Náměstek hejtmana Martin Chládek je čtvrtým pacientským ombudsmanem v Česku a obrací se na něj mnoho lidí
STŘEDNÍ ČECHY „Někdy si myslí, že budu schopen zařídit i nemožné,“ říká náměstek hejtmana Marcel Chládek, který se loni rozhodl, že bude pomáhat nespokojeným pacientům, a stal se čtvrtým pacientským ombudsmanem v Česku. Za více než rok dostal už kolem stovky mailů a do jeho „ordinace“ v Praze přišlo na padesát návštěvníků.
„Obrací se na mě hodně lidí, ale bohužel s některými věcmi už nemohu nic udělat. Problém je, že ombudsman není zákonná instituce. Snažím se pomoci radou, mám k ruce právníky, konzultuji některé případy s odborem zdravotnictví kraje i s řediteli nemocnic,“ přiznal Chládek. Jde třeba už o promlčené případy. Chodí za ním i lidé, kteří mají pocit, že pro vyřešení svého problému už vyčerpali všechny možnosti. Až k němu se dostal i případ opařené kuchařky v dětském domově v Příbrami. Podle něj půjde kauza až k soudu. Kuchařka tvrdí, že sáhla do hrnce s vařící vodou, aby zachránila dítě, které do kuchyně vběhlo a vrazilo do něj. Byla ošetřena v nemocnici, ale přišla o čtyři prsty.
„Stalo se to asi před rokem, řeší se, jestli došlo k pochybení, myslím, že to bude mít soudní dohru,“ míní Chládek.
Právě v Příbrami udělal výjimečný výjezd, dva ordinační dny, protože tam bylo hodně stížností. Jen za dvě hodiny za ním pro radu přišlo osm lidí. „Bylo toho velké množství. V poslední době si tam stěžují na posudkového lékaře. Je to ale spíš sociální téma. S posudky je všeobecně problém. Lidé chtějí invalidní důchod, ale podle lékaře na něj nejsou dost nemocní. Lidé pak nenajdou zaměstnání,“ vysvětlil Chládek.
Pacienti chtějí anonymitu
Podle Chládka lidé málo využívají možnosti stěžovat si přímo ve zdravotnickém zařízení a volají rovnou jemu. Například v Příbrami mají přímo oddělení stížností a v Kladně je má na starosti náměstek přes léčebnou praxi.
„Řada z nich to chce řešit anonymně, ale to nelze. Nechtějí si zřejmě udělat špatné jméno, protože se v nemocnici budou třeba ještě někdy léčit,“ řekl Chládek.
Když jsou lidé ve stresové situaci, myslí si, že lékař nedělá to, co má. „Třeba lékař přijel k nehodě, úrazu, lidé okolo se ho ptali, jestli by zraněného nedovezl do jiné nemocnice, ale on odpověděl, že bude rád, když ho doveze do nejbližší. Byli citliví, dotklo se jich to,“ popsal Chládek. Ve své „ordinaci“ je jednou měsíčně.