Mgr. Bc. Radka Paulová

  • BPP
  • Prachatice
  • městská radní
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,41. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.10.2016 14:28:36

Mýty o evidenci přestupků

Mýty o evidenci přestupků

Spuštění centrální evidence přestupků zaujalo některé natolik, že kolem toho rozpoutali teorie doslova konspirační a chudák běžný občan by tak mohl nabýt dojmu, že se jedná o nástroj státní moci, který má za úkol sledovat občany. Opak je pravdou.

Od spuštění této centrální evidence byly v médiích postupně publikovány různé názory, z nichž mnohé jsou mírně řečeno zavádějící, ale včera vyšel jeden, který doslova připomíná pohádku o tom, jak pejsek a kočička pekli dort.  Jedná se o článek Petra Vrabce uveřejněný dne 4. 10. 2016 v internetovém deníku Svobodné fórum (http://svobodneforum.cz/petr-vrabec-a-jsme-zpatky-v-totalite/).

Nebudu se zabývat tendenčností celého článku ani tím, že jeho smyslem evidentně není objektivně informovat čtenáře.  Je škoda, že dnešní média si nedají aspoň trochu záležet na tom, jaké informace zveřejňují a nelze se pak divit, že se novinářská etika stává pouhým mýtem.  Petr Vrabec v předmětném článku uvádí několik evidentních lží.  Budu reagovat pouze na jednu část, která se týká výslovně evidence přestupků.

Níže si dovolím přesnou citaci: „Komsomolec Pelikán šel ještě dál. Za urážku úředníka přestupek a mastná pokuta, až do výše skoro poloviny průměrného platu. V sobotu jeho ministerstvo spustilo Centrální evidenci přestupků, která prý umožní dávat vyšší pokuty lidem, opakujícím své prohřešky. S vysvětlením, že to je namířeno zejména proti chronickým narušitelům veřejného pořádku, z čehož jsme měli nabýt dojmu, že jde o bezdomovce nebo chuligány. Na námitku, že ti stejně nemají peníze, ministr Pelikán v televizních Událostech, komentářích připustil, že to je pravda. Ale dodal, že jsou ještě přestupci, kteří peníze mají. A to jsme my, občané.  Budeš si opakovaně stěžovat na úředníky? To může být vnímáno, jako že jsi jim nadával, urážel je. Budeš platit tak dlouho, a víc a víc, ty recidivisto, až se zklidníš. Však my si tě „vychováme“! Tato databáze přestupků bude totiž zpřístupněna všem úředníkům. Aneb když zvýšíš hlas na úřadě, úředník se podívá do databáze a zjistí, že už máš „škraloup“. A pak si tě může vychutnat. Potřebuješ povolení rychle, ale ona je tam lhůta třicet dní? Takže, smyslem této evidence je, abychom se na úřadě chovali jako malí hodní skřítci.“

Vážený pane Vrabče,  jste naprosto vedle. Není podstatné,  zda se jedná pouze o Vaši neznalost či přímo hloupost nebo úmyslnou lež. Výsledek totiž  vychází nastejno.  

Ke spuštění evidence přestupků došlo na základě účinnosti příslušných ustanovení zákona č. 204/2015 Sb., kterým se měnil přestupkový zákon, zákon o Rejstříku trestů a některé další zákony, tento zákon byl publikován ve Sbírce zákonů loni v srpnu. 

Diskuse o zavedení centrální evidence přestupků se táhly od roku 1999 a průřezově všechny politické subjekty opakovaně ve svých prohlášeních a koncepcích zavedení evidence přestupků deklarovaly.

Návrh zákona byl do poslanecké sněmovny předložen už v roce 2013, ovšem v důsledku jejího rozpuštění nebyl projednán a musel být předložen znovu, což se stalo na konci rolu 2014.

Dle zákonného pověření bude informační systém evidence přestupků provozovat Rejstřík trestů, jehož zřizovatelem je Ministerstvo spravedlnosti ČR.  Přesto, stále platí, že přestupkové řízení patří do věcné gesce Ministerstva  vnitra ČR a nikoliv Ministerstva spravedlnosti ČR.

Níže si dovolím Vám poskytnout alespoň velmi stručný a rychlý exkurz do toho k čemu evidence přestupků slouží a jaké přestupky zde budou evidovány.  

Začnu tím, že centrální registr přestupků je evidencí protiprávních jednání, tj. takových jednání, které jsou v rozporu s právními předpisy, a jejichž intenzita dosahuje určité společenské závažnosti. Díky zavedení evidence přestupků tak budou mít správní orgány, ale také například orgány činné v trestním řízení či některé jiné instituce mít možnost sdílet informace o těchto protiprávních jednáních, což za předchozí právní úpravy nebylo vesměs možné.  

Doufám, že se shodneme na tom, že stát, resp. příslušné instituce by měly mít možnost informace o protiprávních jednáních konkrétních osob sdílet, ale také jejich recidivu případně přísněji trestat,  a to celé  zejména s ohledem na požadavek ochrany oprávněných zájmů nikoliv  státu,  ale jeho obyvatel.

Do centrální evidence přestupků se budou zapisovat pouze vybrané přestupky, o kterých tak stanoví zákon, a to pro naplnění dvou základních cílů, které si evidence přestupků klade.

Za prvé se jedná o zvýšení informovanosti správních orgánů o případné přestupkové recidivě a za druhé sdílení informací mezi příslušnými institucemi pro případy posuzování přestupkové spolehlivosti.  

Do evidence přestupků se budou zapisovat přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi a vybrané přestupky na úseku myslivosti a rybářství, obrany republiky a dle zákona o zbraních. Tyto přestupky jsou evidovány pouze z důvodu posuzování přestupkové spolehlivosti konkrétní fyzické osoby v jiných řízení, jako je například řízení o vydání zbrojního průkazu. Jedná se o přestupky, kdy případná přestupková minulost konkrétní fyzické osoby má vliv na to,  zda mu bude například umožněno držet  zbrojní průkaz. Zároveň se nejedná o novinku, neboť příslušné orgány státní správy již dříve měly povinnost informace o případné přestupkové minulosti získávat. Ovšem jejich zjišťování bylo za předchozí právní úpravy velmi složité a to nejen administrativně. Nyní budou mít možnost tyto informace získat ihned z jednoho systému.

Dále budou do centrální evidence přestupků zapisovány přestupky proti veřejnému pořádku, občanskému soužití a majetku. Zde se jedná o vesměs o protiprávní jednání, která jsou společensky nežádoucí a pouze svou intenzitou nedosahují takové míry závažnosti, aby se jednalo o trestní čin. V těchto případech pak bude moci správní orgán v případě jejich opakování (recidivy) uložit vyšší sankci.    

Do evidence přestupků se nebudou zapisovat jiné přestupky, takže urážka úředníka nemá s evidencí přestupků nic společného.

Ve věcech týkající se evidence přestupků je článek nesmyslem  a od počátku do konce je založen na lžích a nesmyslech, které mají určitou výmluvnost o úrovni autora.  

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama