„Silničáři v současnosti tankují u čerpacích stanic za aktuální ceny a využívají běžný karetní systém (CCS), který si kromě poplatků za správu účtuje i procenta z obratu za vydané litry paliv. Vedení akciové společnosti Silnice LK, a.s. se proto rozhodlo vypsat výběrové řízení na dodavatele paliv, který by tyto zbytečné náklady ušetřil a garantoval slevu,“ říká předseda dozorčí rady SLK Martin Sepp.
Při zadávacím řízení bylo nutné vzít v úvahu specifika údržby silnic. Posypová technika jezdí na krátkých tratích, v určitých kruzích tak, aby ošetřila potřebné území. Není tedy možné srovnávat podmínky distribuce pohonných hmot silničářům a podmínkami kamionové tak, jak to učinil redaktor MF Dnes. Spedice operují většinou na dlouhých trasách hustě pokrytých různými sítěmi čerpadel, které si navzájem silně konkurují, a jsou ochotny nabídnout výrazné slevy velkým odběratelům. A tady je zásadní rozdíl. Na některých pro silničáře důležitých místech lokální konkurence téměř neexistuje. Jsou zde pumpy, které mají v okruhu 10 i více kilometrů na poskytování paliv téměř „monopol“. Vyplatí se dojet pro PHM ke vzdálené konkurenci? Jistěže ne! Je proto zcela logické, že ochota poskytnout slevu je zde nízká.
Nyní k tomu nejpodstatnějšímu. Jaká byla kritéria pro dodavatele pohonných hmot?
1. Zajistit možnost tankování pro deset cestmistrovství v okruhu maximálně 7 kilometrů. Dojezd 7 km je vzdálenost na hranici efektivity dojezdu, tedy vzdálenost do jaké se pro PHM ještě vyplatí dojíždět.
„Zadavatel hledal partnera, který z hlediska výdejních míst pokrývá náš region tak, že je to pro nás ekonomicky výhodné. Tam, kde pro nás nemá dostupné výdejní místo, je ochoten na vlastní náklady a nejlépe v našich areálech vybudovat výdejní stanici a dokonce za její umístění v areálu platit nájem. Protože se dá nejvíce ušetřit na zbytečných zajížďkách techniky pro naftu, byl ve VŘ na schopnost nabídnout ucelenou síť výdejních míst kladen největší důraz“, vysvětluje Sepp.
2. Sleva na ceně pohonných hmot – zadavatel neočekával nijak závratnou slevu, sleva 2,15% z průměrných cen v ČR je nad očekávání poměrně vysoká. Dle výše uvedeného nelze srovnávat s kamionovou dopravou.
3. Záruka kartového systému - platby za PHM musí probíhat bezhotovostně, s pomocí karetního systému evidujícího a kontrolujícího celou distribuci. A to samozřejmě bez vícenákladů nad cenu pohonných hmot.
Do řádně oznámeného VŘ se přihlásily dvě firmy - ČEPRO a MOVI OIL. Skladovací prostory ČEPRA zmiňované v článku MF Dnes nebyly pro VŘ žádnou výhodou. Nenacházejí se v zóně do 7 kilometrů od cestmistrovství. Firma ČEPRO navíc nesplnila kvalifikační předpoklady VŘ - nemohla dokladovat zajištění dostupných odběrných míst a nedoložila schopnost technicky zajistit evidenční a platební systém. Zůstala firma MOVI OIL, která stejné zadání splnila. Pan redaktor MF Dnes mylně vydedukoval z data 2. 2. 2012 (zápis společnosti do Registru distributorů pohonných hmot), že firma Movi Oil začala obchodovat s pohonnými hmotami až od tohoto data. Tato společnost je v OR zapsána od roku 2004. Podle stejné logiky by například Benzina, nemohla provozovat své čerpací stanice, protože se podle svého IČA v tomto registru nevyskytuje vůbec. Firma ČEPRO by poskytovala svým zákazníkům benzín a naftu něco málo přes jeden rok.
Dozorčí rada Silnice LK, a.s. se na svém dalším zasedání bude zabývat mimo jiné výroky pana starosty Půty (Starostové pro Liberecký kraj), který toto VŘ přirovnal ke sporným zakázkám Pražských dopravních podniků, které prošetřuje Policie ČR. Dále Půta s plným vědomím vážnosti své funkce starosty Hrádku nad Nisou a lídra kandidátky do krajských voleb, která mu zaručuje pozornost médií, bez důkazů a bližšímu seznámení s VŘ obvinil na v médiích dozorčí orgán Silnice LK ze selhání a „nedostatečného hájení zájmu obyvatel Libereckého kraje“. Dozorčí rada zváží případné právní kroky, které mohou vést i k trestnímu oznámení.
Mgr. Jiří Langer,
Odborný zaměstnanec pro komunikaci
oddělení tiskové a vnějších vztahů
Odbor kancelář hejtmana
Krajský úřad Libereckého kraje