Obsah:
Základní cíle a směřování
1. Demokracie a právní stát (Základní problémy současnosti)
2. Posílení přímé demokracie
3. Zavedení společných úřadů pro malé obce
4. Ochrana veřejných financí
5. Ekonomika
6. Veřejné rozpočty
7. Průmysl a obchod
8. Doprava a dopravní infrastruktura
9. Inteligentní dopravní systémy (ITS)
10. Zemědělství
11. Podnikatelské prostředí
12. Ochrana životního prostředí
13. Kvalita života
14. Sociální stát a imigrace
15. Zdravotnictví
16. Školství
17. Věda a výzkum
18. Podpora tělovýchovy a sportu
19. Kultura
20. Zahraniční politika
21. Bezpečnost a boj proti migraci
Základní cíle a směřování
Jako hlavní smysl své politiky považuje Strana práv občanů zajištění práv a jistot občanů včetně řešení jejich každodenních problémů. Podporuje české zemědělce a český zpracovatelský průmysl, ve prospěch zajištění potravinové soběstačnosti, kvalitních českých potravin a zvýšení zaměstnanosti na venkově.
1. Demokracie a právní stát
Podle programu Strany práv občanů tedy lidská práva nestačí jenom deklarovat, ale je nutné je pojmout jako program hodný uskutečnění. Pokud lidská práva nedokáže ochránit nikdo shora, tak občané by měli mít možnost spravovat tuto zemí přímo, prostřednictvím přímé demokracie.
Zásadními problémy současnosti jsou:
a) nízká odolnost veřejných činitelů a úředníků vůči korupci – spojená s arogancí a nekompetentností vybraných jedinců, která je tolerována a bagatelizována.
b) přílišná nadvláda politických stran nad občany – prosazování způsobu voleb, kde je možné hlasovat pro kandidáty napříč kandidátními listinami.
c) oblast lidských práv – požadavek vůči evropskému pojetí lidských práv a demokracie, ale odmítání vizi multikulturalismu pro kultury, které chtějí žít v Evropě, ale nechtějí se přizpůsobit.
d) nepravdivé a podvodné informování občanů – zvýšit odpovědnost jednotlivců, ale i médií za pravdivost sdělovaných informací.
e) okrádání ve veřejném i soukromém sektoru – po přijetí zákona o prokazování původu majetku bude SPO dbát na to, aby byl i v praxi aplikován.
f) arogance moci – zamezit této aroganci, která ponižuje občany při jednání s úřady.
2. Posílení přímé demokracie
Prioritou a dlouhodobým cílem SPO po zavedení přímé volby prezidenta je zavedení přímé volby starostů, primátorů a hejtmanů a zároveň také i jejich odvolatelnosti. Přímou volbou by starosta, primátor či hejtman získali silný mandát, tj. odvážněji by mohli plnit volební program a zvýšili by se jejich pravomoci.
3. Zavedení společných úřadů pro malé obce
Důvodem je efektivnější správa území při současném zachování jejich samosprávy. Sníží se výkon přenesené působnosti v obcích se základní působností a otevře se obcím prostor pro jejich samosprávné funkce.
4. Ochrana veřejných financí
Přijmout zákon, který by obsahoval zákaz opakovaného zakládání soukromých firem osobami, které způsobily bankrot své firmy nehospodárným způsobem nebo zcela úmyslně.
5. Ekonomika
Základním cílem hospodářské politiky vlády v sociálně tržním systému by měl být fungující konkurenceschopný a nezkorumpovaný stát veřejných služeb, který plní základní funkce, jež nelze kvalitně realizovat na ziskové bázi.
Stát proto potřebuje nejen zajištění daňové politiky, ale také efektivnější vynakládání ve veřejném sektoru. Veřejné výdaje by proto měly být více než doposud zaměřeny na potřebné investice, protože vytvářejí nová pracovní místa a snižují nezaměstnanost, ale také zvyšují veřejné příjmy.
Důležitou součástí ekonomiky je i podpora vývozu, která by se měla daleko více zaměřit i na export do jiných teritorií než jen do zemí Evropské unie.
6. Veřejné rozpočty
Cílem bude snížit veřejný dluh do roku 2022 na 33 % HDP. Toho lze dosáhnout vyrovnaným či přebytkovým hospodařením veřejných rozpočtů v dobách ekonomického růstu.
Daňová soustava je složena z přímých daní (z příjmu a majetku) a nepřímých daní (zdanění spotřeby) . V současnosti převládá nepřímé zdanění, které v celkových daňových výnosech činí 60% a dopadá tak nejvíce na konečného spotřebitele.
To přináší daňovou nespravedlnost mezi skupinami obyvatel s různě vysokými příjmy. Je proto důležité nastolit rovnováhu mezi přímým (příjmy a majetek) a nepřímým zdaněním (DPH). Řešením je zprogresivnění zdanění příjmů a posílení majetkových daní a snížení počtu sazeb daně z přidané hodnoty (DPH) a jejich úprava.
7. Průmysl a obchod
Cílem je posunout ČR do roku 2025 mezi dvacítku nejvíce konkurenceschopných zemí světa. Jedině takovým způsobem lze zajistit udržitelnou prosperitu a blahobyt našich občanů. Konkurenceschopnost tedy musí jednoznačně spočívat na invenci, inovacích, organizaci a přizpůsobivosti.
SPO nepovažuje a neuznává za základ konkurenceschopnosti, tzv. výhodu levné pracovní síly, ale bude podporovat investice, které přinesou pracovní místa s vysokou mírou přidané hodnoty.
V souvislosti s proexportní strategií bude novým nástrojem proexportní politiky vůči zemím EU podpora budování vlastních zastoupení a vlastních distribučních sítí, a tím i kontrola cen, nákladů a marží prodeje.
8. Doprava a dopravní infrastruktura
Pro úspěšný rozvoj hospodářství je kvalitní doprava nezbytnou podmínkou. Podstatná část dopravy je totiž záležitostí nikoliv veřejné, ale i podnikatelské sféry. Příčinou nedobudované infrastruktury není nedostatek finančních prostředků, ale špatný stav právního řádu, který neumožňuje efektivní přípravu staveb.
V současnosti jsme svědky nadměrného objemu kamionové dopravy, která je na úkor ekologičtějších druhů dopravy – vodní a kolejové. Samostatným problémem je ale také vliv investic do dopravní infrastruktury na celkový vývoj národního hospodářství, který je významným nástrojem státní hospodářské politiky.
9. Inteligentní dopravní systémy (ITS)
Tento pojem obsahuje širokou škálu aplikací založených na počítačových a družicových systémech. Může zvýšit kapacitu dopravních sítí, rychlost i bezpečnost dopravy včetně komfortu cestujících. Základním zdrojem financování je v tomto případě Státní fond dopravní infrastruktury.
10. Zemědělství
Agrární politika ČR se řídí tzv. Společnou politikou EU (na základě dotací). SPO se chce podílet na vypracování skutečné národní agrární politiky, která bude Společnou zemědělskou politiku EU doplňovat.
SPO usiluje o ochranu českého spotřebitele proti dovozům nekvalitních potravin ze zahraničí a tyto potraviny nahradit kvalitní českou produkcí od zemědělců všech velikostí a výrobního zaměření, kteří na našem venkově vytvářejí přidanou hodnotu a pracovní místa.
Podpora českých zemědělců a potravinářů, kteří vyrábějí potraviny a vytvářejí pracovní místa vhodnými nástroji (nižší DPH na základní potraviny) v kontrastu s těmi, jejichž cílem je bez vynaložení většího úsilí pouze získat dotaci.
11. Podnikatelské prostředí
Vytváření takového podnikatelského prostředí, ve kterém budou mít menší podnikatelské subjekty rovnocenné postavení s velkými, a ve kterém budou všichni mít přístup k investicím a inovacím tak, aby nejen tuzemské zemědělství, ale i jiná odvětví ekonomiky byla konkurenceschopné nejen ve srovnání se sousedními státy, ale i v rámci globalizovaného světa.
12. Ochrana životního prostředí
Prosazování návratu vlastnictví vodovodních a kanalizačních řádů a příslušných zařízení, včetně řízení a správy dodávek pitné vody obyvatelstvu do veřejných rukou. Také komunální odpad pod kontrolou státu vede k zamezení neúměrných zisků v odpadovém byznysu.
Podpora opatření k obnově schopnosti krajiny zadržovat vodu v rámci boje proti vážné hrozbě sucha a povodní. Bude nutné zvyšovat retenční schopnost krajiny, obnovovat historická vodní díla, soustavy pramenišť nejen pitné vody, ale i přirozených přírodních útvarů s akumulační schopností.
13. Kvalita života
Cílem reforem v oblasti hospodářské politiky i zajištění bezpečnosti, je zvyšování kvality života obyvatelstva. Smyslem politiky SPO jsou proto takové legislativní a organizační iniciativy, které vedou k prohlubování samosprávy, zajištění kvalitního vzdělávání, zdravotní péče, životního prostředí a sociálních jistot.
14. Sociální stát a imigrace
SPO usiluje o podporu a ochranu rodin a rozšiřování počtu pracovních míst za podpory státu, krajů, obcí a soukromých sektorů. Zpřísnění imigrační politiky včetně kontroly ze strany úřadů práce a Státního úřadu inspekce práce vzhledem k rostoucí vlně imigrantů do celé Evropy, která může být spojena s prací na „černo.“
Právo na bydlení je jednou z priorit státu a dnešní bydlení se stává čím dál nedostupnější pro tu část populace, která nedosahuje průměrných mezd nebo se ocitá v pásmu chudoby a hrozí ji tak sociální vyloučení. Tuto situaci je zapotřebí vyřešit efektivním nastartováním legislativy řešící téma sociálního bydlení v přímé odpovědnosti státu.
Sociální dávky se vzhledem ke zbytečné byrokracii nedostanou k mnoha potřebným a jsou naopak velkou částí nepřizpůsobivých občanů zneužívány. Je tedy nutné, aby se část odpovědnosti za sociální politiku na obce a města.
Pro seniory je nutné zastavit věk pro nárokování důchodu na maximálně 65 let a pravidelně valorizovat důchody podle obou kritérií, tj. indexu růstu cena a růstu mezd ve společnosti.
15. Zdravotnictví
České zdravotnictví je podfinancované. V zemích OECD jsou náklady na zdravotnictví v průměru 10% jejich HDP, kdežto v České republice jenom 8%. SPO proto bude podporovat navýšení platby za státní pojištěnce (6 milionů občanů ČR) a její pravidelnou valorizaci.
SPO prosazuje solidární všeobecné zdravotní pojištění s možností připojištění k tzv. nadstandardům, přípravu nového zákona o pojišťovnách (zvýšení odpovědnosti stávajícím ZP a redukce počtu ZP pro snížení jejich provozních nákladů) a zvýšení efektivity lékové politiky (registrace léků jen s prokazatelnými účinky).
16. Školství
Vzdělání hraje významnou roli při formování budoucího ekonomického růstu. Výdaje jako podíl HDP dokumentují jakou prioritu jednotlivé země věnují vzdělávání. ČR s 5% podílem výdajů na HDP tedy zaostává za průměrem zemí OECD (6,1%) i za průměrem zemí EU (5,8%).
Školství je nutno směřovat ke konkurenceschopnosti a tomu přizpůsobit trendy vzdělávání (inovace vzdělávacích plánů, vzdělávání učitelů a vybavení škol). SPO podporuje důsledné využívání stávajících objektů mateřských škol a znovuzavedení jeslí.
V oblasti středního vzdělávání: zpracovat predikci na trhu práce, preferovat obory uplatnitelné na trhu práce a podporovat střední odborné vzdělávání. V oblasti vysokoškolského vzdělávání: propojit výuku společně se státními i komerčními podniky, zamítnout snahy zavádět školné na veřejnoprávních vysokých školách.
17. Věda a výzkum
SPO bude prosazovat zvýšení investic do vědy a výzkumu ve veřejné sféře. Vyhodnocování efektivnosti grantů by mělo být spojováno s mnohem větší veřejnou kontrolou. Podpora se dotkne také investic do vědy a výzkumu v soukromé sféře (daňové úlevy) a výzkumu v obranném vojenském průmyslu.
18. Podpora tělovýchovy a sportu
Převážná většina zemí současného světa stále deklaruje společenský význam sportu. Sport a tělesné aktivity občanů jsou neopominutelným fenoménem občanské společnosti s prokázaným příznivým dopadem na rozvoj ekonomiky a prokázaným vlivem na zdravotní stav populace či mezinárodní prezentaci státu.
Rozvoj sportu je sice významně závislý na příspěvcích od státu a samospráv, ale současně sportovní prostředí značnou měrou významně přispívá tvorbě HDP a podílí se na daňových výnosech. SPO prosazuje zřízení Státního fondu podpory sportu, který by byl financován i z prostředků číselných her, kursových sázek a loterií.
19. Kultura
V oblasti podpory umění SPO prosadí úpravu ochrany autorských práv, která bude motivovat umělce k tvorbě, ale současně samozřejmě usnadní přístup veřejnosti k jejich uměleckým dílům.
V rámci oslav 100. výročí vzniku samostatného státu prosadí SPO program „Uskutečňujeme sny První republiky.“ Hlavním cílem bude vybudovat v hlavním městě moderní infrastrukturu pro umění. V oblasti podporu kultury SPO prosadí evropský standard, tedy 1% výdajů státního rozpočtu na kulturu jako veřejnou službu.
Praha se znovu musí stát kulturním centrem, které je schopné konkurence s Vídní, Berlínem, Bratislavou, Budapeští a jinými sousedními metropolemi kultury. V regionálních a místních kulturních centrech se zaměřit na modernizaci knihoven, muzeí a kulturních domů.
20. Zahraniční politika
SPO po parlamentních volbách požaduje připravit následující kroky: a) Referendum občanů o setrvání či vystoupení z EU, b) plán soustavy politických a ekonomických kroků v reakci na postupnou ztrátu funkčnosti EU, c) prohloubení spolupráce zemí V4.
Největší hrozbou, která se již stala každodenní realitou, je náboženský radikalismus a jeho projev otevřeného terorismu. SPO se zasazuje o zastavení jeho vstupu na území České republiky všemi prostředky, protože prostředky a metody EU zcela selhaly.
Motorem globálního ekonomického růstu se definitivně stala Asie. V dnešní době jsou to především země BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), projekt Nové hedvábné stezky nebo Asijská investiční infrastrukturní banka a další projekty.
21. Bezpečnost a boj proti migraci
Jednou z největších priorit SPO je zajištění obranyschopnosti ČR a bezpečnost jejich obyvatel v takové míře, která odpovídá aktuálním mezinárodním hrozbám a rizikům, která z nich pro Českou republiku plynou.
Za největší hrozbu pro bezpečnost ČR a stabilitu jejího politického, ekonomického a sociálního systému považuje SPO neřízenou masovou migraci milionů obyvatel ze zemí, jejichž kultura, životní styl, sociální cítění a náboženství je s naší kulturou, hodnotami a stylem života zcela neslučitelné, na území Evropy. Pokračující migraci vnímáme jako vážné ohrožení samotné existence naší země a zásadní hroznu pro bezpečnost, majetek i životy našich občanů.
Bezpečnostní hrozbou pro ČR je podle názoru SPO rovněž možnost rozšíření ozbrojeného konfliktu z východu Ukrajiny na celé její území, což by mělo za následek příchod dalších milionů migrantů z Ukrajiny.
Základním řešením pro zajišťování bezpečnosti bude především legislativní zpracování působnosti a vzájemných vazeb jednotlivých složek. Bezpečnostní systém musí neustále reagovat na měnící se podmínky a změny v bezpečnostním prostředí a na nově vznikající hrozby.