„Modernizace uzlu Plzeň byla rozdělena na několik částí. První část se týkala modernizace železniční tratě mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Jižní Předměstí. Nyní ukončená etapa zahrnula kompletní rekonstrukci východní části železniční stanice. Náklady na celý projekt, tedy 1. stavbu – přestavbu pražského zhlaví, se vyšplhaly na 2,559 miliardy korun bez DPH. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty,“ vysvětlil primátor Martin Zrzavecký.
„Za město Plzeň bych chtěl poděkovat zhotoviteli stavby, kterým byla společnost Skanska a Správě železniční dopravní cesty, tak nákladný projekt za více než 2 miliardy korun zasáhl do života Plzně jen minimálně. To omezení nastalo až při dalších fázích, za město musím říct, že se těšíme na dalších investovaných osm miliard do naší krajské metropole,“ doplnil náměstek Petr Náhlík.
Hlavním přínosem modernizace pražského zhlaví, kolejového rozvětvení ve směru na Prahu, je odstranění propadů rychlosti vlaků při průjezdu stanicí. V minulosti v místě musely rychlíky zpomalit až na 20 km/h, nyní jím mohou projíždět až 80 kilometrovou rychlostí. Díky tomu mohou vlaky místem projíždět až čtyřikrát rychleji. Dále došlo ke zvýšení efektivity přepravních proudů a snížení provozních a servisních nákladů. Bezpečnost železničního provozu byla posílena instalací nového zabezpečovacího zařízení. Kromě modernizace složitých výhybkových konstrukcí a rozsáhlé části kolejiště plzeňského hlavního nádraží byly vybudovány bezbariérové přístupy na jednotlivá modernizovaná nástupiště a nově také podchod, který urychlí přestupy z vlaků na městskou hromadnou dopravu.
Součástí II. fáze projektu byla rovněž výstavba nové dvoupodlažní budovy centrálního stavědla. V ní je centralizována nejen technologie zabezpečovacího zařízení celého uzlu, ale i dopravní kancelář, pracoviště regionálního řízení dopravy, napájecí stanice, záložní zdroje elektrické energie a prostory pro udržovací jednotky železniční dopravní cesty.