20.11.2010 13:29:31
Marcel Chládek: Ministr Dobeš by měl hledat chybu v sobě, ne ve studentech
www.vasevec.cz, 2.11.2010
Minulý týden proběhly na středních školách tzv. státní maturity nanečisto. A výsledek? Každý třetí student v této generálce doslova pohořel. Co na to ministr školství Josef Dobeš? Jediné, na co se zmohl je argument, že státní maturity odrazily úroveň českého středního školství. Ani slovo o tom, že by snad mohlo být něco špatně na straně samotných státních maturit a formy, jakými byly sestaveny. Původním cílem zavedení státních maturit přeci bylo zvýšení úrovně středního školství a zároveň objektivizace maturitních zkoušek. Současná podoba tak, jak ji připravil CERMAT, je toho však pravým opakem.
Od samého počátku se mi nelíbila značná předřazenost a nepřipravenost celého tohoto projektu. Řada prostředků byla a je podle mého názoru vynaložena neúčelně, i proto žádám důsledný a nezávislý audit. Jako perlička se například jeví rozvoz státních maturit stěhovací firmou za padesát milionů korun! Dle mého názoru je to především z důvodu značné provázanosti soukromých firem s některými pracovníky samotného ministerstva školství a CERMATu, což je organizace, která státní maturity připravuje. Jak se nyní ukazuje, mé prvotní obavy byly oprávněné. Výsledkem spuštění tohoto nesmyslného projektu bude pouze snížení úrovně středního školství a „prošustrování“ stovek milionů korun. Kdyby tyto prostředky byly použity raději na pomůcky do škol, byly by zcela jistě využity smysluplněji. Střízlivé odhady totiž hovoří už o jedné miliardě takto promrhaných prostředků a každý rok tohoto projektu nás bude stát navíc dalších 200 až 250 milionů korun.
V žádném případě však neříkám, že je idea státních maturit špatná. Naopak, souhlasím s tím, že by určitá forma srovnání měla být, ale určitě ne v této předražené podobě. Může to být například formou srovnávacích testů, které by se dělaly v průběhu studia a nebyly by součástí maturitní zkoušky. Jejich splnění by ale bylo podmínkou pro připuštění k závěrečné maturitní zkoušce. Tyto testy by byly v elektronické podobě, tedy levnější a mnohem flexibilnější. Navíc by měly podpůrný charakter, a to proto, aby se nedosáhlo opačného efektu. U maturitní zkoušky se podle mého názoru musí hodnotit originalita studenta, jinak totiž hrozí, že se staneme národem šedivé průměrnosti.
My Češi, bohužel, máme mnohdy ve zvyku pohybovat se od stěny ke stěně a vidět vše černobíle. Často, a nejen ve školství, rušíme to, co bezproblémově funguje, a zavádíme experimenty, které vůbec nejsou nutné. To všechno pod rouškou nových trendů či nutnosti změny něčeho, co považujeme za „staromódní“.
Státní maturity však nejsou tím nejdůležitějších problémem, co by mělo ministra školství Dobeše trápit. Školství, ať to základní, střední či vysoké, se v poslední době potýká s řadou závažných problémů. Základní a střední školy se například dlouhodobě potýkají se snižováním autority učitelů. Mezi aspekty, které tuto autoritu snižují, patří například nízký plat, nízká autorita u rodičů, žáků a studentů a někdy si to zapříčiní učitelé sami svým vystupováním, to je riziko povolání. Mezi hlavní vlivy patří rovněž malé kompetence učitelů vůči žákům.
Ještě závažnějším problémem, kterému by se měl ministr Dobeš věnovat primárně, je ale financování jeho resortu. Pokud se totiž nezmění současný způsob financování školství, tzv. „na hlavu“, tak se nic moc nezmění. Školy se budou více zaměřovat na kvantitu, než na kvalitu, protože finanční příspěvek dostávají podle počtu žáků.Rovněž by se měl pan ministr věnovat čerpání příspěvků z EU. Současná situace mě donutila obrátit se na ministra Dobeše ohledně Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost EU, protože se mi zdá, že jsou tyto prostředky vynaloženy nehospodárně a celá řada těchto projektů je zbytečná.
Pan ministr Dobeš by měl tedy namísto kritiky českých studentů hledat chybu sám v sobě.