Mgr. Bc. Pavel Herman, MBA, MPA, LLM

"Žádná moc nesmí platit více než zákony." Cicero
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.08.2016 9:45:14

Produktivita práce neznamená výkon zaměstnance

Produktivita práce neznamená výkon zaměstnance

Tato polopravdivá tvrzení ohledně produktivity práce obvykle výrazně využívají pravicoví ekonomové, kteří tuhle situaci argumentují s tím, že by se v Česku neměla zvyšovat minimální mzda zaměstnancům.

Produktivitou práce obvykle pravice kritizuje Českou republiku kvůli údajnému nízkému pracovnímu nasazení našich zaměstnanců v zahraničních firmách. Potom dochází k takovým slovním úletům, že to co Němec zvládne za hodinu, tak Čechovi tedy prý trvá dvě hodiny.

Produktivita práce je dána cenou výrobku

Jenomže podle skutečnosti průměrný Čech vyrobí zboží za 15 dolarů, zatímco jeho německý kolega za dvojnásobnou hodnotu. Z toho vyplývá, že pokud Český dělník vyrobí stejný šroubek jako jeho Německý kolega, tak to znamená, že v Německu je vyšší produktivita práce z důvodu dvojnásobně vyšší účtované ceny tohoto výrobku.

Intenzita práce se odráží na výrobě

Pokud mám mluvit o intenzitě práce, tak za srovnatelnou intenzivní práci naši lidé berou zlomek toho, co za stejnou práci v zahraničí v mateřské firmě. V Německu se ve stejné firmě obvykle nechávají modernější a výkonnější stroje, ale do Česka mateřské továrny dovážejí mnohem zastaralejší stroje, které byly z původní továrny vyřazeny, v Česku pouze repasovány a označeny za nové.

Na vině je způsob výroby

Produktivitu práce Česka snižuje způsob zaměření její výroby, protože jsme lacinou doplňkovou ekonomikou, jejíž finální cenu určují mateřské firmy v zahraničí. Na zvýšení produktivity totiž závisí přidaná hodnota, když není zboží polotovarem, ale již hotovým strojem, autem, ledničkou nebo další služby jako marketing a branding, které společně zvyšují hodnotu finálního výrobku.

Způsob prodeje a pracovní doba

Z České republiky se výrobky vyvážejí za transferové ceny, ale mateřské zahraniční firmy tyto výrobky konečným zákazníkům prodávají za světové ceny. V roli subdodavatele tak v podstatě ani nevytváříme cenu výrobku, která ovlivňuje produktivitu.K tomu můžu jenom dodat skutečnost, že český pracovník tráví v práci mnohem více času. Zatímco Čech v práci tráví v průměru 1793, tak Němec pouze 1376 hodin. 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama