Mgr. Bc. Pavel Herman, MBA, MPA, LLM

"Žádná moc nesmí platit více než zákony." Cicero
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.03.2018 18:42:12

Porovnání komunistické Číny s demokratickou Indií

Porovnání komunistické Číny s demokratickou Indií

Čína je státem s jednou vládnoucí (komunistickou) stranou, kdežto Indie je státem s pluralitní demokracií, kde rozhodnutí není možné autokraticky nadiktovat, a proto trvá dlouho řadu let, než se cokoliv vyřeší.

Čína a Indie mají zhruba 1,3 milionu obyvatel. Indie bez vládních restrikce na jedno dítě čeká přelidnění. V Indii převažuje hinduismus založený na systému kast a podkast, které jsou na sobě společensky a ekonomicky závislé, ale navzájem se separují. V Číně je oficiálně společnost ateistická.

Čína má psanou řeč univerzální v celé zemi, ale mluvenou s různými dialekty (na kontinentu hlavně mandarinština a v Hongkongu katonština). Indie má celkem 14 oficiálních jazyků, ale hindština se považuje za jazyk hlavní a angličtina za druhý hlavní jazyk.

Zatímco demokratická Indie má více chudoby, tak komunistická Čína má více socioekonomické nerovnosti. Na obchodě se podle globálního měřítka se Čína podílí 7 procenty, kdežto Indie pouze 1 procentem. Přímé zahraniční investice Číny v roce 2006 činily 63 miliard USD a Indie pouze 8 miliard.

Indie má žalostný stav infrastruktury a utratí za ni zhruba 4 procenta státního rozpočtu. Čína ale investuje 7 krát více peněz a za infrastrukturu vynaloží 9 procent státního rozpočtu. Zatímco tedy Čína za posledních několik roků vybudovala 40 000 kilometrů dálnic, tak Indie pouze 6000 kilometrů dálnic.

Zatímco Čína rozšiřuje s úspěchem železniční sítě o nové tratě o 25 000 kilometrů včetně tratě Peking – Šanghaj, tak Indie má v katastrofálním stavu dopravní síť silnic, přístavů a problémy s pravidelnou dodávkou elektrické energie.

Na závěr je nutné se zmínit o nejmodernějším druhu dopravy v Číně. Jedná se o tzv. maglev – tedy zkráceně magnetická levitace. V Indii ani Evropě se s tímto druhem dopravy rozhodně nesetkáte. Maglev dosahuje rychlosti kolem 400 až 600 kilometrů za hodinu. 

Poznámka na závěr: Čínu a Indii jsem si zvolil z důvodu, že se jedná o navzájem sousedící země, které se navíc nacházejí na jednom kontinentu, abych tak nedocházelo ke srovnávání nesrovnatelného. Na základě těchto údajů tedy nepochybuji o perspektivě a budoucnosti asijských komunistů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama