"Moje vláda se snaží po celou dobu zlepšovat platy zaměstnanců. Jsem přesvědčen, že řidiči autobusů ve veřejné linkové dopravě si lepší výplatu zaslouží, jejich platy v minulosti dlouhé roky stagnovaly. Dobrá dopravní obslužnost v krajích a dobré pracovní podmínky zaměstnanců v autobusové dopravě jsou pro spokojenost občanů i kvalitu služeb důležité. Proto vláda už na podzim 2016 rozhodla o tom, že pomůže zvýšit platy řidičů autobusů prostřednictvím nařízení vlády. Byla to jediná reálná cesta, jak stagnující platy rozmrazit. Jsem rád, že díky tomu v letošním roce platy velké většiny řidičů autobusů skutečně začaly růst.
Věřím, že koaliční partneři můj návrh na vládě podpoří a vláda tak zhruba z 50 % přispěje krajům na navýšení platů řidičů,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka.
Premiér Sobotka navrhuje, aby vláda uvolnila z vládní rozpočtové rezervy 420 milionů korun, které krajům následně poskytne Ministerstvo dopravy po doložení oprávněných nákladů. Kraje Úřadu vlády vyčíslily očekávané roční náklady spojené s navýšením platů na cca 840 milionů korun, vláda by tak krajům uhradila cca 50 % nákladů.
Přestože odpovědnost za dodržování vládního nařízení mají dopravci, jsou to kraje, které jsou zodpovědné za zajištění veřejné dopravy. Předseda vlády Sobotka chce krajům pomoci se zajištěním dofinancování zvýšených úhrad mezd řidičů. Podmínkou ale je, aby se náklady navyšovaly oprávněně a řidiči se skutečně ve všech případech dočkali zvýšení mezd v souladu s nařízením vlády.
Pokud vláda návrh schválí, měl by ministr dopravy Dan Ťok do konce dubna předložit návrh organizačního zajištění a konkrétní podmínky pro poskytnutí těchto dotací.
Na žádost premiéra Bohuslava Sobotky by také mělo Ministerstvo práce a sociálních věcí prostřednictvím Státního úřadu inspekce práce zkontrolovat, zda dopravci pracovní předpisy skutečně dodržují, a informovat o výsledku kontrol vládu.
Nařízení o zvýšení platů přijala vláda 5. října 2016 na základě dohody mezi dopravci, zástupci vlády, Asociací krajů ČR a zaměstnaneckými odbory. Od ledna 2017 se díky tomu navýšila mzda řidičům linkových autobusů ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun na hodinu. Výrazně také stouply odměny za čekání mezi spoji a za ztížené pracovní prostředí. Cílem nařízení je mimo jiné zastavit odchod řidičů a naopak přilákat více zodpovědných lidí.
Zatímco některé kraje změnu zvládly, pro jiné je situace komplikovaná. Hlavní příčinou jsou legislativně-technické potíže se změnami smluv s dopravci. O situaci jednal v lednu předseda vlády Bohuslav Sobotka se zástupci Asociace krajů ČR a bylo to také téma na společném jednání vlády s Asociací krajů ČR 20. února 2017.