacemi. A Komenský byl excelentním inovátorem vzdělávacího systému. Právě škola je základem úspěchu každé společnosti. Dokonce ani ne škola vysoká, ani střední, ale škola obecná. Protože pokud nenadchneme žáky pro úžasné dobrodružství myšlení a vzdělání v nejútlejším věku, sotva se nám to povede později. To si Komenský dobře uvědomoval. Jeho nápady, jak nadchnout děti pro vzdělání, jsou aktuální dodnes. A jejich skutečnou velikost si připomínáme stále více.
Jedna ze tří sekcí vašeho jednání je věnována právě vzdělávacímu systému. Považuji to za velmi důležité. Protože mám za to, že po čtvrtstoletí svobody si náš výukový systém zaslouží hlubší reformu. Nepochybně se musíme bavit o tom, jak rigidní českou školu více otevřít a učinit ji flexibilnější. Módně se tomu říká inkluze, přičemž veřejná debata se ke škodě věci zužuje na integraci znevýhodněných žáků. Ve skutečnosti potřebujeme daleko více respektu ke všem odlišnostem. Tedy i ke zvláštnímu nadání a talentu žáků, kteří mohou v něčem naprosto vynikat a v jiných předmětech být slabí. Zatím totiž česká škola bohužel často preferuje průměr, preferuje ty, kteří nejlépe zapadají do škatulek. A nerozvíjí skutečný potenciál žáků.
Pro mě jako křesťanského demokrata pak je obzvláště důležité zavedení etické výchovy ve školách. Výchova k hodnotám, k humanitě, k solidaritě, k demokracii, ke svobodě, úctě k právu a spravedlnosti a ke slušnému jednání je podle mého názoru pro žáky zásadní. Je to nejlepší prevence proti tomu, aby se lidé v dospělosti nechali manipulovat populisty, demagogy a propagandou.
Žáci, kteří už na základní škole dostanou prostor rozvíjet svůj různorodý talent a také etický základ, budou nepochybně lépe připraveni i pro vysokou školu. University jsou vrcholem vzdělávacího systému. Akademická půda je zdrojem nových myšlenek. Je ale také významnou institucí svobodné společnosti. Přírodní a humanitní vědy udržují tradici, jsou strážci civilizačních hodnot a na druhé straně jsou silou, která žene společnost vpřed.
Americký úspěch je nepochybně spojen s vysokou úrovní universitního vzdělání. Vzdělanost původně přišla z Evropy. Ale dnes jsme to my, kdo se může od Spojených států učit. Měl jsem možnost navštívit řadu prestižních amerických univerzit a výzkumných institucí. A to v doprovodu zástupců českých vysokých škol a Akademie věd. Těší mě, jak široká je vzájemná spolupráce. Ostatně i The Comenius Academic Club je toho dokladem.
Naše budoucí prosperita, ale i svoboda úzce souvisí s tím, kolik prostředků dokážeme dát do vzdělání a vědy a jak využijeme lidský potenciál. V časech, kdy se nám po letech krize konečně daří o něco lépe, musíme myslet dopředu. Peníze, které dáme na vzdělání, vědu a inovace, nejsou nákladem, ale investicí. Jde o tu nejvýnosnější investici vůbec. A spolupráce se Spojenými státy znamená nejen přístup ke špičkovým vědeckým výsledkům a pracovištím, ale také spolupráci na posilování svobody a demokracie.
Přeji vašemu jednání úspěch a děkuji za pozornost!