Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.02.2010 18:00:00

Bohuslav Sobotka: Letiště Praha neprodávejme

Bohuslav Sobotka: Letiště Praha neprodávejme

K vlastnické struktuře významných mezinárodních letišť členských států EU.

ČSSD usiluje o přijetí zákona, který by ponechal Letiště Praha jako strategický majetek trvale ve vlastnictví státu. ODS prosazuje privatizaci tohoto letiště s tím, že jde údajně o celoevropský trend. Následující analýza ovšem ukazuje něco jiného. Ve velké většině zemí EU ( prakticky jen s výjimkou Velké Británie a Itálie) si státy, země nebo města ponechaly majoritní či významný vlastnický vliv na svá největší mezinárodní letiště. Je zřejmé, že snaha ODS o prodej našeho největšího letiště ( bez ponechání sebemenšího vlastnického vlivu státu, kraje či Prahy) není dána objektivní analýzou potřeb našeho státu, ale spíše poptávkou některých konkrétních finančních skupin, které by rády letiště získaly do svého majetku.

Analýza

Francie

Mezinárodní letiště Charlese de Gaulla v Paříži je ve vlastnictví státu a je provozováno skupinou „Aéroports de Paris“. Aéroports de Paris byla založena v roce 1954 jako právnická osoba veřejného práva (établissement public), financovaná veřejnými prostředky a plnící funkce ve veřejném zájmu.[1] V roce 2005 byla zákonem (2005-357) transformována v akciovou společnost (société anonyme).

Společnost Aéroports de Paris S.A.Skupina Aéroports de Paris S.A. je kotována na burze, francouzský stát vlastní 68,4 % akcií, 2,4% akcií vlastní zaměstnanci (81,8% zaměstnanců společnosti vlastní akcie) a zbytek jsou institucionální a soukromí investoři. Skupina Aéroports de Paris S.A. zahrnuje kromě dceřinných firem pařížská letiště Paris-Charles de Gaulle, letiště Paris-Orly a letiště Paris-Le Bourget a dalších jedenáct letišť v oblasti Paříže, v Holandsku vlastní 8% letiště Schiphol Group, v Mexiku vlastní skupina přes 25% ve společnosti provozující 13 mexických letišť.

Velká Británie

Mezinárodní letiště Heathrow v Londýně je vlastněno a provozováno společností s ručením omezeným BAA, která je součástí španělského koncernu Grupo Ferrovial SA. V současnosti  ovšem společnost čelí hrozbě nuceného prodeje tohoto letiště, protože podle antimonopolního úřadu škodí praktický monopol společnosti v jihovýchodní Anglii (91 % pasažérů) hospodářské soutěži a poškozuje zákazníky.[2]

Skupina BAA, kterou vlastní od r. 2006 španělská firma Grupo Ferrovial (koupě za cca 23,6 bn EUR), v Británii provozuje celkem sedm letišť včetně největšího londýnského letiště Heathrow. Britský antimonopolní úřad však před rokem firmě nařídil prodat londýnská letiště Gatwick a Stansted a jedno ze dvou velkých letišť ve Skotsku. Úřad totiž dospěl k závěru, že cestující jsou poškozováni nedostatkem konkurence. Prodej letiště Gatwick, který ještě musí schválit Evropská unie, by měl být podle BAA dokončen v prosinci 2009. Britský provozovatel letišť BAA se dohodl v říjnu 2009 na prodeji londýnského letiště Gatwick společnosti Global Infrastructure Partners (GIP) za 1,51 miliardy liber (asi 43 miliard Kč). Gatwick je v současnosti nejvytíženějším letištěm s jednou vzletovou drahou na světě. Nachází se 42 kilometrů jižně od Londýna a ročně jím projde kolem 34 milionů cestujících. Letiště je vázáno nařízením, podle kterého nesmí být do roku 2019 rozšířeno o druhou vzletovou dráhu. 

Španělsko

Mezinárodní letiště v Madridu je ve vlastnictví státu. Provozováno je veřejnou podnikatelskou společností  „Aena“, která byla založena článkem 82 Zákona o obecném rozpočtu státu 4/1990 pro rok 1990 a řídí se královským dekretem 905/1991, kterým byly schváleny její stanovy. Společnost má za úkol garantovat leteckou dopravu a přispívat k rozvoji letecké dopravy v souladu s obecnou dopravní politikou vlády. Společnost je právnickou osobou s plnou právní způsobilostí a vlastním majetkem. Ministerstvo veřejných prací ovšem (v souladu s mandátem od vlády) stanovuje směrnice pro provoz, schvaluje roční plán cílů, dohlíží na aktivity společnosti, kontroluje efektivnost hospodaření a soulad s právními normami.

Německo

Letiště Berlín – Schönefeld/Berlínská letiště (Flughafen Berlin – Schönefeld/Berliner Flughafen-Gesellschaft mbH) je společností s ručením omezeným, která je z 37 % vlastněna spolkovou zemí Brandenbursko, z 37 % spolkovou zemí Berlín a z 26 % Spolkovou republikou Německo.

Letiště Mnichov AG (druhé největší letiště v Německu po Frankfurtu) - Flughafen München-Franz Josef Strauß. Letiště provozuje společnost Flughafen München GmbH, která je vlastněna Svobodným státem Bavorsko (51%), Spolkovou republikou Německo (26%) a bavorským hlavním městem München (23%). Vnitřní struktura je pak také zajímavá - např. terminál 2 je provozován společností Terminal-2-Betriebsgesellschaft, což je joint venture Flughafen München GmbH (60 %) a Lufthansy (40 %).

Letiště Frankfurt: Společnost Fraport AG je kotována na burze. Mezi největší akcionáře společnosti Fraport AG patří spolková země Hessensko (31,57% akcií), město Frankfurt (20,16%), Julius Bär Holding AG (10,35%) a Deutsche Lufthansa AG (9,94% akcií).

Kromě letiště Frakfurt Airport (největší letiště v Německu) a letiště Frankfurt-Hahn ve Frankfurtu (platilo do konce roku 2008 - viz dále) a podílech v různých německých a zahraničních dceřinných společnostech má společnost Fraport AG např. 70% podíl v mezinárodním letišti Jorge Chavez Airport v Limě, Peru, 100% podíl v mezinárodním letišti v Rijádu, Saudská Arábie, 51% podíl v mezinárodním letišti v Antályi, Turecko, 60% podíl v bulharských letištích Burgas a Varna, 10% podíl v mezinárodním letišti v Dillí, Indie. Od 1. ledna 2009 převedla společnost Fraport AG (potenciální zájemce o Letiště Praha a.s.) - dosavadní operátor letiště Frankfurt-Hahn - a do tohoto data i od r. 1997 většinový vlastník společnosti Flughafen Frankfurt Hahn GmbH (FFHG) všech svých 65% akcií tohoto letiště za symbolickou cenu 1 EUR na spolkovou zemi Porýní-Falc (partnerský region Středočeského kraje). Takže spolková země Hessensko nadále vlastní svých 17,5% akcií, spolková země Porýní-Falc nyní místo 17,5% akcií vlastní celkem 82,5% akcií. Letiště Frankfurt-Hahn je bývalou americkou leteckou základnou.

Letiště Düsseldorf : Společnost Düsseldorf International Airport vlastní z 50% zemské hlavní město Düsseldorf, dalších 50% vlastní Airport Partners GmbH (jejímiž vlastníky jsou: 40% Hochtief AirPort GmbH, 20% Hochtief AirPort Capital KGaA, 40% Dublin Airport Authority plc).

Letiště Hamburg : Podílníky společnosti Hamburg Airport jsou: město Hamburg (51%) a Hochtief Airport GmbH/Hochtief Airport Capital (49%).

Rakousko

Mezinárodní letiště ve Vídni je akciovou společností (Flughafen Wien Aktiengesellschaft). Přibližně 40 % akciového kapitálu vlastní veřejní akcionáři (země Dolní Rakousko 20 % a město Vídeň 20 %), 10 % soukromé podílové zaměstnanecké nadace a 50 % soukromí akcionáři.[3]

Švédsko

Mezinárodní letiště Stockholm-Arlanda je vlastněno státem a provozováno skupinou LFV, dříve nazývanou „Luftfartsverket“ (Švédská civilní letecká správa). LFV je švédský státní podnik, odpovědný za provoz a rozvoj 16 švédských letišť.

Dánsko

Před rokem 1990 byla kodaňská letiště Kastrup a Roskilde vlastněna státem a provozována Správou kodaňských letišť, veřejnou společností spadající pod Ministerstvo dopravy. Od roku 1990 letiště vlatní a provozuje společnost Kodaňská letiště A/S. Původně byla Kodaňská letiště veřejnou obchodní společností s ručením omezeným, vlastněnou zcela státem. V roce 1994 byla společnost kótována na burze a stát postupně odprodával podíly soukromým investorům. V současnosti vlastní Macquarie Airports Copenhagen ApS 53,4 % a dánský stát 39,2 % akciového kapitálu, žádný z dalších akcionářů nevlastní více než 5 % akciového kapitálu. Akcionářem společnosti Kodaňská letiště je také většina jejích zaměstnanců.

Letiště Kodaň: Akcionáři společnosti Copenhagen Airports A/S (provozující letiště v Kastrupu a v Roskilde) jsou stát (39,2%) a Maquarie Airports Copenhagen ApS (53,4%). Zbytek vlastní privátní a institucionální investoři (5,3%) včetně toho, že většina zaměstnanců vlastní akcie své společnosti.

Finsko

Letiště je provozováno polosoukromou společností Finavia, která řídí a spravuje 25 finských letišť. Finavia je obchodním podnikem, financovaným z vlastních příjmů, který samostatně určuje svou činnost, financování a investice. Rada státu (vláda) ovšem stanovuje obecné provozní a ziskové cíle.

Švýcarsko

Letiště Curych: Provozovatelem letiště Flughafen Zürich (AG) je skupina Unique, která je koncesovaná státem do roku 2051. Společnost je kotovaná na burze. Z jedné třetiny (plus jedna akcie) ji vlastní Kanton Zürich a dalších pět procent akcií vlastní město Zürich. Skupina také vlastní s většími či menšími podíly několik letišť v Chile a chystá angažmá v Indii.

Itálie

Mezinárodní letiště v Římě je vlastněno a provozováno společností Aeroporti di Roma – ADR S. p. A. (akciová společnost). Výrazně největší podíl na společnosti má holding Gemina S.p.A (95,8 %), malé podíly pak vlastní místní entity (3 %) a jiní akcionáři (1 %).

Portugalsko

Mezinárodní letiště v Lisabonu (známé také jako letiště Portela) je ve vlastnictví státu a provozuje jej společnost vlastněná státem „ANA Aeroportos de Portugal SA“.

Řecko

Athénské mezinárodní letiště bylo vybudováno v roce 1996 formou partnerství zahrnující řecký stát a soukromé konsorcium vedené německou akciovou společností „Hochtief Aktiengesellschaft“. Řecký stát si podržel většinový podíl (55 %), akciové společnosti Hochtief celkem 40 %, zbytek ostatní akcionáři, z nichž žádný nevlastní více než 2 % akciového kapitálu.

Belgie

Letiště provozuje „The Brussels Airport Company“, vlastněná ze 75 % finanční skupinou Macquarie a z 25 % belgickým státem.

Nizozemí

Mezinárodní letiště v Antverpách je ve vlastnictví vlámského regionu a je řízeno vlámským ministerstvem pro mobilitu a veřejné práce. Základní pravidla byla stanovena vlámským vládním dekretem z 8. června 1994. Zavedená forma řízení umožňuje letišti fungovat do určité míry autonomně, provádět vlastní obchodní politiku a zároveň profitovat z integrace do vlámské správy. Vedle vlastních příjmů z leteckých a jiných činností dostává letiště také provozní a investiční dotace od vlámského regionu.

Letiště Schiphol Amsterdam: Společnost Schiphol Group má čtyři akcionáře: stát (69.77%), město Amsterdam (20.03%), město Rotterdam (2.20%), a Aéroports de Paris S.A. (8.00%). Schiphol Group křížově vlastní ve Francii 8% letiště Aéroports de Paris S.A.

Lucembursko

Výstavbu, financování a provoz mezinárodního letiště v Lucemburku svěřil stát společnosti lux-Airport, ve které si ponechal 499 akciových podílů z celkových 500. Zbylý podíl vlastní „Société de Promotion et de Développement de l’Aéroport de Luxembourg sàrl“.

Irsko

Letiště v Dublinu je ve vlastnictví státu. Za řízení, provozování a rozvoj letiště je odpovědný letištní úřad (Aer Rianta), přejmenovaný v roce 2004 Zákonem o státních letištích na „Dublinský letištní úřad“ (Dublin Airport Authority plc) .

Slovensko

Letiště M. R. Štefánika v Bratislavě[4] je akciovou společností, jejímiž akcionáři jsou Slovenská republika v zastoupení Ministerstva dopravy, pošt a telekomunikací SR a Fondu národního majetku SROV.

Polsko

Mezinárodní letiště Frederica Chopina ve Varšavě je ve vlastnictví státu, provozuje jej Státní podnik polských letišť (Przedsiebiorstwo Państwowe Porty Lotnicze), založený 23.10. 1987.

Maďarsko

Stát si ponechal 25 % podíl na vlastnictví společnosti Budapest Airport Zrt., která je odpovědná za řízení a provozování mezinárodního letiště v Budapešti. Ostatní vlastníci jsou soukromí:

HOCHTIEF AirPort: 37.25% Caisse de dépôt et placement du Québec (CDP): 17.375% GIC Special Investments: 17.375% KFW IPEX-Bank: 3.0

Slovinsko 

Letiště v Ljubljani (Aerodrom Ljubljana) je registrováno jako veřejná společnost s ručením omezeným, která je vlastněna z 50,67 % Slovinskou republikou, z 17,31 různými právnickými osobami, z 17,84 % jednotlivci, z 7,36 % penzijním fondem a z 6,82 % Slovinským restitučním fondem.

Estonsko  

Mezinárodní letiště v Talinu je společností s ručením omezeným, v níž má stoprocentní podíl estonská vláda.

Litva 

Mezinárodní letiště ve Vilniusu je státním podnikem (Státní podnik mezinárodní letiště ve Vilniusu), založeným Ministerstvem dopravy a komunikací.

Lotyšsko

Mezinárodní letiště v Rize je akciovou společností vlastněnou státem (stát vlastní všechny akciové podíly). 

Malta

Mezinárodní letiště na Maltě je provozováno veřejnou společností s ručením omezeným „Mezinárodní letiště Malta“ (Malta International Airport plc), vlastněnou státem. V roce 2002 prodal stát 40 % podíl společnosti Malta Mediterranean Link Consorcium Ltd (MML). Prostřednictvím veřejného prodeje prodala vláda v roce  2002 další 20 % podíl, v roce 2005 pak stejným způsobem další 20 % podíl.

Rumunsko 

Mezinárodní letiště v Bukurešti je ve vlastnictví státu. Vládním nařízením 522/1998 byl založen národní podnik „Mezinárodní letiště Bukurešť-Otopeni“, který byl v roce 2004 (nařízením 527/2004) přejmenován na „Bukurešťské letiště Henriho Coandy“(BHCIA). BHCIA má formu akciové společnosti. Letiště je financováno z vlastních příjmů a z transferů ze státního rozpočtu.

Bulharsko 

Letiště v Sofii je ve vlastnictví státu.

Vybraná veřejná mezinárodní letiště v České republice:

Letiště Brno je od r. 2004 vlastněno Jihomoravským krajem, provozovatelem civilního letiště je LETIŠTĚ BRNO a.s. (Brno - Tuřany), provozovatelem cargo je společnost B.A.W.D.F. s.r.o.

Letiště Ostrava je od r. 2004 vlastněno Moravskoslezským krajem, provozovatelem je Letiště Ostrava, a.s. (Ostrava - Mošnov) - (kraj chce do rozvoje letiště investovat 11 mld.Kč, z čehož kolem 2,5 mld.Kč má financovat EU)

Letiště Karlovy Vary je vlastněno Karlovarským krajem, provozovatelem je Letiště Karlovy Vary s.r.o. (100% vlastník Karlovarský kraj)

Letiště Vodochody a.s. - 100% vlastník společnost AERO Vodochody a.s. (předsedou představenstva je Ing. Martin Kačur, v letech 2002-2005 generální ředitel býv. státního podniku ČSL (dnes Letiště Praha)

Letiště Pardubice Airport City, společnost East Bohemian Airport a.s. je provozovatelem civilního letiště - 33% vlastník Pardubický kraj, zbytek město Pardubice- Letiště Mnichovo Hradiště  - 100% vlastník L-Consult, s.r.o.

Zpracoval: Parlamentní institut

doplněno o informace  poskytnuté od pana J. Budila

Zdroje:

http://www.airportbratislava.sk
http://www.lotnisko-chopina.pl/content/enterprise/en/enterprise.php
http://www.bud.hu/english/about_us/ownership
http://www.airwise.com/airports/europe/CDG/
http://www.airwise.com/airports/europe/LHR/
http://www.aena.es/csee/Satellite?cid=1043051457947&pagename=subHome&Language=ES_ES&SMO=-1&SiteName=Aena&Section=1&c=Page&MO=1
http://www.arlanda.se/en/About-the-airport/The-LFV-Group/
http://www.finavia.fi/
http://www.cph.dk/CPH/UK/ABOUT+CPH/Organisation/
http://www.adr.it/content.asp?L=3&IdMen=477
http://www.ana.pt/portal/page/portal/ANA/AEROPORTO_LISBOA/
http://www.athensairport-2001.gr/
http://www.brusselsairport.be/en/
http://www.antwerp-airport.be/contentpage_en.php?p=over_ons
http://www.dublinairportauthority.com/
http://www.lux-airport.lu/2008/
http://www.lju-airport.si/eng/vsebina.asp?IDM=148
http://www.sofia-airport.bg/default.aspx
http://www.otp-airport.ro/www/index.html/aboutus
http://www.tallinn-airport.ee/index.php?intro_eng=true
http://www.vilnius-airport.lt/en/about_us/facts_figures/
http://www.riga-airport.com/
http://www.maltairport.com/page.asp?p=4851&l=1


[1] airwise.com/airports/europe/CDG/
[2] Heathrow Owner BAA may face breakup, regulator says, independent.ie/business/bloomberg/heathrow-owner-baa-may-face-breakup-regulator-says-1355511.html
[3] wien-konkret.at/wirtschaft/flug/1/
[4] Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. (BTS) 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama