Železnice na Liberecku
Ustojí váš kraj snížené dotace na železnici? Neumím si představit liberecko bez vlaků.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Liberecký kraj byl oficiálně upozorněn na možné problémy týkající se plnění závazku státu vyplývajících z platného „Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou“ z r. 2009, na základě kterého je krajům poskytována státní účelově vázaná dotace na dofinancování prokazatelné ztráty v železniční osobní dopravě. Provozování vlaků by při výpadku této dotace bylo vážně ohroženo.
Jedná se o všechny spoje objednávané krajem v systému základní dopravní obslužnosti, tj. osobní a spěšné vlaky provozované dopravcem České dráhy, a.s. na území Libereckého kraje, 3 tímto dopravcem zajišťované rychlíky a většinu vlaků zajišťovaných dalšími drážními dopravci - Vogtlandbahn-GmbH (trať Liberec - Hrádek n.N. - státní hranice PL) a VIAMONT Regio a.s. (vymezené výkony v traťovém úseku Kořenov - Harrachov - státní hranice PL).
Existuje možnost, že stát svým závazkům vyplývajícím z Memoranda v příštím roce nedostojí a pak bude s velkou pravděpodobností zahájen soudní spor mezi Asociací krajů ČR na straně jedné a státem na straně druhé. To by ovšem znamenalo nejistotu, co se týče zajištění dopravní obslužnosti drážní dopravou pro rok 2012. Liberecký kraj má smluvní závazky vůči drážním dopravcům, pro jejichž plnění bychom museli v krajském rozpočtu najít zhruba 90 miliónů Kč a to s nejistým očekáváním, že stát tyto prostředky nakonec krajům poskytne a do rozpočtu se vrátí. To může ale trvat i několik let. Pro Liberecký kraj jsou co možná nejkvalitnější služby pro cestující jednou z hlavních priorit, proto budeme v případě nutnosti v krajském rozpočtu potřebné finance hledat. Určitě nebudeme spoje omezovat. Příkladem snahy kraje o zkvalitňování služeb je 16 nových jednotek typu Stadler RS1, které budou postupně nasazovány na Jizerskohorské železnici již od října.
Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp
Plánované rozdělení dotace jednotlivým dopravcům je následovné:
Dopravce Km 2012 (odhad) podíl dotace státu (Kč)
České dráhy, a.s. - smlouva do r. 2019 2 277 737 50 442 819
České dráhy, a.s. - smlouva Jizerskohorská železnice 1 443 496 31 967 695
Vogtlandbahn-GmbH 314 995 6 975 878
VIAMONT Regio a.s. 10 684 236 608
CELKEM 4 046 912 89 623 000