Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.09.2015 4:28:00

Musíme obnovit důvěru ve vzdělání

Musíme obnovit důvěru ve vzdělání

Předseda vlády Bohuslav Sobotka vystoupil v úterý 15. září 2015 na konferenci Forum 2000, která se koná ve dnech 13. až. 16. září v Praze na Žofíně a mnoha dalších středoevropských městech. Letošní konference nese téma Demokracie a vzdělání.

Ve svém vystoupení předseda vlády zdůraznil, že stále vzrůstá počet dětí ve školním  věku, které nemají přístup ke vzdělání. To se následně odrazí i na jejich pracovních a občanských životech.

Zároveň  upozornil  na  stále rostoucí výši školného na vysokých školách ve Spojených státech amerických a ve Velké Británii, kvůli které se mladí lidé stále  častěji  dostávají  do  dluhů. „Jde o vážný systémový problém, který dopadá na celé generace,“ uvedl předseda vlády.

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotka na konferenci Forum 2000:

Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové,

děkuji  za  příležitost  vystoupit  na tomto fóru se svým příspěvkem. Chtěl bych  především  ocenit  pořadatele  za  volbu  tématu.  Vztah demokracie a vzdělávání  i  ve  světle  současného  dění  nabývá  na aktuálnosti, zřejmě největší  aktuálnosti  od konce druhé světové války. Myslím, že není příliš nadsazené  tvrdit,  že stát, který dnes nemá vzdělávání jako svou prioritu, tak hazarduje se svou vlastní budoucností.

Počátek  nového  tisíciletí  je  poznamenán  globálními  změnami,  které  v celosvětovém  měřítku  tíhnou  k  rozevírání ekonomických, sociálních nůžek také  nůžek  v  oblasti  životního  prostředí.  Jedno procento nejbohatších vlastní  téměř polovinu veškerého světového bohatství. A 14 procent lidí na tomto  světě  žije  za  méně než 1,25 USD denně, téměř miliarda lidí žije v extrémní chudobě. Každý den umírá 16 tisíc dětí mladších pěti let.

Navzdory   znatelnému   posunu  od  roku  2000  čelíme  tomu,  že  vývoj  v
jednotlivých  zemích  a vývoj na jednotlivých kontinentech je nerovnoměrný.
Globální  čísla někdy mohou zakrývat a nivelizovat podstatné nerovnosti. Ty pak  ústí  v jevy, které představují zásadní výzvu nejen pro vyspělé státy, nejen pro západní civilizaci, ale pro celý svět.

Klimatické  změny  způsobují nedostatek pitné vody, nadměrný rybolov ztrátu přirozeného  zdroje  potravy.  Chudoba,  nedostatečné  hygienické podmínky, nedostatek  jídla,  nemožnost  obživy, nedostupná zdravotní péče nebo právě nedostupné  vzdělání  jsou  i  v  21.  století  stále  realitou. V takových podmínkách se lidé nemohou cítit bezpečně a spokojeně, takové podmínky ústí v sociální nepokoje, ústí ve války nebo v migrační vlny.

Rozvojová  pomoc,  kterou  poskytují  nejbohatší  země,  dokáže  poskytnout jednorázovou  a  také  trvalejší  zdravotní  pomoc, dokáže zajistit dodávky potravin  nebo  dodávky  pitné  vody.  To  jsou velmi podstatné věci, které umožňují přežití.

Zejména  v  oblastech  zasažených  konflikty,  infekcemi  nebo klimatickými změnami  bychom  měli  v  rámci  rozvojové pomoci pomáhat intenzivněji. Ale dobré  vzdělání  umožňuje  víc  než  jenom  přežit:  vzdělání  je  cestou k důstojnému  životu, k občanství, k budování společnosti. Proto byl jedním z rozvojových cílů tisíciletí, které si OSN předsevzalo naplnit do roku 2015, také závazek zajistit univerzálně alespoň základní úroveň vzdělání.

Je  potřeba  říci, že se podařilo situaci do jisté míry zlepšit. Ve státech subsaharské Afriky za posledních 15 let stoupl podíl dětí, které navštěvují základní  školu, o pětinu. V roce 2000 bylo na celém světě 100 milionů dětí ve  školním  věku,  které  do  školy vůbec nechodily, v letošním roce je to pravděpodobně  něco  kolem  50 milionů, tedy méně než polovina. Zároveň ale přetrvávající  nerovnosti  a  současný  společenský vývoj ke dvěma zásadním
zjištěním: dosažené cíle i v oblasti vzdělávání jsou křehké a pravděpodobně byly málo ambiciózní.

Násilné  konflikty  a  řada  z  těchto konfliktů probíhá i v bezprostředním okolí  Evropy  přinutily  do  konce  roku  2014  téměř 60 milionů lidí, aby opustili  své  domovy.  Jak víme, každým dnem toto číslo narůstá. V zemích, které  jsou  zasaženy  konflikty,  se automaticky zvyšuje počet dětí, které
nechodí   do  školy.  S  narůstající  intenzitou  migrace,  s  každým  dnem
přetrvávajícího  válečného  konfliktu  a  násilí  na obyčejných lidech bude stoupat počet dětí a mladých lidí, jejichž budoucnost bude poznamenaná tím, že  nedostaly  dobré,  nebo dokonce alespoň nějaké vzdělání. Odrazí se to v jejich pracovních i občanských životech.

Ambice  našich cílů souvisejí právě s pojmem dobré vzdělání. Pro rozvojovou agendu  po  roce  2015  jsme si stanovili jako cíl zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat také celoživotní vzdělávání pro  všechny.  Je  to  reflexe  skutečnosti,  že globálním podmínkám nebude stačit  staré  školské  trivium.  Říkáme  tím také, že si uvědomujeme, jaké rezervy  máme  sami jakožto vyspělé země v dostupnosti kvalitního vzdělání.
Že  ani u nás beze zbytku neplatí, že je vzdělávání otevřené ve stejné míře skutečně všem. A odstraňování nespravedlivých bariér v přístupu ke vzdělání zůstává tedy nadále naší prioritou.

Stále ještě existují skupiny lidí, kteří se setkávají s překážkami, a to na základě   náboženských,   ideologických  nebo  politických  důvodů.  Loňská držitelka   Nobelovy   ceny   míru,   Malála  Júsufzaj,  je  jejich  dobrou reprezentantkou.  Ve  svém  boji  čelí protivníkovi, který proti ní neváhal použít  fyzické  násilí.  Takový  postup  přirozeně  nemá  s demokracií nic společného.

Překážky  ve  vzdělání  mohou  být ale i ekonomické a sociální, a s těmi se setkáváme  i  v  demokratických  podmínkách,  v  podmínkách vyspělých zemí.
Pohled  na  stále  rostoucí  výši školného na vysokých školách ve Spojených státech  amerických  nebo  ve  Velké  Británii  nás  také nutně musí vést k otázce,  zda  jsou takové náklady a jejich setrvalý růst udržitelné. Zda je udržitelné  zadlužení mladé generace, která má následně problém najít práci a  založit  rodinu. Nejde o příběh, který je srovnatelný se statečným bojem mladé  Malály,  ale  jde  o  vážný  systémový problém, který dopadá na celé generace.

Podobně  musíme  přemýšlet  o  situaci  mladých  lidí  po  krizi  v dalších demokratických  zemích,  jako je třeba Řecko nebo Španělsko. V loňském roce byl  v  těchto  zemích  bez  práce každý druhý člověk do 25 let. Jen o málo menší   podíl   nezaměstnaných  mladých  hlásila  v  té  době  Itálie  nebo Chorvatsko.  Je  nutné  hledat odpověď na otázku, jak by na takovou situaci měl reagovat vzdělávací systém.

I  když vzdělávání nevyřeší všechny problémy krizí zasaženého hospodářství, je to nepochybně cesta dopředu.

S  těmito problémy na pozadí dnes zejména evropské státy velmi intenzivněji diskutují  o  kvalitě  vzdělávání.  Nepanuje  odborná  a politická shoda na přesném  vymezení,  co  to  kvalita  vzdělávání je. Jisté je, že kvalita má souvislost s relevancí vzdělání pro život. Na jedné straně se stále častěji ozývají  hlasy,  které  do  popředí  staví  koncept takzvaných klíčových či generických  kompetencí, jejichž osvojením by člověk měl především osvědčit schopnost  se  dál samostatně učit a hledat samostatně informace. Na straně druhé  je tady oprávněný a také pochopitelný tlak na vyšší profesionalizaci a  znalostní specializaci ve vzdělávání, protože konkurenceschopné pracovní prostředí vyžaduje dobře připravené profesionály.

Diskuse  se  vede  o tom, jaký typ vzdělání a na které úrovni umíme a vůbec máme  společensky  zajišťovat.  Chtěl  bych zdůraznit jeden aspekt, který v těchto  diskusích někdy bývá opomíjen. Nezaměstnanost mladých lidí nejen ve středomořských  státech,  zklamání a deziluze absolventů, to vše vedlo mimo jiné  k oslabení důvěry ve vzdělávací systém, ve školství za které odpovídá stát.

Základní  výzvou pro vzdělávání do budoucna je proto tuto důvěru obnovit, a jejím  prostřednictvím  nabídnout otevřené dveře co nejširšímu okruhu lidí.

Vážené dámy, vážení pánové, vzdělání musí znamenat smysluplnou perspektivu.

A nabízet takovou perspektivu je především veřejnou zodpovědností.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama