Stavba Arény by znamenala hluk a znečištění ovzduší prachem. A to mnohem vyšší, než ostatní stavby, které se za poslední roky v centru města stavěly, protože jen zbořit a odvést suť z takového kolosu, jakým je Dům hrůzy, by nebyla lehká práce. Výstavba je však dočasná záležitost a dá se tedy s většími či menšími výhradami přetrpět. Dalším problémem, který by však Aréna přinesla, by bylo obrovské zatížení okolních ulic automobilovou dopravou. Na Americké třídě by začalo dle odhadů projíždět dalších cca 3000 aut a na doposud velmi klidném Denisově nábřeží dokonce přes 7000 vozů za den. Což je navýšení o zhruba 30% na Americké třídě a dokonce o celých 200% na Denisově nábřeží. Pripomínám, že se jedná o nábřeží, kde stojí jediná poliklinika v centru města a kam mnoho lidí z okolí chodí na pohotovost.
Dále snad nebude vadit trocha historie. Americká třída se postupně rekonstruuje už od přelomu 80. a 90. let. Jednotlivé etapy byly postupně odkládány a oddalovány kvůli chybějícím financím či jiným prioritám. Obyvatelé Plzně byli ale vždy ubezpečováni, že po dokončení rekonstrukce a zprovoznění ulice U trati bude Americká předělána na pěší zónu. V této pěší zóně měl být umožněn průjezd pouze MHD, obyvatelům okolních domů a zásobování. Přestože byla Americká třída přesně podle těchto návrhů zůžena, příslušné orgány toto předešlé rozhodnutí shodily ze stolu a nechaly po této třídě dále jezdit bez omezení veškerou dopravu. Při rekonstrukci ale opravdu došlo ke dramatickému zúžení ulice a tak Americká dnes pojme mnohem méně aut než v 80. letech. A již dnes ve špičkách dochází k ucpávání ulice, kruhového objezdu u Mrakodrapu či křižovatky Sirkova-Šumavská-Americká. Pokud by tedy přibylo dalších několik tisíc aut denně, došlo by k ještě větším dopravním komplikacím, vedoucím v některých dnech až k naprostému zablokování centra a tím i ochromení trolejbusové dopravy v dopravní špičkách.
O změně dopravy na Denisově nábřeží nemá ve světle kritické situace na jejím konci ani cenu psát. Pokud by došlo k výstavbě OC Arény, projelo by podle plánu na této malé ulici stejně aut, jako projíždí dnes na Americké, což snad ani předkladatelé nemohli myslet vážně.
Mohl bych pokračovat o dalších nepříznivých vlivech, ale spíše se zaměřím na nesmyslnost zadání celé stavby. Proč stavět obchodní centrum vedle obchodního domu? Ano, bude zde řada malých obchodů a kaváren, ale ty by bez problémů mohli být ve stávající budově. “Dům hrůzy“ poskytuje mnoho teras, které si přímo říkají o umístění nějaké kavárny či zahrádky restauracem, avšak namísto nich zde stojí stánky s oblečením.
Investor stavby naštěstí prozatím od výstavby obchodního centra ustoupil. Magistrát se zase trochu zalekl petice a tak rozhodl, že se vytvoří regulační plán, který bude upravovat, co na místech jako je toto má či nemá stát. Tento plán ale měl existovat už před 15 lety. A tak se obávám toho, abych se jakéhokoli regulačního omezení vůbec dožil. Česká pirátská strana se zasazuje o komplexnější řešení, které počítá s budoucí infrastrukturou města Plzně. Chceme být kulturním městem Evropy, ale kultury se snažíme zbavovat na úkor obchodních center.
O změně dopravy na Denisově nábřeží nemá ve světle kritické situace na jejím konci ani cenu psát. Pokud by došlo k výstavbě OC Arény, projelo by podle plánu na této malé ulici stejně aut, jako projíždí dnes na Americké, což snad ani předkladatelé nemohli myslet vážně.
Mohl bych pokračovat o dalších nepříznivých vlivech, ale spíše se zaměřím na nesmyslnost zadání celé stavby. Proč stavět obchodní centrum vedle obchodního domu? Ano, bude zde řada malých obchodů a kaváren, ale ty by bez problémů mohli být ve stávající budově. “Dům hrůzy“ poskytuje mnoho teras, které si přímo říkají o umístění nějaké kavárny či zahrádky restauracem, avšak namísto nich zde stojí stánky s oblečením.
Investor stavby naštěstí prozatím od výstavby obchodního centra ustoupil. Magistrát se zase trochu zalekl petice a tak rozhodl, že se vytvoří regulační plán, který bude upravovat, co na místech jako je toto má či nemá stát. Tento plán ale měl existovat už před 15 lety. A tak se obávám toho, abych se jakéhokoli regulačního omezení vůbec dožil. Česká pirátská strana se zasazuje o komplexnější řešení, které počítá s budoucí infrastrukturou města Plzně. Chceme být kulturním městem Evropy, ale kultury se snažíme zbavovat na úkor obchodních center.
Martin Potůček
1. místopředseda České pirátské strany v Plzeňském kraji
1. místopředseda České pirátské strany v Plzeňském kraji