Důsledkem takového přístupu je, že policejní orgány jsou s námořními piráty nuceny spolupracovat při vymáhání výkupného, pojišťovny zvyšují svoje sazby a výdaje související s přepravou zboží rostou.
Dochází samozřejmě i k přepadání lodí bez výkupného, kdy je zabíjena posádka, její oběti jsou hozeny přes palubu a jachta je využita pro další výnosný obchod. Více informací na webu Mezinárodní obchodní komory v Londýně: www.icc-ccs.org
V poslední době námořní pirátství kvete v blízkosti Somálska, kde gangy vymáhají (či získávají) výkupné v odhadu kolem 100 milionů dolarů, zatímco samotné Somálsko od Organizace spojených národů ročně inkasuje pouze 14 milionů dolarů.
Ota Ulč ve své knize „Z Hongkongu na ostrov, který nebyl“ uvedl: „Lodi se začínají vyhýbat riskantní trase přes Suezský průplav a raději volí mohutnou objížďku kolem afrického kontinentu. Příklad: cesta tankeru s ropou z Perského zálivu Suezským kanálem do Rotterdamu je 6 434 námořních mil dlouhá, trvá 75 dní a přijde na 3,75 milionů dolarů. Cesta kolem mysu Dobré naděje se ale prodlouží na 11 169 námořních mil, potrvá 95 dní a bude stát 4,75 milionů dolarů.“ (199 s., Šulc - Švarc, 2011, s. 64)
Závěrem
Zatímco tedy v minulosti bylo námořní pirátství možné trestat v jakékoliv zemi, tak v současnosti řada státu zakazuje jakoukoliv formu alespoň obranného ozbrojování a některé soudy mají potíže s jurisdikcí v tom, který stát by měl proti takovým státům zasáhnout (zřejmě USA jako mezinárodní vývozce demokracie).
Další zajímavé informace je možné vyhledávat na webových stránkách American State Departmen www.travel.state.gov, International Maritime Organization www.imo.org, Office of Naval Intelligence Violence at Sea pollux.nss.nima.mil a International Maritime Bureau www.icc-ccs.org/
Zdroj: Ulč, O.: Z Hongkongu na ostrov, který nebyl, Praha,Šulc - Švarc 2011, 199 s., ISBN 978-80-7244-291-1