ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,74. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.03.2010 18:17:00

Chybí půl miliardy na opravu mostů

Chybí půl miliardy na opravu mostů

Otevřený dopis náměstka pro dopravu Libereckého kraje Martina Seppa

Vážený pane starosto,

přečetl jsem si Vaše stanovisko k záměru Libereckého kraje přijmout úvěr na rekonstrukci mostů, které jsou v havarijním nebo nevyhovujícím stavu v Libereckém deníku ze dne 10.3. a připomněl jste mi, že nás brzy  čekají volby. Já se teď oprostím od politiky a politických prohlášení a zkusím to vidět realisticky tak, jak to od nás občané našeho kraje očekávají.

Takže problém s údržbou a opravami všech pozemních komunikací v našem kraji je již v samém počátku daný vznikem krajských samosprávných celků. Stát dal do správy kraji silnice II a III tříd v celkové délce 2 100km.

V jakém byly stavu a v jakém jsou teď? Neříkám, že stav je ideální, ale není nejhorší, alespoň v porovnání s ostatními kraji. A peníze? Pokud vím, kraj si musel vždy poradit sám,  v tomto se již na stát spoléhat nemůžeme. Asi si říkali, oni se někde najdou. První věc, kterou jsme povinni konat, je zimní a letní údržba těchto komunikací, vyjma asi 90 km, které se neudržují v zimním období. Tato povinnost nám spolkne cca. 300 mil. Kč. To je částka, kterou potřebuje krajská správa silnic na zajištění běžného provozu a jak jsem již uvedl údržbu a to včetně té letní, za kterou mě mnohokrát vy starostové kritizujete, příkladem uvádím údržbu silniční vegetace a četnost kosení trávy podél silnic. Každý další pokos zvyšuje finanční náročnost řádově o další miliony. Odkud tyto peníze jdou? Pane starosto, oba dobře víme, že z rozpočtu kraje. A to zatím nemluvím o nějakých větších opravách komunikací.

A teď k tomu podstatnějšímu a jsou to opravy. S jakými penězi mohu počítat? Jediný zdroj, který můžeme získat mimo rozpočet kraje jsou evropské peníze z regionálního operačního programu. Minulý rok jsme uspěli a získali financování akcí v našem kraji za cca. 500 mil. Kč a s obdobnou sumou počítáme i letos. Ale ani tyto peníze nejsou zadarmo. Liberecký kraj se spolupodílí 7,5% z této částky. Odkud jsme je vzali? Pane starosto, opět z rozpočtu Libereckého kraje.

Všiml jste si o jakých částkách je zde řeč? Jsou to stovky milionů korun a to, že je řeč pouze o jednom resortu, zde vůbec nebudu připomínat. S veřejnou dopravou, na kterou přispíváme ročně částkou cca 400 mil. Kč na dofinancování prokazatelné ztráty. Ano, obce  v kraji nám přispívají částkou 24 mil. Kč a za to všem obcím, které tak činí, děkuji a myslím to vážně, protože to není Vaše povinnost, ale projevení zájmu o danou oblast, ale i tato částka nám pomáhá.

Na opravu všech komunikací v kraji bych potřeboval zajistit 2,3 miliardy korun a to nepočítám Vámi kritizované mosty. Ať počítám jak počítám, na  rekonstrukce mostů ve špatném stavebním a technickém stavu je potřeba 750 mil.Kč. Říkáte, že je třeba šetřit, s tím s Vámi souhlasím a pokud Vás napadá, odkud  mohu tyto prostředky sehnat poraďte mi, prosím. Jste členem krajského zastupitelstva a sám dobře víte, že můžete podávat návrhy, protinávrhy a přispět k řešení situace. Když mi řeknete, odkud mám vzít těch potřebných 500 mil. Kč, které jsou nutné na  opravy nejrizikovějších mostů, kterých mimochodem máme v kraji 664, budu Vám vděčný a nejen já.

Jsou totiž dvě možnosti jak dál.Ta první, že budeme dělat mrtvého brouka a smíříme se se situací a nebudeme dělat nic, úředníci mohou začít připravovat omezování  dopravy na mostech a postupné uzavírky, vymýšlení objízdných tras a modlit se, aby se nestalo nějaké neštěstí a ve své podstatě za pár let stejně budeme muset začít opravovat, a to za daleko více peněz, protože jestli dneska nutně potřebujeme 500 mil. Kč tak tím, jak se bude stav mostů zhoršovat, budou opravy dražší a dražší. Myslím, že právě toto je nezodpovědnost, ale je to jenom můj názor.

Ta druhá možnost je, že velmi odpovědně zvážíme možnosti kraje a navrhneme zastupitelstvu schválit přijetí úvěru právě ve výši půl miliardy korun na opravu právě těch mostů, které jsou v nejhorším stavu a kde by jiná alternativa než oprava byla ta nejhorší možná, omezení dopravy, uzavření.

Pane starosto, bohužel si musíme poradit sami. A šetření, jak jsem již psal tak určitě ano, ale kde? Nevidím prostor, kde bych měl svým kolegům v radě navrhnout ušetřit půl miliardy korun a hlavně na úkor čeho. Nebo spíš koho? Pokud někde vezmeme peníze, tak prostě musíme omezit nějaké služby, které poskytujeme zase jenom občanům. Několikrát jste vyzýval k opatřením proti krizi, není snad právě toto jedna z možností jak bojovat proti krizi? Lidé budou mít práci. Občané se dostanou rychle a bezpečně za prací. Podnikatelé budou moci plánovat firemní dopravu po nejkratších trasách atd.

Ale to hlavní, nebudeme se muset bát, že dojde ke zranění. Věřte mi, že kdybych viděl jinou možnost jak tuto věc řešit, tak budu ten první co ji navrhne.

Myslím, že alespoň na jedné věci se shodneme a to je, že celkově všechny kraje mají problémy s financováním oprav majetku. Jenom škoda, že stát nedal všechny komunikace do přijatelného stavu, než přešly do majetku kraje. Je to stejné, jako byste dal manželce auto k narozeninám, ale ono mělo poruchu motoru, takže Vaše paní by si musela vzít půjčku, aby ho opravila a mohla s ním jezdit do práce.

Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pověřený vedením resortu dopravy
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama