Margita Balaštíková

  • ANO 2011
  • Zlínský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,19. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.04.2022 13:14:28

Malý obchod není jen byznys

Malý obchod není jen byznys

Diskutujeme nad zákonem o významné tržní síle, kterým chceme - nebo spíš - jsme nuceni - regulovat poměry na maloobchodním trhu, zejména omezit nepřiměřenou tržní sílu nadnárodních řetězců.

 

Diskutujeme nad zákonem o významné tržní síle, kterým chceme - nebo spíš - jsme nuceni - regulovat poměry na maloobchodním trhu, zejména omezit nepřiměřenou tržní sílu nadnárodních řetězců. Dostali od nás v devadesátých letech nadstandardní podmínky, investovali tady a vybudovaly tisíce metrů prodejní plochy, která je fajn- dobře se tam nakupuje, parkuje, ceny jsou celkem příznivé, slevové akce běží jedna za druhou … až na to, že se na náš domácí trh těžko dostávají naši domácí producenti zemědělského a potravinářského zboží, až na to, že ty slavné slevové akce financují naše firmy a až na to, že v konečném důsledku ztrácíme soběstačnost v základních potravinách, protože naši producenti krachují, nebo prostě určité výroby utlumují.

Problémem, který podle některých hlasů s řetězci nesouvisí, jsou obchůdky na vesnicích. Mnohdy je to pro starší spoluobčany jediná šance, jak si obstarat potraviny, a v drtivé většině případů je to podnikání na hranici únosnosti. Ceny jsou zde většinou trochu vyšší, ale zákazník to rád zaplatí, než by se trmácel někam do supermarketu. Důchodci na vesnici mnohdy ani auto nemají, a s taškou v autobuse to také není žádná radost.

Příležitosti se někde chopili Vietnamci a pokud jsem měla možnost to vidět, fungují dobře. Malý počet zákazníků kompenzují dlouhou otevírací dobou, o sortiment si pečují a česky se s nimi domluvíte. Obce své obchůdky podporují, ale rostoucí síť supermarketů zasahuje i sem. Pokud neomezíme jejich agresivitu a bezohlednost, zlikvidují drobné obchůdky z mnoha důvodů - nepustí je k atraktivnímu zboží, přebijí jejich ceny slevovými akcemi, zmatou zákazníky svou reklamní super aktivitou.

Už slyším ten pokřik - regulace je netržní, málem komunistický přístup. Ano, souhlasím, regulace omezuje působení volného trhu, ale nežijeme v izolaci! Proč by náš trh nemohl fungovat stejně, jako třeba v Německu nebo v Rakousku? Tam se ve slevových akcích smí prodat nejvýš 20 % zboží. U nás je to 60 %. Marketingová podpora našich řetězců je dvojnásobné proti Německu, přitom u nás je podstatně hustší síť supermarketů a méně obyvatel. Řetězcům rostou zisky, ale nerostou obraty - jak je to možné? Jediným důvodem je soustavné a tvrdé odírání našich dodavatelů, kteří platí všechny ty marketingy, promo akce, neprodané zboží a kdesi cosi. Nehrajme si tedy na volnou soutěž, pojďme raději prakticky nastolit soutěž korektní a v Evropě obvyklou. Vyřešíme mnoho věcí - v neposlední řadě i těžký život vesnických obchůdků, které prostě a jednoduše potřebujeme!

Margita Balaštíková 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama