Díky těmto smlouvám se daří modernizovat vozový park a zkvalitňovat služby v přepravě cestujících. Např. u autobusů současné průměrné stáří vozidel tvoří 5 let (62 % vozidel ze základního vozového parku myšleno bez záložních vozidel je nízkopodlažních a ve všech lze platit kreditní kartou. U vlaků rovněž došlo k omlazení vozového parku, klasické a nehospodárné soupravy vozů byly nahrazeny elektrickými jednotkami RegioPanter, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a mají WiFi a zásuvky. V minulých letech jsme dostali na jihočeské koleje deset takto nových jednotek a tento rok bude nasazeno na dalších pět souprav. Dále bude tento rok nasazeno mezi Strakonicemi a Táborem sedm nových dieselových souprav s obdobnou výbavou. Na trati Tábor – Bechyně byly tento rok nasazeny pohodlnější osobní vozy, které projdou dalším vylepšením. Abych nezapomněl na šumavské tratě, tak i zde dojde v blízké době k postupné obměně vozového parku modernějšími motorovými vozy. Stejně jako v autobusech, ve většině vlacích lze platit kartou.
Co se týče ekonomiky tak se jako objednatel řídíme vysoutěženými nabídkovými cenami včetně jejich smluvně daných indexací, a proto toto otázka závisí např. na vývoji cen pohonných hmot, mezd či inflace.
Pokud se mě ptáte na počty cestujících, tak u autobusů vám mohu říci, že v roce 2023 bylo uskutečněno 13 milionů jízd osob, přičemž pochopitelně nevyšší toky cestujících jsou z a do krajského města a to v každém směru řádově 15 % cestujících. Nejzatíženější vlakové linky jsou rovněž do Českých Budějovic, zejména v ose Strakonice/Písek – České Budějovice – Borovany – České Velenice, v regionální dopravě je také důležitá linka České Budějovice – Jindřichův Hradec, nesmíme ovšem opomenout na velkou sezónnost nejen na Šumavu, ale i na jiných tratích, například Tábor – Bechyně. Železniční doprava má svou významnou roli například na Táborsku, kde k její popularitě přispělo dokončení IV. tranzitního železničního koridoru v úseku Doubí – Soběslav, kde jsme upravili osobní vlaky tak, aby navazovaly na expresy do Prahy a i občané z menších obcí se mohou rychle dostat s krátkým přestupem v Táboře do hlavního města.
Samozřejmě plnění smluv sledujeme velmi bedlivě. Důležitým nástrojem kontroly je činnost Centrálního dispečinku Jihočeského kraje, kde kolegové z JIKORDu každý den sledují provoz všech spojů v závazku veřejné služby, hlídají garantované návaznosti a řeší mimořádnosti provozu. Důležitá je i fyzická kontrola pro zhodnocení aktuálního stavu plnění všech požadavků na kvalitu. Sankce jsou uplatňovány dle smlouvy, nicméně vždy se snažíme s dopravci prvně najít řešení za společným cílem řádně v pořádku přepravit cestující. V tomto ohledu musím naše jihočeské dopravce ocenit za jejich kvalitní komunikaci s objednatelem a snahu hledat řešení i v neobvyklých a nenadálých situací a to opět za společným cílem zajistit dopravu pro veřejnost.
Pokud jde o dopravu v Jihočeském kraji, tak samozřejmě největší důraz kladu na kvalitu dopravy jako celku, aby byli spokojení hlavně cestující. Pro jejich spokojenost, probíhají jednání k přípravám jízdních řádů i za účasti samospráv obcí a vždy se snažíme najít kompromis mezi požadavky cestujících a technickými možnostmi dopravců. Příprava jízdních řádů je vlastně nikdy nekončící proces…